thinkers1.pngIskola és kreativitás – vendégeink arról beszélgettek, a jelenlegi oktatási rendszer miért nem biztosít inspiráló közeget, és hogyan lehet ezen változtatni, az oktatási rendszereket úgy alakítva, hogy támogassák a diákok kreatív gondolkodását. A teljes beszélgetés a posztban végignézhető.


Jürgen Habermas, Jane Goodall, Krzysztof Zanussi, Janne Teller – ők mind voltak már Európai gondolkodók (European Thinkers) sorozatunk vendégei. Most – a Készségek Európai Évéhez kapcsolódva – Leonard Sommer német oktatási és marketingszakember tartott interaktív előadást arról, milyen teret kaphat a jövő európai oktatásában a kreativitás.

Az oktatás megközelítése az elmúlt másfél évszázadban alapvetően nem változott: a tanár leadja az anyagot, a diákok pedig memorizálják. Az ipari társadalmak munkaerőigényét tömeges közoktatással lehetett biztosítani – egy tanár száz gyereket pedig repetitív gyakorlatokkal tud oktatni.

thinkers2_png.jpgMiért ez az a pillanat, amikor a rendszert meg kell reformálni, és ennek miért a kreativitás a kulcsa? Leonard szerint ennek már régen itt lenne az ideje: a világ drámaian változik, és a gyerekeket nem készítjük fel erre – már a Z generációt sem készítettük fel. A gyerekeket nem tanítják meg tanulni, csak a következő vizsgára. Ez ugyanakkor a felnőttekről is szól: nekünk is minden nap meg kell tanulnunk valami újat, olyan problémákat kell megoldanunk, amelyekről nem is hallottunk korábban, az iskola viszont tíz évvel ezelőtti problémákra ad választ.

A technológia az emberek milliárdjait néhány évtized alatt felhasználóvá tette. Újabb és újabb innovációk jelennek meg, amelyek teljes generációk viselkedését változtatják meg, addig ismeretlen kihívásokkal szembesítve az emberiséget. Több kutatás is azt mutatja, hogy a kreativitás lehet ebben a kulcs: már egy 2010-es, vezérigazgatók körében végzett felmérésből is kiderül, hogy a legfontosabb vezetői készségnek a kreativitást tartják, egy 2016-os kutatás pedig azt állapította meg, hogy az öt legnagyobb gazdaság kreativitási deficittel küzd.

thinkers3.jpgA megkérdezettek nagy többsége az oktatási rendszert tartotta ezért felelősnek. A racionális, a helyes választ megkövetelő, a szabványválaszokra felkészült, a hibázást nem honoráló iskolarendszer a kor előrehaladtával szinte kiöli a kreativitást – ezt tapasztalati kutatások és egy Sommer által bemutatott, a fiatal korosztály véleményén alapuló felmérés is  mutatja. A projekt alapú és csoportos tanulást kevéssé támogatott – pedig ez inspirációt és kreativitást nyújtana. Az iskolaépület maga sem kínál inspiráló környezetet, és a túlterheltség miatt nem jut idő saját ötletekre.

Leonard Sommer Classroom Thinktank projektje, és az ezen alapuló How To Foster Creativity In 21st-Century Education (Hogyan támogassuk a kreativitást a 21. századi oktatásban?) című könyve ezt vizsgálja. A projekt keretében Sommer 35 ország több mint száz kreatív és oktatási futuristáját kérte fel, hogy szülőket, tanárokat, iskolaigazgatókat és oktatási minisztériumokat inspiráljon a 21. századi oktatás újragondolására. Új tanulási kultúra és tanítási módszerek, kreatív és támogató környezet, technológiák, alternatív értékelési modell – a feldolgozott témakörökhöz kapcsolódó számos ötletből Leonard Sommer és társai az Európa Pont rendezvényén is idéztek. Az előadásokat és hozzászólásokat itt tudjátok végignézni:



Az előadást „kreatív ÖtletParty” követte, amelyen Leonard Sommer és Dr. Fenyvesi Kristóf finnországi magyar kutató – aki már volt vendégünk az oktatás digitalizációjáról szóló eseményünkön – egy rapid randiba oltott kollektív brainstorming keretében a nézőkkel együtt kerestek új, érdekes megoldásokat. Nézzük, mire jutottak együtt – néhány felmerült ötlet:

Inspiráló tanulási környezet

  • tanuljunk a mozgáson keresztül, integráljunk több fizikai aktvitást
  • hagyjuk, hogy a gyerekek tegyék fel a kérdéseket, ne a tanárok
  • a tanárok is dolgozzanak együtt az osztálytermekben, hogy jó példát mutassanak a csapatmunkára
  • hagyjunk szabad tereket az osztálytermekben
  • hagyjuk érvényesülni a diákok eltérő kulturális hátterét, különböző eltérő gondolkodási stílusait


thinkers4.jpg

Kreatív tanulási kultúra

  • a szabadság nemcsak a diákok, de a tanárok számára is fontos
  • a hibákban lehetőséget kell látni, amelyekből tanulhatunk
  • a tanárok szándékosan hibázzanak, a gyerekeket pedig kihívás elé lehet állítani, hogy megtalálják ezeket a hibákat
  • szöveges értékelés legyen, osztályzás nélkül, hogy a gyerekek szabadon érezhessék magukat


Az iskola átszervezése

  • rugalmasabb tanulási tér (agilis építészeti elemek)
  • a szerepeknek folyamatosan változniuk kell (diákoknak és tanároknak), hogy alkalmazkodni tudjanak a változó környezethez és a VUCA-világban történő változáshoz
  • külső szakértők bevonásával új módszerekkel, perspektívákkal és témákkal inspiráljuk a tanulást


Nektek milyen ötleteitek vannak?

thinkers5.jpg

---
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként
tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi
bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, hallgasd a podcastunkat, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete YouTube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!

3 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr2718107634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

necrophil collins 2023.04.23. 06:43:32

A Z generáció attól szenved, hogy elvárják tőle, hogy kreatív legyen. Az emberek nem kreatívak, az egy viszonylag ritka tehetség.

larvar0 2023.04.23. 10:57:35

Genderérzékenyíteni kell a gyerekeket óvodás kortól, transzneműekkel kell feltölteni a tanári kart és belenevelni a gyerekekbe, hogy a fehér ember gonosz, gyarmatosító, akkor is, ha kelet-európaiként az ősei végigszopták a történelmet.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.04.23. 11:38:26

"a tanár leadja az anyagot, a diákok pedig memorizálják."

Azért ennél jóval többről van szó. Ha csak ennyi lenne az iskola, akkor elég lenne kiosztani a tankönyveket, meghirdetni a vizsga időpontját, a tanárokat pedig elbocsátani, a gyerek, ha tud olvasni, megoldja a többit. Ezzel szemben a tanár magyaráz, érzékletesen, példákat mutatva, lehet tőle kérdezni, a kérdés alapján a tanár kiegészíti a magyarázatot, keresgélve a hiányosságokat, részfeladatokra osztja a tananyagot, a számonkérést – mert az önálló otthoni tanulásra a gyereket sajnos csak az undok számonkéréssel lehet rákényszeríteni, vagy még azzal sem – elosztja és értékeli, feleltet, dolgozatot javít, és nem utolsósorban minősít, osztályoz, ösztönözni próbál. A tanítási idő fele elmegy a számokérésekkel és javításokkal, a tanulságok elemzésével.
süti beállítások módosítása