media_cover.png

Idén harmincéves az Európai Unió kreatív tevékenységeket támogató programjának MEDIA alprogramja. A legtöbbeknek a filmtámogatás juthat róla eszébe, pedig sokkal több annál: a kontinens teljes audiovizuális szektorának szóló átfogó programja, amely 2021-től minden eddiginél nagyobb forrásokat mozgósít a – COVID-válság miatt elég viharvert – ágazat támogatására.

Támogatás a kreatíviparnak és benne az audiovizuális szektornak

A kulturális és kreatív ágazat nagyon fontos szerepet tölt be az EU gazdaságában. Felmérések alapján közel 8 millió foglalkoztatottal az EU teljes GDP-jének mintegy 4,5 százalékát adja, az exportot nézve pedig Európa vezető szerepe vitathatatlan.

Tavaly év végén sikerült tető alá hozni a megállapodást az új Kreatív Európa programról és költségvetéséről, amely rekordösszeggel, hét év alatt mintegy 2,4 milliárd euróval fogja támogatni a kreatívipari szereplőket. Ahogy korábban mi is írtunk erről, a szektor maximálisan rá is van szorulva erre a segítségre, mivel a jelenlegi COVID-válság – a légi közlekedés mellett – ezt a területet érintette a legsúlyosabban. Az új időszakban a program költségvetéséből 1,4 milliárd euró teljes egészében a MEDIA alprogram támogatására irányul, amely idén már harmincadik éve segíti az európai és nemzetközi dimenzióval rendelkező projekteket, a tehetségeket és az új technológiákat.

MEDIA: nemcsak mozifilmek

A MEDIA program 1991-es alapítása óta több mint 2,6 milliárd eurót fektetett már az európai audiovizuális szektorba, segítve ezzel az európai alkotások fejlesztését, népszerűsítését és forgalmazását, az ezzel foglalkozó szakemberek képzését. Ezzel jelentősen hozzájárult a versenyképesség erősítéséhez, a kulturális sokszínűség megőrzéséhez és gazdagításához. Többek között a MEDIA támogatásának köszönhető, hogy az uniós és más országok szélesebb közönsége megismerheti az Európában készült alkotásokat, Európa gazdag és sokszínű audiovizuális kultúráját. A program nemcsak mozifilmek elkészítését és terjesztését, de a teljes európai szektort támogatja, beleértve a tv-filmeket és sorozatokat, dokumentumfilmeket és a video on demand (VoD) típusú szolgáltatásokat és a videójátékokat is.

Az új MEDIA program kiemelten koncentrál az új technológiák használatára és a digitalizációban rejlő lehetőségekre is. Most először kap támogatást a MEDIA programból a hírmédia is, ami a médiaműveltséget, a médiapluralizmust és a tömegtájékoztatás szabadságát kívánja elősegíteni.


Harminc év – megannyi siker

Az elmúlt harminc évben számos európai, köztük magyar projekt kapott támogatást a MEDIA programból. Az 1991 óta folyamatosan növekvő költségvetés 2014-20 között elérte a 820 millió eurót. Ebből a magyar projektek eddig több mint 12 millió euró támogatást nyertek el. Indulása óta a MEDIA az európai mozi legnagyszerűbb alkotásait segítette, az elmúlt évek legnagyobb európai filmsikerei mind részesültek az unió támogatásából.

1991 óta például több mint negyven MEDIA által támogatott filmet tüntettek ki a Cannes-i Filmfesztiválon az Arany Pálma nagydíjjal vagy a legjobb rendezőnek járó díjjal. A filmeket Európán kívül is elismerték: az utóbbi években a legjobb idegen nyelvű filmért járó Oscar-díját olyan, a MEDIA által is támogatott európai filmek kapták, mint az osztrák Szerelem (rendező: Michael Haneke), az olasz A nagy szépség (Paolo Sorrentino), a lengyel Ida (Pawel Pawlikowski) vagy épp a magyar Saul fia (Nemes Jeles László). A legfrissebb Oscar-jelölti listáján is számos MEDIA-s filmet találunk: a Még egy kört mindenkinek című dán Vinterberg-filmet, a Sarlatán című történelmi drámát Csehországból, a Collective című román dokumentumfilmet a 2015-ös diszkóbalesetről, a Remény című romantikus drámát Norvégiából és az 1995-ös srebrenicai eseményeket feldolgozó bosnyák Quo vadis, Aida? című filmet.

Magyarország 2004-ben csatlakozott a programhoz, és ennek is köszönhető a magyar filmek versenyképességének jelentős növekedése. A MEDIA olyan filmek számára tette lehetővé a hatékonyabb terjesztést és szélesebb közönség elérését, mint a Csak a szél (13 ország / 44 millió Ft forgalmazási támogatás), a Fehér Isten (19 ország / 126,8 millió Ft), a Saul fia (24 ország / 550 000 euró), a Testről és lélekről (30 ország / 624 500 euró) vagy a Napszállta (29 ország / 690 600 euró).

2media30-2.png

A MEDIA program lehetőségeivel kapcsolatban részletes információért Magyarországon a hivatalos helyi információs irodához, a Kreatív Európa Nonprofit Kft.-hez lehet fordulni.

media2.png

-----
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként 
tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon és gyere el ingyenes proqgramjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!

0 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr7916471084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása