benya.pngSokan gondolják Magyarországon, hogy a magas üzemanyagárakat nagyrészt a rárakódó hatalmas adóterhek okozzák. Ez nemzetközi összehasonlításban jelenleg nem így van – bár a hírek szerint jövőre komoly adóemelés várható. Uniós körkép a leggyakoribb üzemanyag árának adótartalmáról, és persze az aktuális benzinárakról.

A jelenlegi rekordmértékű hazai infláció miatt szinte nincs olyan termék, amelyet ne éreznénk drágának, kiváltképp így van ez az üzemanyagokkal. A hatósági ár megszüntetése óta ismét a piac és a kormányzati adópolitika alakítja az árakat itthon – aki autózik, jelentős összegeket kell rendszeresen a benzinkutakon hagynia.

Az EU-ban vakációzom: hol tankoljak?

A nyári vakációszezonban mindig felmerül az üzemanyagárak kérdése: egy-egy EU-n belüli autós nyaralás esetén vajon akkor járunk-e jobban, ha még a határ előtt jól betankolunk itthon, vagy épp ellenkezőleg, azzal érdemes tervezni, hogy majd az útvonal mentén, az adott országban töltjük tele az üzemanyagtartályt. A tagállami üzemanyagárak között ugyanis nagy a szórás: jelenleg a legdrágábban Hollandiában lehet 95-ös benzinhez jutni (2,08 euró literének az átlagára), míg a legolcsóbban Máltán és Bulgáriában tankolhatunk (literje itt csak 1,34 és 1,39 euró). Magyarország a 95-ös benzin átlagárát tekintve középmezőnyben van, tizenegy tagállamban kapható olcsóbban az üzemanyag, a hazánkkal szomszédos országok közül Horvátországban, Szlovéniában, Romániában és Ausztriában (itt éppen hogy) olcsóbban tankolhatunk.


benya2.png
Forrás:
EU Weekly Oil Bulletin
, 2023. 08. 21-i adatok

Sok tényező mozgatja az árakat

Az egyes tagállamokban jellemző üzemanyagárak között tehát jelentős különbség mutatkozik, akár 40-45% eltérés is lehet például a 95-ös benzinnél. Az árakat számos tényező befolyásolja: a nyersanyagok és az üzemanyagok világpiaci ára mellett a valutaárfolyam, a finomítói árrés, az üzemanyagra kivetett adók (jellemzően forgalmi és jövedéki adók), a rendelkezésre álló üzemanyagmennyiség. Az árba az állam közvetlenül is beleszólhat – elég visszagondolnunk a nemrégiben be- és kivezetett hatósági árakra.

Jövedéki termékek – fontos nemzetgazdasági bevételek

A jövedéki termékek – így az üzemanyagok – adózásának szabályozása a tagállamok hatáskörébe tartozik, és mint ilyen, fontos nemzetgazdasági eszköz az állam számára ebből kapott bevétel. Az EU az adópolitikában mindössze kiegészítő hatáskörrel bír – adóharmonizációs tevékenysége során például minimum adóterheket ír elő bizonyos termékcsoportok esetén. Az, hogy konkrétan milyen és mennyi adó épül egy-egy tagállamban vásárolt benzin vagy gázolaj literére, teljes mértékben az adott tagállam döntésétől függ.

benya3.jpg

Az üzemanyagok nettó árára minden tagállamban rárakódik még az általános forgalmi (uniós terminológusban hozzáadottérték-) adó, amelynek szintjét ugyancsak a tagállamok határozzák meg pontosan. Magyarországon a legmagasabb ez az adónem, semelyik másik tagországban nem éri el az itthoni 27%-ot. Ennek ellenére meglepő talán, ha megnézzük a tagállami összesítést: a tagállamokban jellemzően a literenként fizetendő fogyasztói ár fele adó, Magyarországon pedig egyáltalán nem magas az adóhányad. Gondoltad volna?

95benzin_ado.png

Megjegyzés: a tervek szerint a jövedéki adó szintjét jövő évtől a vonatkozó uniós előírás minimumszinthez igazítja a magyar kormány (ráadásul a 2024-es költségvetésben szereplő 385 forintos euróárfolyam helyett 420 forintos árfolyammal számolva), így az üzemanyagárak ára Magyarországon január 1-től jelentősen emelkedni fog.

Az Európai Bizottság olajértesítője (Oil Bulletin)

Az olajárak átláthatóságának javítása és a belső piac megerősítése érdekében az Európai Bizottság olajértesítője hetente ismerteti a kőolajtermékek fogyasztói árait az EU országaiban. A nemzeti adatokat és árakat a tagállamok megfelelő hatóságai juttatják el a Bizottsághoz. Az árakat nemzeti valutában jelentik, amelyet az épp aktuális árfolyamon konvertálnak az összehasonlíthatóság érdekében euróra (a legfrissebb olajértesítő augusztus 21-én jelent meg, ekkor egy euróért 381,73 forintot kellett fizetni).


---
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként
tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi
bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, hallgasd a podcastunkat, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete YouTube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!

2 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr9318203333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Motorogre 2023.08.31. 10:11:20

A 480 forintos ár melletti rekord MOL nyereség (és erről folyó nyilvános viták) rámutatott, kogy a benzin árképzése nem költség-alapú. Hernádi Zsolt elmondta hogy comparativ alapon, a szomszéd országok áraihoz hasonlítva állapítják meg a nagykereskedői árat. OK.
De akkor most tessék körülnézni - akár a poszt alapján - és kb. 100 forinttal csökkenteni.
Az nem lehet kifogás hogy az EU előír minimális jövedéki adót .. az áfa nemzeti hatáskör. A határszéli honfitársaink külföldre járnak tankolni - az Ő adóforintjaikat inkább itthon kellene tartani: van helyük bőven.

uluk4i 2023.08.31. 12:59:38

Gratulálok, nagyon jó, informatív és tárgyilagos írás.
süti beállítások módosítása