bico.pngEurópai gondolkodók sorozatunk korábbi vendége meglepő statisztikára hívta fel a figyelmet: Magyarország dobogós a mindennapi kerékpárhasználatban. Mi ennek az oka, és hogy áll a többi uniós ország?

A nagy biciklis európai nemzetekre gondolva elsőre biztosan Hollandia, Dánia, Svédország vagy Németország jut eszünkbe, és talán kevesebben gondolnánk Magyarországra – mégis ott van, egészen pontosan harmadikok vagyunk a napi biciklihasználatban. A motiváció persze nem mindenkinél azonos, de a hatás igen: a biciklizéssel környezetbarát, olcsó, rugalmas, kis helyigényű, egészségmegőrző és nagyvárosi környezetben sokszor a leggyorsabb megoldás mellett voksolunk.

Évi 150 milliárd euró haszon

A kerékpárhasználat abszolút felfutóban van napjainkban, ami nagyon pozitív fejlemény, hiszen számtalan haszonnal jár – majdnem olyan, mint a fokhagyma: „mindenre IS jó”. Olcsó és tiszta megoldás, gyakori használatával, a mozgással egészségünk is nyer. Emellett további egyéni és közösségi szinten jelentkező előnye – az Európai Kerékpáros Szövetség egy friss, minden részletre kiterjedő tanulmánya alapján –, hogy a kerékpározás mostani szintje évente 150 milliárd euró (!) globális haszonnal jár. Ebből több mint 90 milliárd eurónyi pozitív externália a környezet, a közegészségügy vagy a közlekedési rendszer területén jelentkezik. Érdekes adat kontrasztként: az Európai Bizottság számításai szerint az autós közlekedés éves szinten mintegy 800 milliárd euró terhet ró negatív externáliaként ugyanezen rendszerekre. A tanulmány három dimenzió – a környezet és éghajlatváltozás, gazdaság és szociális szféra – mentén kilenc nagy csoportba sorolta a kerékpározás előnyeit.

Ökotudatosság, hipszterség és kényszerűség a számok mögött

Nyilván sokan vannak, akik megfelelő infrastruktúra esetén a fentiek ismeretében döntenek a gyakori kerékpározás mellett. Az is vitathatatlan, hogy az utóbbi években – ahogy talán ez a tudatosabb, környezetbarát életformára is általánosan igaz – egy kicsit divatosabbá vált zöldebben élni, így biciklizni is. Ez elsősorban a városlakókra jellemző: Magyarországon például a főváros hivatalos mérései szerint húsz év alatt több mint tízszeresére növekedett a belvárosban biciklizők száma, a forgalomban néhol a 10 százalékot is meghaladja az arányuk. Ugyanakkor sok helyen, főleg a vidéki városokban, vagy még inkább falvakban a tekerés inkább hagyományos, esetleg – autó híján – kényszerű tevékenység, leginkább a mindennapok közlekedési módja.

A Magyar Kerékpárosklub egy frissebb felmérése alapján itthon a fővárosiak 6%-a pattan naponta nyeregbe, míg a községekben ez az arány 51%, a „legbiciklisebb” a dél-alföldi régió. Hazánkban tehát a tradicionális vidéki kerékpározás miatt magas a napi szinten kerékpározók aránya.

Egy vonatkozó Eurobarometer közvélemény-kutatás adatai szerint rendszeres kerékpárhasználat tekintetében Magyarország a 3. helyen áll Európában. A megkérdezettek 22 százaléka válaszolta, hogy a kerékpár a leggyakrabban használt közlekedési eszköze, csupán Hollandia (36%) és Dánia (23%) előzött meg minket. (A kérdőívben feltett pontos kérdés ez volt: „Egy átlagos napon milyen közlekedési eszközt használ a leggyakrabban?”)

europa_szamokban_bico2-04.png

Megjegyzés az adatokhoz: bár a vonatkozó statisztika 2014-es, de azóta nem készült ehhez hasonló, átfogó elemzés a kérdésben, a terület szakértői is a mai napig ezt az adatsort használják. A kép nagy valószínűséggel hasonló lenne napjainkban is (az ezt megelőző hasonló kutatások során is mindig dobogós volt Magyarország).

A kerékpározás stratégiai támogatása

A kerékpározás jótékony hatásainak minél jobb kiaknázása érdekében az EU kiemelten támogatja a kerékpárhasználatot és az ehhez szükséges fejlesztéseket. A városi utazások során megtett összes autóút több mint fele rövidebb, mint öt kilométer – ez is mutatja, hogy érdemes az infrastruktúrafejlesztésre koncentrálni. A kerékpározás városi környezetben óriási lehetőségeket rejt magában, hiszen hatékonyan használja fel a drága és szűkös helyeket.

A koronavírus-járvány is egyértelműen pozitív hatással volt a városi kerékpározásra. Számos európai nagyvárosban gyorsult fel városi biciklis infrastruktúra kiépítése, ideiglenes és állandó kerékpársávokat és utakat alakítottak ki, valamint számos tagállamban állami támogatással segítették az e-biciklizést.

Az Európai Kerékpáros Szövetség rendkívül alapos elemző munkát követően 2017-ben elkészítette az „EU kerékpáros stratégiáját, amelyet az uniós döntéshozók figyelmébe is ajánlottak – azonban uniós szinten elfogadott kerékpáros stratégia egyelőre nem létezik. Ugyanakkor a Bizottság illetékes egységei és a Tanács közlekedési ügyekkel foglalkozó formációja rendszeresen egyeztet a kérdésben, és tesz lépéseket a kerékpárhasználat további fellendítése érdekében. A Bizottság többek között általános útmutató oldalt tart fenn az európai kerékpáros projektek támogatására, számos – köztük magyar – jó gyakorlat, esettanulmány bemutatásával.



Képek forrása:  Bicikliparkoló Ghentben (BE); Bicikliparkoló Bolognában (IT); Mobilitási hét Budapesten; A Critical Mass kerékpáros felvonulás Budapesten; Critical Mass Budapesten; Az EuroVelo11-es útján, Magyarországon; Kerékpározás vidéken


-----
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként
tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi
bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr3716360886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

odamondó 2020.12.29. 16:47:09

Mióta van biciklis sáv többfelé jóval több embert látok biciklin. Főleg, mert gyalog járok így észrevehető. Az autósok szerint nincs változás és senki sem használja őket. Gondolom onnan nehezebb észrevenni.

Amúgy a koppenhágai kép vicces, hogy egyetlen emberen sincs bukó...

Sir Galahad 2020.12.29. 16:58:20

Nem olyan bonyolult ez. Magyarországon a legtöbben azért járnak biciklivel, mert nincs pénzük autót venni, fenntartani.

kisqtya 2020.12.29. 17:44:08

Hm, azért a sík vidék is szerepet játszhat ebben, gondolom hegyekben nem szívesen tekernek a zemberek.. :) Hollandia, Dánia, itthon a dél-alföld, mind full sík vidék..

]{udarauszkasz 2020.12.29. 19:11:08

@odamondó: Igaz.
A holland meg a magyar kozott az a kulonbseg, hogy a holland sportbol bringazik, meg azert, mert mindent konnyen el lehet erni bringaval.
A magyar meg azert, mert a benzin draga, buszok minden szokoevben jarnak, meg amugyis dragabb, mintha kocsival menne. A szakado esoben, meg 110 km-es szelben a holland se szivesen bringazik szerintem, azonkivul Hollandiaban ritkak a minuszok telen.

Az apokalipszis lovasa 2020.12.29. 19:12:45

@Sir Galahad: igen igen, ha más országokban bicikliznek az emberek, az azért van, mert ott BEZZEG környezettudatosak és zöldek, ellenben ha Magyarországon járnak biciklivel, akkor az mindennél jobban bizonyítja a balkáni csóróságot, amit óegygé okozott.

Alick 2020.12.29. 19:15:51

@kisqtya: A pedelec ezen is tud változtatni, elektromos rásegítéssel jóval könnyebb dombot mászni.

Alick 2020.12.29. 19:18:09

@Sir Galahad: Budapesten jobbak a jövedelmi viszonyok, viszont napközben autóval közlekedni idegesítően lassú.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2020.12.29. 19:19:34

@]{udarauszkasz: A holland bicajjal jár a vasúthoz, azzal pedig munkába. Minden vasútállomásnál nagy, több százas vagy Hágában több ezres bicajtároló van. A legtöbb nagy és közepes város sétálóutca bejáratánál ingyenes, és örzött jellemzően földalatti bicajtároló van, hogy ne legyen a belváros sétálóutca tele ide oda lakatolt bringákkal. Miért? Mert a hollandok nagyon sok helyre a városban is bicajjal járnak.

Alick 2020.12.29. 19:19:42

@odamondó: 15 km/ó tempójú guruláshoz felnőttnek tényleg felesleges a bukó, ilyen alapon a futónak is kéne.

Nzoltan 2020.12.29. 19:26:09

@odamondó: ja. A nullából lett kettő.
Szoktam figyelni, mert én is járok, de annak ott sok értelme nincs.

haXXor 2020.12.29. 19:32:36

@Sir Galahad: Magyarországon minden 2.5 embernek van autója. Kurva messze vagyunk attól amit te írsz :D

László Szűcs Szümi 2020.12.29. 19:42:57

@Az apokalipszis lovasa: főleg, hogy egy jó bringa alaphangon félmillió. De egy szuper bringa inkább másfél. És bizony költeni is kell rá, folyamatosan. És mégis egyre több ilyen szuper bringát látni - ezt is ellopta zorbán és a mészáros. :D

élveteg 2020.12.29. 20:21:10

Olcsó? A fene tudja Az én bringám egy Trek Amonda Alr - 5- ös 515 ezer forint volt Ehhez kellet venni 45 ezerért pedált meg 30 valahányezerért cipőt A szezonvégi karbantartás 18 ezer a Gumik 23 as 8,5 báros slickek 5 talán 6 ezer kmt bírnak és nem két fillér Mondjuk cserébe hatalmas élmény vele brigázni

Fredddy 2020.12.29. 20:43:03

Aki akart autót, annak 2020-ban már vidéken is van, ha nem telik rá, vesz fel hitelt. Meg Buzukit már 300k-ért lehet működőt kapni. És ott is megvan az autót státuszszimbólumnak tekintő, szarni is azzal járó réteg. De egy 10-20 ezres kisvárosban, ahol sík a terep és semmi nincs fél óránál messzebb gyalog se, egyszerűen a bicikli még mindig a legpraktikusabb közlekedési eszköz- ennyi a történet. Van, ahol, éppen ezért, már a rendszerváltás előtt épült bicikliút a nagyobb utak mellett.

laci_52 2020.12.29. 21:10:07

@élveteg: Félmillióért inkább autót veszek. 2-3 kilométeres körzetben legjobb a bicaj, napi bevásárláshoz különösen, 15 kilóig gond nélkül hazaviszem vele a cuccot. Ehhez nekem elég egy 15 ezerért vásárolt használt MTB, alig kell költeni rá.
Ha meg sok a cucc, nagyobb a távolság vagy nagyon pocsék idő van, ott az autó, azt is csak 300 ezerért vettem 5 éve, nem akar elromlani, még 5 évig szolgálni fog(márkát, típust szándékosan nem írok).

]{udarauszkasz 2020.12.29. 22:00:19

@kjapp: a varosban en is bringaval jarok, de ehhez kene olyasmi is, hogy ne essen allandoan valami ramaty csapadek, a maradek idoben meg ne fujjon a szel mindig szembol, akarmerre megyek, bar a szel meg a kisebbik rossz. A Kisalfold, ahol bringazom, az orszag legcsapadekosabb legszelesebb, es az egyik leghidegebb resze. Ennel csak az eszaki khg. hidegebb.
40 folott az ember mar az izuleteiben erzi az ilyesmit, meg akkor is, ha az eronlet meg stimmelne. A holland, meg az eszaknemet mas allatfaj, ok siman megfurdenek a 15 fokos Dunaban aprilisban.
Jotanacs: ha csupa tejfolszoke gyereket latsz valamilyen german nyelven traccsolni a vizben, mikozben a tobbiek a kozelebe se mennek, akkor te se vetkozz le, mert jeghideg a viz:)) Bringazas ugyanez.

]{udarauszkasz 2020.12.29. 22:07:29

@élveteg: nekem a kisebbik autom kerul kb ennyibe. En jopar eve mar 65ert vettem egy montit, ra sarhanyot es lampat, hogy ne jatsszak stealth kamikazet a sotetben. Frankon uzemel azota is. Azelott egy 15e ftos monti szolgalt 15 evig, 3000ert csereltem el a piacon a vegen, mert mar minden baja volt. Azert csak 15 evig, mert par evig egy tolvajnal vendegeskedett, akit egy szep napon felgongyolitettek a rendorok, igy lett meg. 18-20 evesen meg napi 20 kmeket tekertem vele. De 100 kmeket ingazni, mikozben a csalad 2 fele kozott egy orszaghatar is van, erre nem alkalmas a bringa.

]{udarauszkasz 2020.12.29. 22:12:17

Ha lenne folosleges felmillam, amibe nem szol bele a felesegem, akkor mondjuk rendberakatnam a verdakat, a maradekbol pedig a kajakhoz, sikloernyohoz vennek cuccot.
De annak ara is lenne, mert a felesegem kb jovo ilyentajt allna velem szoba legkozelebb...

igazi hős 2020.12.29. 22:36:19

@Sir Galahad: Múltkor a Kerékpárosklub egy (nem reprezentatív, de az ilyen önkéntes, online kérdőívek sosem azok) statisztikájában az jött ki, hogy a (ha jól emlékszem főleg városi, fővárosi) bringások 70%-ának volt jogsija és több mint a felének autója.

igazi hős 2020.12.29. 22:44:49

@élveteg: Nem vagyok szakértő, de ez nem egy városi közlekedésre kitalált eszköz, ugye? De ügyesen leírtad, hogy drága volt. Az én bringám 600 felett volt újonnan (de hagytam, hogy más fizesse ki a többségét), az se városba való, annak ellenére, hogy munkába is azzal járok. (De csak 10 ezres pedállal és 20 ezres cipőben, szóval kimondottan olcsón.)

Alick 2020.12.29. 22:56:20

Nyilván aki folyamatosan bírja a 200-300 vagy több wattos teljesítményt és legalább 15 ezer km-t lenyom évente, azt nem tudja egy 100 ezer alatti bringa kiszolgálni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 01:20:50

@kisqtya: Aszittem én is, de tavaly nyaraltunk arrafelé, Dániában vannak q jó kis emelkedők, a f@szom se tekerne azokon...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 01:28:29

A poszthoz: ez egy q jó hír, nagyon örvendetes, hogy idáig fajultak a dolgok.A sok hülye biciGlisgyűlölő meg gondoljon arra, hogy minden bringás mínusz egy autós a dugóban.És a földrajzi lehetőségek miatt a lapaj Alföldön, meg Pesten bőven van helye a bringázásnak, mint közlekedési módnak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 01:30:37

@]{udarauszkasz: Loller, erre csak annyit mondanék, hogy fent északon a svéd sarkkörnél egymagam fürödtem a tóban magyarként, pár originál svéd még lézengett a parton, de a vízbe senki nem mászott bele.Valami július eleje lehetett egy olyan 10 évvel ezelőtt, a víz saccra 18-19 fokos, a levegő kb ugyanennyi...
:-)))))
Szóval ez se általános.

Nzoltan 2020.12.30. 04:28:23

@Alick: a teszkós biciklről egy év alatt minden lekopik. Váltó fékek, stb...

]{udarauszkasz 2020.12.30. 06:54:25

@geegee: Pesten es Becsben is. Sokkal gyorsabb. A baj az, hogy bringaskent sokkal tobbet elkovethetsz buntetlenul, meg itt Becsben is. Par hete voltam bent a belvarosban kocsival(azt a cuccot nehez lett volna elhozni brinyoval, meg az amugyis Magyarorszagon van)
Szoval parkoltam volna be parhuzamosan, jobbra, erre a bringas el mellettem ezerrel, a tukrom mellett kb 5 centivel, a sotetben, se vilagitas, se egyeb. Na, ezeket azert szankcionalni kene,

]{udarauszkasz 2020.12.30. 07:00:51

@geegee: a 19 fokos vizben sokan furdenek, de a 15 fokosban mar nem annyira. Jo 15 eve volt ilyen, (azota is elofordult parszor) , hogy a Szigetkozben nyaralo nemetek vigan furodtek, a tobbiek meg kintrol neztek a vizet, meg pecaztak, korcsolyat nem lattam, de nem kellett sok hozza:D kajakozni lehet jokat ilyen idoben. (egyszer berepult az ovtaskam a Dunaba, na akkor en is furodtem 15 fokosban... :)

eßemfaßom meg áll 2020.12.30. 07:32:34

Városi közlekedésre félmilla feletti bringák... sznobok-e vagytok?

eßemfaßom meg áll 2020.12.30. 07:35:46

@Nzoltan: tizenöt éve szaladgálok a városban egy teszkós (na jó hazudtam, interspáros) bringával. Gumit már kellett rajta cserélni.

eßemfaßom meg áll 2020.12.30. 07:38:52

@geegee: "minden bringás mínusz egy autós a dugóban." és minden bringás +1 életveszély. Amit itt nálunk művelnek "a lapaj Alföldön" lámpa nélkül az elsőbbségadáskötelező táblákat teliveszarva az valami kriminális.

ekat 2020.12.30. 08:53:09

Nem zárom ki, hogy ez országra igaz, de nagyvárosokra biztos nem. Még úgy is, hogy idán egyértelműen növekedett a biciklisek száma itt Pesten, ennek a többszöröse biciklizik pl. Hamburgban. Ott az egész város tele bicikliutakkal (általában a járdán), mindenhol bicikliparkoló/-tároló, ás abszolút alap, hogy figyelni kell rájuk gyalogosként közlekedés közben, mert nagyon sokan vannak. DE pl. Amszterdam dettó.

2020.12.30. 09:06:47

@Sir Galahad: ez legfeljebb falun igaz, és ott is inkább az idősekre (a fiatalabb vidéki srácok inkább összekaparnak 2-3 száz rongyot valami osztrákból behozott szarra, minthogy bringázzanak) Budapesten és a nagyobb városokban a biciklisek többsége szerintem praktikus okokból teker. Én 14 évig laktam a fővárosban, eszembe sem jutott autót venni, pedig megtehettem volna, egyszerűen sokkal gyorsabb és egyszerűbb volt két keréken közlekedni, még tömegközlekedésnél is gyorsabb. 4 éve agglomerációba költöztünk, itt már kell az autó, sajnos jóval kevesebbet is bringázok. Budapesten ha nem a város két szélső csücskéről vagy nehéz csomagról van szó, a bringa verhetetlen.

2020.12.30. 09:13:37

@László Szűcs Szümi: erős túlzás, használtan 100 környékén kiváló, közlekedésre alkalmas bringákat kapni, a félmilla már a hobbikategória teteje, az amatőr szintű sport belépője, a másfél meg már versenyzésre alkalmas vagy korrekt pedelec cucc.

2020.12.30. 09:15:30

@igazi hős: ugyanezt a kérdést megfuttattuk egy 30+ ezres bringás csoportban, és ugyanez a 70% arány jött ki.

]{udarauszkasz 2020.12.30. 09:54:05

@shitgun: en 60ert vettem az en bringamat, es semmi baja. Neha fujni kell bele levegot ozt ennyi.
Videken mas a helyzet, olyan falvakban, ahol van 2 meregdraga kozert, meg 8 kocsma, ott az ertelmesebb dolgokert be kell menni a legkozelebbi varosba, ami gyakran 30+kmre van. Videkre kell az auto, marcsak a tomegkozlekedes hianya miatt is. (az, hogy reggel meg este megfordul a 30 eves Ikarus a faluban, azt nem neveznem tomegkozlekedesnek...

Alick 2020.12.30. 09:57:28

@eßemfaßom meg áll: Ez lehetséges laza, "kimélős" használatban, ugyanakkor más intenzív hajtással fél év alatt beletesz 4000 km-t és a lánc nyúlása miatt már néha átugrana a hátsó lánckeréken, ha nem cseréli le.

2020.12.30. 10:33:36

@Alick: fél év/4000 km az heti öt alkalommal számolva napi 30-33 km, ennyit átlag melóba járó szerintem nem teker, de akárhogy is, már egy középkategóriás bringa is bír 8-10 ezer km-t lánc/sor csere nélkül, ha meg valami régebbi 8-as rendszerről van szó, akkor lazán többet is. Egy egysebi, vagy agyváltós cucc meg még sokkal többet.

Alick 2020.12.30. 11:21:45

@shitgun: Nagyon nem mindegy, milyen terhelést kell a láncnak elviselnie.
Sík terepen 20-25 km/ó és ápolás mellett tényleg sokáig bírja.
De amikor a régi szép időkben hetente háromszor mentem edzeni a Pilisbe, 3000 km után már jól látszott a lánc megnyúlása.
Anno tandemes túrán kb. 1200 km után kellett az induláskor új HG-70-es hajtásláncot cserélni. Ebben persze az időjárás is benne volt... és a túra után fogaskoszorút is (kb. 4500 km-es élettartam).

Alick 2020.12.30. 11:32:31

A történethez tartozik, hogy olcsó bringát használva (8-10 éven belül, 75-80 kg-os testsúllyal) emlékeim szerint négy alkalommal sikerült hirtelen megindulással hátsó tengelyt törnöm.
Tehát sokáig jó lehet az olcsó bringa is, de kímélni kell.

2020.12.30. 11:45:26

@Alick: tiszta sor, de a posztban, ha jól értem, a városi, közlekedési célú bringahasználatot elemzik. Terepen, sportként nyilván más a teherbírás.

Alick 2020.12.30. 12:08:27

@shitgun: Ebben egyetértünk. Az átlagos közlekedő bőven 100 W alatt teker.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 14:21:41

@]{udarauszkasz: Jó, persze, a trendet nem lehet elvitatni, de van a fordítottjára is példa.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 14:23:44

@eßemfaßom meg áll: Jó, hát ezeket ki kellene venni a forgalomból egyértelműen, illetve a természetes szelekció is esélyes náluk.

odamondó 2020.12.30. 15:32:30

@Alick: ez tévedés. A bicikli egy eszköz amin 'utazol' ha esel vele gőzöd sincs hova és hogyan fogsz esni. A legtöbbször a végén oldalra és ott vered be a fejed a betonba. Futva megbotlasz akkor előre fogsz zuhanni két kéz automatikusan ki... Szerintem ezt gondold újra.

Alick 2020.12.30. 16:04:53

@odamondó: A futás és bringázás esetében egyaránt a sebesség dönti el az esést.
Saját tapasztalatom szerint:
- amikor futva, sprintelve zúgtam egy nagyot (kb. 18 km/ó), a karom nem védett meg, a vállam és az arcom is megsérült.
- amikor bringával lassan gurulva (kb. 8 km/ó) nem tudtam kihúzni a lában a klipszből, a könyököm, vállam és a csípőm kapta a talajt,
- amikor a bringaúton (kb. 23 km/ó) kilépett elém a gyalogos és a táskája ellökte a kormányomat, csukló-, könyök- és térdsérülést szenvedtem, a sisakom érintetlen maradt - így kijelenthető, hogy az ösztönös védekezés bringáról is úgy működik, hogy a karok az első ütközőzóna.
- amikor országúti edzés közben (kb. 32 km/ó, lapos hát, versenykormány alsó fogás) pereceltem egy úthiba miatt, a csípőmön, vállamon gördülve vertem be a fejem/sisakom.
Tehát a mezei bringás közlekedő (15 km/ó), aki ráadásul egyenes háttal teker, valószínűleg nem fog annyira előrelendülni, hogy beüsse a fejét.
Ha viszont a bringást vagy gyalogost autó üti el, a sisak mindkét esetben javítja valamelyest a túlélési esélyeket. Persze a fejvédő akár a lépcsőházban is hasznos lehet lefelé botlás esetén, :) de azt nem lehet kategórikusan kimondani, hogy két lábról esve valószínűtlen a fejsérülés, két keréken pedig bármilyen esetben valószínű. A közös nevező, hogy vagy hárítanak a kezek-karok vagy nem... és ennek esélye a sebesség arányában csökken. Illetve még az is jellemző, hogy bringáról többé-kevésbé valamelyik oldalára esik az ember, így csak az egyik kar fog hárítani.

eßemfaßom meg áll 2020.12.30. 18:53:07

@Alick: Közlekedési eszközről beszélünk nem sporteszköztől.

odamondó 2020.12.31. 17:27:22

@Alick: előrelendülni. Bukó sohasem előrelendülés miatt kell. A biciklis a fejét oldalra veri be. De hagyom a témát. Azt hogy te estél többször és túlélted nem csökkenti a veszély mértékét. Egyszer kell szerencsétlenül esned biciklivel és mindezt egy pár ezer forintos bukó kivédi.

Futásnál képtelenség, hogy oldalra verd be a fejed.
süti beállítások módosítása