Európai gondolkodók sorozatunk korábbi vendége meglepő statisztikára hívta fel a figyelmet: Magyarország dobogós a mindennapi kerékpárhasználatban. Mi ennek az oka, és hogy áll a többi uniós ország?
A nagy biciklis európai nemzetekre gondolva elsőre biztosan Hollandia, Dánia, Svédország vagy Németország jut eszünkbe, és talán kevesebben gondolnánk Magyarországra – mégis ott van, egészen pontosan harmadikok vagyunk a napi biciklihasználatban. A motiváció persze nem mindenkinél azonos, de a hatás igen: a biciklizéssel környezetbarát, olcsó, rugalmas, kis helyigényű, egészségmegőrző és nagyvárosi környezetben sokszor a leggyorsabb megoldás mellett voksolunk.
Évi 150 milliárd euró haszon
A kerékpárhasználat abszolút felfutóban van napjainkban, ami nagyon pozitív fejlemény, hiszen számtalan haszonnal jár – majdnem olyan, mint a fokhagyma: „mindenre IS jó”. Olcsó és tiszta megoldás, gyakori használatával, a mozgással egészségünk is nyer. Emellett további egyéni és közösségi szinten jelentkező előnye – az Európai Kerékpáros Szövetség egy friss, minden részletre kiterjedő tanulmánya alapján –, hogy a kerékpározás mostani szintje évente 150 milliárd euró (!) globális haszonnal jár. Ebből több mint 90 milliárd eurónyi pozitív externália a környezet, a közegészségügy vagy a közlekedési rendszer területén jelentkezik. Érdekes adat kontrasztként: az Európai Bizottság számításai szerint az autós közlekedés éves szinten mintegy 800 milliárd euró terhet ró negatív externáliaként ugyanezen rendszerekre. A tanulmány három dimenzió – a környezet és éghajlatváltozás, gazdaság és szociális szféra – mentén kilenc nagy csoportba sorolta a kerékpározás előnyeit.
Ökotudatosság, hipszterség és kényszerűség a számok mögött
Nyilván sokan vannak, akik megfelelő infrastruktúra esetén a fentiek ismeretében döntenek a gyakori kerékpározás mellett. Az is vitathatatlan, hogy az utóbbi években – ahogy talán ez a tudatosabb, környezetbarát életformára is általánosan igaz – egy kicsit divatosabbá vált zöldebben élni, így biciklizni is. Ez elsősorban a városlakókra jellemző: Magyarországon például a főváros hivatalos mérései szerint húsz év alatt több mint tízszeresére növekedett a belvárosban biciklizők száma, a forgalomban néhol a 10 százalékot is meghaladja az arányuk. Ugyanakkor sok helyen, főleg a vidéki városokban, vagy még inkább falvakban a tekerés inkább hagyományos, esetleg – autó híján – kényszerű tevékenység, leginkább a mindennapok közlekedési módja.
A Magyar Kerékpárosklub egy frissebb felmérése alapján itthon a fővárosiak 6%-a pattan naponta nyeregbe, míg a községekben ez az arány 51%, a „legbiciklisebb” a dél-alföldi régió. Hazánkban tehát a tradicionális vidéki kerékpározás miatt magas a napi szinten kerékpározók aránya.
Egy vonatkozó Eurobarometer közvélemény-kutatás adatai szerint rendszeres kerékpárhasználat tekintetében Magyarország a 3. helyen áll Európában. A megkérdezettek 22 százaléka válaszolta, hogy a kerékpár a leggyakrabban használt közlekedési eszköze, csupán Hollandia (36%) és Dánia (23%) előzött meg minket. (A kérdőívben feltett pontos kérdés ez volt: „Egy átlagos napon milyen közlekedési eszközt használ a leggyakrabban?”)
Megjegyzés az adatokhoz: bár a vonatkozó statisztika 2014-es, de azóta nem készült ehhez hasonló, átfogó elemzés a kérdésben, a terület szakértői is a mai napig ezt az adatsort használják. A kép nagy valószínűséggel hasonló lenne napjainkban is (az ezt megelőző hasonló kutatások során is mindig dobogós volt Magyarország).
A kerékpározás stratégiai támogatása
A kerékpározás jótékony hatásainak minél jobb kiaknázása érdekében az EU kiemelten támogatja a kerékpárhasználatot és az ehhez szükséges fejlesztéseket. A városi utazások során megtett összes autóút több mint fele rövidebb, mint öt kilométer – ez is mutatja, hogy érdemes az infrastruktúrafejlesztésre koncentrálni. A kerékpározás városi környezetben óriási lehetőségeket rejt magában, hiszen hatékonyan használja fel a drága és szűkös helyeket.
A koronavírus-járvány is egyértelműen pozitív hatással volt a városi kerékpározásra. Számos európai nagyvárosban gyorsult fel városi biciklis infrastruktúra kiépítése, ideiglenes és állandó kerékpársávokat és utakat alakítottak ki, valamint számos tagállamban állami támogatással segítették az e-biciklizést.
Az Európai Kerékpáros Szövetség rendkívül alapos elemző munkát követően 2017-ben elkészítette az „EU kerékpáros stratégiáját”, amelyet az uniós döntéshozók figyelmébe is ajánlottak – azonban uniós szinten elfogadott kerékpáros stratégia egyelőre nem létezik. Ugyanakkor a Bizottság illetékes egységei és a Tanács közlekedési ügyekkel foglalkozó formációja rendszeresen egyeztet a kérdésben, és tesz lépéseket a kerékpárhasználat további fellendítése érdekében. A Bizottság többek között általános útmutató oldalt tart fenn az európai kerékpáros projektek támogatására, számos – köztük magyar – jó gyakorlat, esettanulmány bemutatásával.
Képek forrása: Bicikliparkoló Ghentben (BE); Bicikliparkoló Bolognában (IT); Mobilitási hét Budapesten; A Critical Mass kerékpáros felvonulás Budapesten; Critical Mass Budapesten; Az EuroVelo11-es útján, Magyarországon; Kerékpározás vidéken
-----
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.
Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
odamondó 2020.12.29. 16:47:09
Amúgy a koppenhágai kép vicces, hogy egyetlen emberen sincs bukó...
Sir Galahad 2020.12.29. 16:58:20
kisqtya 2020.12.29. 17:44:08
]{udarauszkasz 2020.12.29. 19:11:08
A holland meg a magyar kozott az a kulonbseg, hogy a holland sportbol bringazik, meg azert, mert mindent konnyen el lehet erni bringaval.
A magyar meg azert, mert a benzin draga, buszok minden szokoevben jarnak, meg amugyis dragabb, mintha kocsival menne. A szakado esoben, meg 110 km-es szelben a holland se szivesen bringazik szerintem, azonkivul Hollandiaban ritkak a minuszok telen.
Az apokalipszis lovasa 2020.12.29. 19:12:45
Alick 2020.12.29. 19:15:51
Alick 2020.12.29. 19:18:09
kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2020.12.29. 19:19:34
Alick 2020.12.29. 19:19:42
Nzoltan 2020.12.29. 19:26:09
Szoktam figyelni, mert én is járok, de annak ott sok értelme nincs.
haXXor 2020.12.29. 19:32:36
László Szűcs Szümi 2020.12.29. 19:42:57
Karak95 2020.12.29. 20:17:19
élveteg 2020.12.29. 20:21:10
Fredddy 2020.12.29. 20:43:03
laci_52 2020.12.29. 21:10:07
Ha meg sok a cucc, nagyobb a távolság vagy nagyon pocsék idő van, ott az autó, azt is csak 300 ezerért vettem 5 éve, nem akar elromlani, még 5 évig szolgálni fog(márkát, típust szándékosan nem írok).
]{udarauszkasz 2020.12.29. 22:00:19
40 folott az ember mar az izuleteiben erzi az ilyesmit, meg akkor is, ha az eronlet meg stimmelne. A holland, meg az eszaknemet mas allatfaj, ok siman megfurdenek a 15 fokos Dunaban aprilisban.
Jotanacs: ha csupa tejfolszoke gyereket latsz valamilyen german nyelven traccsolni a vizben, mikozben a tobbiek a kozelebe se mennek, akkor te se vetkozz le, mert jeghideg a viz:)) Bringazas ugyanez.
]{udarauszkasz 2020.12.29. 22:07:29
]{udarauszkasz 2020.12.29. 22:12:17
De annak ara is lenne, mert a felesegem kb jovo ilyentajt allna velem szoba legkozelebb...
igazi hős 2020.12.29. 22:36:19
igazi hős 2020.12.29. 22:44:49
Alick 2020.12.29. 22:56:20
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 01:20:50
:D
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 01:28:29
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 01:30:37
:-)))))
Szóval ez se általános.
Nzoltan 2020.12.30. 04:28:23
]{udarauszkasz 2020.12.30. 06:54:25
Szoval parkoltam volna be parhuzamosan, jobbra, erre a bringas el mellettem ezerrel, a tukrom mellett kb 5 centivel, a sotetben, se vilagitas, se egyeb. Na, ezeket azert szankcionalni kene,
]{udarauszkasz 2020.12.30. 07:00:51
eßemfaßom meg áll 2020.12.30. 07:32:34
eßemfaßom meg áll 2020.12.30. 07:35:46
eßemfaßom meg áll 2020.12.30. 07:38:52
ekat 2020.12.30. 08:53:09
2020.12.30. 09:06:47
2020.12.30. 09:13:37
2020.12.30. 09:15:30
]{udarauszkasz 2020.12.30. 09:54:05
Videken mas a helyzet, olyan falvakban, ahol van 2 meregdraga kozert, meg 8 kocsma, ott az ertelmesebb dolgokert be kell menni a legkozelebbi varosba, ami gyakran 30+kmre van. Videkre kell az auto, marcsak a tomegkozlekedes hianya miatt is. (az, hogy reggel meg este megfordul a 30 eves Ikarus a faluban, azt nem neveznem tomegkozlekedesnek...
Alick 2020.12.30. 09:57:28
2020.12.30. 10:33:36
Alick 2020.12.30. 11:21:45
Sík terepen 20-25 km/ó és ápolás mellett tényleg sokáig bírja.
De amikor a régi szép időkben hetente háromszor mentem edzeni a Pilisbe, 3000 km után már jól látszott a lánc megnyúlása.
Anno tandemes túrán kb. 1200 km után kellett az induláskor új HG-70-es hajtásláncot cserélni. Ebben persze az időjárás is benne volt... és a túra után fogaskoszorút is (kb. 4500 km-es élettartam).
Alick 2020.12.30. 11:32:31
Tehát sokáig jó lehet az olcsó bringa is, de kímélni kell.
2020.12.30. 11:45:26
Alick 2020.12.30. 12:08:27
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 14:21:41
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.12.30. 14:23:44
odamondó 2020.12.30. 15:32:30
Alick 2020.12.30. 16:04:53
Saját tapasztalatom szerint:
- amikor futva, sprintelve zúgtam egy nagyot (kb. 18 km/ó), a karom nem védett meg, a vállam és az arcom is megsérült.
- amikor bringával lassan gurulva (kb. 8 km/ó) nem tudtam kihúzni a lában a klipszből, a könyököm, vállam és a csípőm kapta a talajt,
- amikor a bringaúton (kb. 23 km/ó) kilépett elém a gyalogos és a táskája ellökte a kormányomat, csukló-, könyök- és térdsérülést szenvedtem, a sisakom érintetlen maradt - így kijelenthető, hogy az ösztönös védekezés bringáról is úgy működik, hogy a karok az első ütközőzóna.
- amikor országúti edzés közben (kb. 32 km/ó, lapos hát, versenykormány alsó fogás) pereceltem egy úthiba miatt, a csípőmön, vállamon gördülve vertem be a fejem/sisakom.
Tehát a mezei bringás közlekedő (15 km/ó), aki ráadásul egyenes háttal teker, valószínűleg nem fog annyira előrelendülni, hogy beüsse a fejét.
Ha viszont a bringást vagy gyalogost autó üti el, a sisak mindkét esetben javítja valamelyest a túlélési esélyeket. Persze a fejvédő akár a lépcsőházban is hasznos lehet lefelé botlás esetén, :) de azt nem lehet kategórikusan kimondani, hogy két lábról esve valószínűtlen a fejsérülés, két keréken pedig bármilyen esetben valószínű. A közös nevező, hogy vagy hárítanak a kezek-karok vagy nem... és ennek esélye a sebesség arányában csökken. Illetve még az is jellemző, hogy bringáról többé-kevésbé valamelyik oldalára esik az ember, így csak az egyik kar fog hárítani.
odamondó 2020.12.31. 17:27:22
Futásnál képtelenség, hogy oldalra verd be a fejed.