eroller0.jpgAmikor az elmúlt években megjelentek az első e-rollerek Európa nagyvárosaiban és itthon is, sokan nagyon örültek: végre a mikromobilitásban prímán alkalmazható eszköz, amely a városokban valódi és zöldebb alternatívája lehet az autóknak. Ugyanakkor az e-rollerek olyan hirtelen, rövid idő alatt terjedtek el mindenhol a kontinensen, hogy sokan hamar meg is utálták, amihez az utcaképet rontó, szanaszét hagyott eszközök és a használatával kapcsolatos biztonsági problémák is hozzájárultak. Most az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) közös, európai szintű szabályokat kezdeményezett a kérdés rendezésére.

Ahány ország, annyi szabályozás és gyakorlat

Jelenleg országonként változik, hogy városi forgalomban pontosan milyen feltételekkel lehet használni az e-rollereket. Van, ahol kötelező a bukósisak, van, ahol 20 vagy 25 km/óra a megengedett maximális sebesség, egyes helyeken használhatják a járdát az e-rolleresek, máshol inkább robogóként tekintenek rá. Európában változatos a szabályozási kép, de országon, sőt sokszor városokon belül is külön gyakorlatok léteznek. Magyarországon a hatályos jogszabályok alapján az elektromos roller továbbra sem kategorizálható, használatára egyelőre nem dolgoztak ki egységes szabályozást, jelenleg nincs tételesen besorolva a KRESZ hatálya alá. A magyar kormány most őszre ígérte a kapcsolódó szabályozás ismertetését.

Sok használó – aki például a BuBihoz hasonló, „megosztós” rendszerben elérhető e-rollereket hajtja időnként – nincs is feltétlenül tisztában a rá vonatkozó szabályokkal, csak elindul vele, közlekedik, ahogy jónak gondolja és utazása végeztével lerakja valahol a városban. Ebből aztán nemcsak potenciálisan másokat veszélyeztető utazás, de hihetetlenül rendezetlen látkép is kerekedik a legváltozatosabb, sokszor teljesen oda nem illő helyen, esetleg egymás hegyén-hátán felejtett rollerekből.

Többek között ebből az utcakép-rombolásból és rolleres száguldozásból - nem beszélve a halálos balesetekről - lett elege a párizsiaknak, akik nemrégiben helyi népszavazáson döntöttek arról, hogy városukban simán betiltják az eszközök használatát. Ez lenne a jó megoldás? Nem biztos – mindenesetre felhívja a figyelmet arra, hogy az e-rollerek használatát mielőbb, minél egyértelműbben tisztázni kellene, első sorban a biztonságos használat miatt, illetve a működtetésére vonatkozó egyéb szempontokból is.

eroller3.jpg

Kép forrása: Wikimedia, Nick-D, CC BY-SA 4.0

Európai szabályokat az e-rollerekre!

Ezt a gondolatot követte az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács is, amely nemrégiben uniós harmonizációt kezdeményezett. Javaslatukhoz a jelenleg érvényes nemzeti szabályokon túl megvizsgálták az egyes országok baleseti tapasztalatait, áttekintették a területen az elmúlt pár évben végzett kísérleteket, kutatásokat például a stabilitás vagy a rollerrel esés szempontjából. Mindezekre építve az alábbi ajánláscsomaggal felkérték az Európai Bizottságot, hogy tegyen lépéseket néhány alapvető úthasználati szabály harmonizálása érdekében, lehetőleg bizottsági ajánlásként – ahogyan jelenleg is történik a gépjárművezetők véralkohol-határértékeivel kapcsolatban.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) ajánlásai az e-rollerek közös szabályaira:

- maximum 20 km/órás sebesség (gyárilag)

- az e-rollerek névleges teljesítménye legfeljebb 250 watt legyen

- a magántulajdonban lévő e-rollereknél gyárilag, a megosztott e-rollerek esetében pedig az üzemeltető által alkalmazott manipulációgátló mechanizmusokat kell beépíteni (tehát hogy ne lehessen házilag felülírni a gyári korlátozást), a manipulációt törvényileg büntetni kell

- legalább 30,5 cm-es (12 hüvelykes) kerékméret

- független első és hátsó kerékfékberendezés

- független első és hátsó világítás

- minden magán- és közös használatú e-rollerre hangjelző készüléket kell felszerelni (a jelenlegi teljesen hangtalan, ezért potenciálisan veszélyes közlekedés kiküszöbölésére)

- kötelező bukósisakhasználat

- tilos a járdán e-rollerrel közlekedni

- tilos utast szállítani az e-rollerrel

- a minimális életkor az e-roller használatához 16 év (vagy ha az alacsonyabb, akkor a robogóra vonatkozó életkor)

- tilos alkohol vagy kábítószer hatása alatt vezetni

- tilos a mobiltelefont kézben tartani vezetés közben

- ajánlott az e-roller vezetők képzése

- és meg kell fontolni az összes úthasználó oktatását az e-rollerekkel és más mikromobilitású járművekkel kapcsolatos kockázatok tudatosítására.


A javaslatot még tavasszal ismertették az Európai Bizottsággal, most rajtuk áll, hogyan kezelik a kérdést (a mikromobilitás, illetve az azzal kapcsolatos tudás fontos eleme lehet az új, harmonizált európai jogosítványoknak is).

Te mit gondolsz a javaslatokról? Használsz városi közlekedésben e-rollert? Mi kellene szerinted ahhoz, hogy mindenki elfogadja a nagyvárosi közlekedési mix egyik fontos tényezőjeként az e-rollereket?

Borítókép: Pexels

 ---
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként
tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi
bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, hallgasd a podcastunkat, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete YouTube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!

1 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr3318227561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_kolléga_ · https://radicspeter.hu 2023.10.04. 18:53:32

szerintem csak a bérelhető rollereket tiltották be Párizsban, amúgy meg, mint minden eszközt, ez is lehet(ne) értelmesen használni

az az ajánlás valóságidegen ezekkel a paraméterekkel

bizonyára jó ideig nem fog semmi történni - lásd robogók - olyan nagy balesetek nem történnek
süti beállítások módosítása