esely.png„Fogyatékossággal élő”, „eltérő képességekkel élő”, „hátrányos helyzetű”, „nem a hatalommal bíró csoporthoz tartozó”. Mindegy, hogyan hivatkozunk a valamilyen szempontból – mozgásában, látásában, neurológiailag vagy épp származása miatt – a többségtől eltérő adottságokkal rendelkező csoportokra, egy biztos: egyelőre jelentős kihívásokkal szembesülnek Magyarországon. Még ha ezek az akadályok sok tekintetben csökkentek is az elmúlt évtizedekben, van még min dolgozni. Vendégeink szerint az egyik kulcs a kapcsolódás lehet az elfogadáshoz és a valódi esélyegyenlőséghez – hogy legyen esélyük „utolsókból elsők” lenni.

Hátrányból előny – mindenki számára

Az EU egyik legfontosabb célkitűzése az egyenlőség előmozdítása annak érdekében, hogy növelje a társadalmi elfogadottságot, felszámolja az előítéleteket és népszerűsítse a sokszínűség előnyeit. Ez azonban nem megy egyik napról a másikra –sok tagállamban, így itthon is jelentős erőfeszítések szükségesek ehhez. Egyik legutóbbi beszélgetésünkön vendégeink személyes tapasztalataikat osztották meg az esélyegyenlőség különböző aspektusairól, rámutatva a hátrányos megkülönböztetés számos problémájára, érintve többek között a mozgásukban korlátozottak lehetőségeit és a gyermekvédelmi jogokat.

Dr. Gyarmathy Éva, az elsősorban atipikus fejlődésű fiatalokkal foglalkozó klinikai és neveléslélektani szakpszichológus szerint fontos látnunk, hogy az eltérő képességekkel rendelkezők sokszor más működésmóddal, akár „eltérő kultúrával” rendelkeznek, és ebben nagyon sok lehetőség rejlik. Sokan csak mindennapi boldogulásuk érdekében olyan jelentős és egyedülálló „túlélési tudásra” tesznek szert – utalt többek között a siketek saját nyelvére, a vakok kifinomult érzékelésére –, amely alapja lehet annak, hogy hátrányukból előnyt kovácsoljanak. Ugyanakkor, ha a többségi társadalom nem tud mit kezdeni ezzel, akkor elvész – ezzel pedig a többségi társadalom is hátrányt szenved el.

Az elfogadáshoz kapcsolódás kell

Fenyvesi Zoltán vlogger, influenszer, kerekesszékes maratonista (Suhanj Alapítvány) mozgáskorlátozottsággal járó tapasztalatairól beszélt. Ő maga specializált (Pető Intézet) és integrált (de korántsem akadálymentesített) oktatásban is tanult (utóbbiban 12 évet), megtapasztalva mindkettő előnyét és nehézségeit. Fontosnak tartja, hogy megtanulta, mihez kell segítséget kérnie, és mi az, amit maga is meg tud oldani, hogy ne függjön mindig másoktól. Szerinte mindenképp kell, hogy a gyerekek integrált környezetben találkozzanak fogyatékkal élőkkel, így tudnak egymásról ismereteket szerezni, és egymáshoz megfelelően fordulni. Zoltán jár iskolákba előadásokat tartani, és úgy tapasztalja, hogy a gyerekekben megvan erre a nyitottság, és ezt tapasztalja az online térben is, influenszerként. Ahogy egyre többször van lehetőségük a gyerekeknek is találkozni – személyesen vagy virtuálisan – fogyatékossággal élőkkel, úgy kerülnek egymáshoz közelebb a társadalom tagjai.

A kontaktus, a megfelelő minőségű kapcsolatok kialakításának fontosságát hangsúlyozta Lendvai Lilla interkulturális szakértő, az ELTE oktatója is, aki elsősorban látássérültekkel foglalkozik. Teljesen egyetértett abban, hogy a kapcsolódási lehetőségek – az, hogy valaki szegregált vagy integrált oktatásban vesz részt – rendkívül meghatározóak abban, hogy egy kortárscsoport tagjai hogyan viszonyulnak fogyatékossággal élő társaikhoz, valamint abban, hogy a pedagógusok erre hogyan készítik fel a fiatalokat. A pedagógus felkészültségétől és hozzáállásától függhet az is, hogy integrált helyzetben a fogyatékossággal élő gyerek a kezdeti érdekes státuszból végül peremhelyzetbe csúszik-e, meghatározva ezzel hosszabb távon a csoporton belüli kapcsolatait, barátságait.

A társadalmi szemléletformálás politikai akarat kérése

Szlankó Viola pszichológus, az UNICEF Magyarország gyermekjogi vezetője röviden bemutatta az ENSZ Gyermekjogi Egyezményének legfontosabb rendelkezéseit arról, milyen jogokat kell biztosítani a részes államokban a gyerekeknek a védelem, gondoskodás és részvétel alapelveire építve. Ő is egyetértett abban, hogy nagyon fontosak a kontaktusok: a gyerekeknek együtt kell lenniük, együtt kell problémákat megoldaniuk, egy csapatként dolgozniuk, mert ez segíthet a kapcsolatokat árnyalni, esetleges konfliktusokat feloldani.

Szervezete, az UNICEF számos társadalmi szemléletformáló kampányt folytat annak érdekében, hogy a többségi társadalom érzékenyebben és befogadóbban viszonyuljon a kisebbségi csoportokhoz, a mássághoz. Ugyanakkor társadalmi szinten erőforrás hiányában ez nem lehet annyira jelentős, mint egy állami finanszírozású kampány. Épp a közelmúltban láthattuk, milyen hatékonyan és gyorsan lehet az emberek gondolkodását és viselkedését befolyásolni, ha kellő mennyiségű erőforrást szisztematikusan és kitartóan használnak fel bizonyos üzenetek közvetítésére, például egy plakátkampánnyal. Ha mindezt az erőforrást arra használnák fel, hogy a hátrányos helyzetűek vagy sérülékenyebb csoportok felé erősítsék az empátiát, azzal nagyon hamar lehetne kézzelfogható eredményeket elérni – ehhez politikai akarat kellene.

És még…

A beszélgetésen még számtalan kapcsolódó témáról esett szó, többek között az oktatási rendszer és a pedagógusképzés szükségszerű reformjáról, az állami gondozottak halmozottan hátrányos helyzetéről, a különleges tehetségű gyerekek lehetőségeiről vagy épp korlátairól, a tehetség és a viselkedési problémák összefüggéseiről, a pozitív diszkrimináció negatív hatásairól, a látássérült nők anyaságának megéléséről, a társadalmi szemléletformálás további lehetőségeiről vagy épp az ADHD-s gyerekek és szüleinek támogatásáról.

A beszélgetéseket érdemes videón megnézni vagy teljes egészében végighallgatni!

Videófelvétel:




Podcast:


---

Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként
tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, hallgasd a podcastunkat, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete YouTube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!

0 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr218048324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása