utazas.pngAz Európai Unióban a világon egyedülállóan erősek az utasjogok, amelyek légi, hajós, távolsági autóbuszos és távolsági vasúti közlekedés esetén védik a közösség területén utazókat. Egy friss kutatás azonban rámutatott: ezeket a jogokat nagyon kevesen ismerik és érvényesítik az EU-ban. Gyorstalpalónk következik, hogy ha probléma merülne fel, tudjátok, mi jár, hol nézhettek utána, és milyen átmeneti kivételek vannak még érvényben.

Ami kiderült: nem igazán ismerjük jogainkat

Az Eurobarometer felmérése alapján az elmúlt 12 hónapban repülővel, távolsági vasúttal, távolsági busszal, hajóval vagy komphajóval utazó uniós polgároknak mindössze 43%-a tudott arról, hogy az uniós szabályozás jogokat biztosít az utasoknak. Annak ellenére van ez így, hogy hosszas előkészítés után a légi utasok jogait már 2004 óta védik uniós jogszabályok, az Európai Bizottság pedig 2011-ben ismertette a 10 alapvető utasjogot, amelyeket bármilyen utazási mód esetén biztosítani kell a tagállamoknak. Ezeket azóta utazási módonként uniós jogszabályokban is rögzítették.

Közös alapok…

Valamennyi utazási típus esetén elmondható, hogy a közlekedési társaságoknak az utazás előtt és alatt megfelelő tájékoztatást kell nyújtani az utazásról, az esetleges késésekről, az igénybe vehető szolgáltatásokról, valamint az utasok jogairól. A társaság hibájából bekövetkező jelentős időtartamú késés esetén minimálisan frissítőt vagy kisétkezést kell biztosítania a szolgáltatónak, de bizonyos körülmények között akár kárpótlás is járhat. Az utazás meghiúsulása esetén pedig az utas igényt tarthat a jegy árának visszatérítésére, vagy arra, hogy a közlekedési cég más módon – további költségek felszámítása nélkül és hasonló feltételek mellett – elszállítsa a célállomásra. A közlekedési társaságok kártérítést kötelesek fizetni a poggyász elvesztése vagy megrongálódása és a sérüléssel vagy halállal járó balesetek estén is.

Ezen jogaink érvényesítésénél hasonlóan kell eljárni valamennyi közlekedési típus esetén: fennakadás esetén első körben mindig az utazásunkat biztosító és menetjegyünket kiállító utazási társaságnál kell jelentkezni. Ha a felmerült problémát nem sikerül kezelnünk, akkor a jelenleg az Innovációs és Technológiai Minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk további segítségért (ehhez kell valamilyen bizonyíték, hogy előzetesen megpróbáltuk rendezni a szolgáltatóval a vitás ügyet). A jogérvényesítésben segítséget nyújtó nemzeti szervezetek aktualizált listája (amely átszervezések után változhat) ezen az oldalon olvasható.

A tíz alapvető utasjogot az alábbiakban foglaltuk össze (nagyobb méretben itt tudjátok megnézni) – tudjatok róla, mi jár! Fontos megjegyezni, hogy Magyarország – élve az uniós jogszabályok adta lehetőséggel – mentességet adott a szolgáltatóknak az uniós utasjogokat meghatározó rendeletek egyes elemeinek alkalmazása alól a távolsági buszos közlekedésben 2021-ig, illetve a vasúti közlekedésben 2024-ig.

utasjogok_fin-03.png

…eltérő szabályozások – de van segítség!

Ezeket az alapelveket és jogokat természetesen nem teljesen azonos módon alkalmazzák az egyes közlekedési ágazatokban, hiszen más számít hosszú útnak autóbuszos vagy légi közlekedés esetén, és a kötelezően nyújtandó szolgáltatások köre is változik. Éppen ezért, bármilyen fennakadás esetén nagyon fontos a konkrét esetnek utánanézni.

Ehhez nyújt kiváló segítséget az Európa Önökért portál utasjogi része, ahol pontosan rá tudunk keresni, hogy különböző esetekben mit kell biztosítania az utazási társaságnak, illetve hogyan lehet érvényesíteni ezeket a jogokat. Még praktikusabb az EU ehhez készített ingyenes utasjogi applikációja Google Android, iPhone, iPad, Windows Phone-ra) – ez tényleg a legjobb eligazító tájékoztató, EU-s utazásaitokhoz feltétlenül javasoljuk letölteni!

Hasznos tippek az utazáshoz

Az Európai Számvevőszék 2018-ban vizsgálta, hogy mennyire működnek a gyakorlatban az utasjogok a tagállamokban (egyéb ellenőrzések mellett 10 tagállamban mindenfajta utazást kipróbáltak), vizsgálatuk eredményét és ajánlásaikat ismertették az Európai Bizottsággal is. Tapasztalataik alapján összeállítottak tíz hasznos gyakorlati tippet, amelyek sokat segíthetnek, ha utazása során valaki fennakadással szembesül:

 

Európai Számvevőszék: tíz tipp, amelyek segítségével kellemesebbé válhat az utazás

  1. A lehető legjobban kösse az utazást a személyéhez – jegyvásárláskor azonosítsa magát a fuvarozónál, például adja meg elérhetőségeit. Fennakadás esetén csak akkor lehet önt tájékoztatni, ha a fuvarozók rendelkeznek az elérhetőségeivel. Emellett ha kártérítési igényt kell benyújtania, egy személyre szóló jegy a legalkalmasabb annak igazolására, hogy ténylegesen a fedélzeten volt és önt is érintette a fennakadás.
  2. Készítsen fényképet a poggyászáról – ha az utazás során fel kell adnia poggyászát, érdemes lefényképeznie bőröndjét és annak tartalmát. Ezzel időt takaríthat meg a kártérítési igény benyújtásakor, és bizonyítékkal fog rendelkezni az elveszett tárgyak értékére vonatkozóan.
  3. Időben érkezzen az utasfelvételi pulthoz – fontos szem előtt tartani, hogy az utasjogok csak akkor alkalmazandók, ha időben megjelenik az utasfelvételnél. Amennyiben azért kési le a járatát, mert az utasfelvételi pult már bezárt, mire odaért, nem jogosult segítségre.
  4. Kérjen tájékoztatást a kiindulási helyen – joga van ahhoz, hogy tájékoztatást kapjon, ha a járata késik vagy valami más probléma merül fel az utazásával kapcsolatban. Ha a fuvarozó képviselője nincs jelen vagy nem szolgál érdemi információkkal, ezt jegyezze fel, és észrevételét foglalja bele a fuvarozóhoz benyújtott kártérítési igényébe.
  5. Mindig kérjen segítséget – ha bármilyen közlekedési mód esetében hosszú késése van vagy törlik a járatát, joga van segítséget kapni. Ez a vízhez és egy kisétkezéshez vagy főétkezéshez való hozzájutást jelenti. Amennyiben a fuvarozó képviselői maguktól nem biztosítanak ilyen ellátást, kérje tőlük. Ha kérését elutasítják, ezt jegyezze fel, és észrevételét foglalja bele a fuvarozóhoz benyújtott kártérítési igényébe.
  6. Őrizzen meg minden nyugtát – ha a kiindulási helyen (repülőtéren, autóbusz- vagy vasútállomáson, kikötőben) nem biztosítanak segítséget, vagy távolabbi helyről (buszmegállóból) indul, kérheti a fuvarozótól többletköltségeinek megtérítését. A fuvarozók rendszerint bizonylatot kérnek az italok és ételek ellenértékéről, és elutasíthatják kérelmét, ha a bizonylaton szereplő tételek száma nem áll összhangban a késés hosszával, vagy a költségek ésszerűtlenül magasak. Hasonló elvek alkalmazandók abban az esetben, ha egy másnapi indulásra várva saját magának kell szállást keresnie.
  7. Kérjen igazolást a késésről vagy járattörlésről – az utasok mind a négy közlekedési mód esetében kártérítésre jogosultak hosszú késés és járattörlés esetén. Bár a kártérítés összege és a minimális várakozási idő közlekedési módonként eltérő, minden esetben egyformán köteles bizonyítani, hogy érintett volt. Amennyiben a jegyén nem szerepel a neve, kérjen igazolást az állomáson vagy a fedélzeten arról, hogy az adott késés vagy járattörlés érintette Önt.
  8. Ne tegyen saját intézkedéseket anélkül, hogy először meghallgatná a fuvarozó ajánlatát – az utazás során bekövetkező fennakadások esetén az utas általában szeretne haladéktalanul továbbutazni egy másik fuvarozó vagy más közlekedési mód igénybevételével. Javasoljuk, hogy ne cselekedjen elhamarkodottan: ha anélkül vásárol új jegyet, hogy a fuvarozó alternatív lehetőségeket ajánlott volna, az egyet jelent a fuvarozási szerződés egyoldalú felmondásával. Ebben az esetben az eredeti fuvarozó a továbbiakban nem köteles segítséget vagy kártérítést nyújtani önnek.
  9. Kérjen kártérítést – ha igazolni tudja, hogy érintette önt egy késés vagy járattörlés, és hogy a késés időtartama meghaladta a rendeletben rögzített küszöbértéket, nyújtson be kártérítési kérelmet a fuvarozóhoz. Mindig hivatkozzon a konkrét járatra és a hatályos rendeletre. Amennyiben nem kap választ a fuvarozótól, vagy nem elégedett vele, forduljon ügyével a kiindulási hely szerinti ország nemzeti végrehajtó szervéhez. Ezenkívül segítséget kaphat alternatív vitarendezési testületektől és követeléskezelő cégektől is. Ugyanakkor tartsa szem előtt, hogy ez utóbbi szolgáltatásokért díjat számíthatnak fel Önnek.
  10. Kérjen kártérítést a többletköltségeiért – előfordul, hogy a késés vagy járattörlés miatti vesztesége jóval meghaladja azt az összeget, amely az uniós utasjogokkal kapcsolatos kártérítési szabályok alapján megilleti Önt. Ilyen esetekben a nemzetközi egyezmények értelmében kártérítési igénnyel élhet a fuvarozókkal szemben. Készüljön arra, hogy igazolnia kell veszteségeinek pontos összegét és az utazás során bekövetkezett fennakadás miatt felmerült többletkiadásait.


-----

Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként 
tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon és gyere el ingyenes programjainkra!

 

0 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr3915462268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása