Az Európai Parlament támogatásával 2015 szeptemberében meghirdetett diákújságíró verseny, a Diák rEPorters több mint harminc középiskolai „szerkesztőség” több mint háromezer diákját mozgatta meg közel fél év alatt. A kétfordulós verseny első fordulójában a pályázóknak az Európai Parlament által is tárgyalt olyan témát kellett feldolgozniuk, amely közvetlenül érinti vagy érdekli az iskola diákjait (például a migráció, környezetvédelem, ifjúság és oktatáspolitika, vagy nemek közötti egyenlőség). A cél az volt, hogy széles körű vitát, párbeszédet indítsanak a témában, amelyhez bármilyen kommunikációs csatornát és eszközt felhasználhattak – természetesen elsősorban online felületeken, főként saját honlapon és a közösségi médiában jelentek meg a kiválasztott témák, írott anyagként vagy multimédiás tartalomként. Az első fordulóban hét regionális győztest választottak ki, akik részt vehettek egy háromnapos médiatréningen, ahol a videóvágástól az interjúkészítésig, a közösségi média használatától a tudósítások megírásáig sok elméleti és gyakorlati szakmai tudást és támogatást kaptak elismert szakértőktől.
A verseny második fordulójában a regionális győztes szerkesztőségek iskolájában egész napos európai uniós tematikájú iskolanapon az iskola osztályai versenyeztek egymással, miközben a középiskolás újságírók folyamatosan dokumentálták a vonatkozó iskolanapi eseményeket, videofelvételeket, interjúkat, fotódokumentációt, infografikákat készítettek, valamint a témában cikket írtak, amelyeket az iskolai, városi vagy regionális újságban, online felületeken, helyi televízióban, rádióban jelentettek meg. Az iskolanapról készített összefoglalók, hírek, tudósítások alapján választották ki a győztes szerkesztőséget, a The Ice/Bear Project csapatát, amelynek tagjai egy hágai kirándulást nyertek.
De mi foglalkoztatja igazán a mai középiskolásokat az Európai Unióhoz kapcsolódó területeken? A második fordulóba jutott hét regionális csapat a megadott témák közül a napjainkban különösen aktuális menekültpolitika bizonyult a legnépszerűbb kérdéskörnek. Ezt a hétből három, a környezetvédelmet kettő, a két másik témát egy-egy csapat választotta.
A dzsenderológia témakörét választó budapesti Bornemissza Péter Gimnázium „The Group” csapata iskolanapját Deutsch Tamás EP-képviselő nyitotta meg, akivel videóinterjút is készítettek a választott témához kapcsolódóan. Különösen profi módon dolgozta fel a migrációs témát a pécsi PTE Gyakorló Gimnázium Babitsosok a migrációról elnevezésű csapata. A verseny után is aktív, videóinterjúkat is tartalmazó Facebook-oldaluk, honlapjuk és Youtube-csatornájuk mellett a második fordulóra színvonalas, magyar és német nyelvű blogot is indítottak a témáról, amelyben a különböző vélemények megismerésére fektettek hangsúlyt. Hasonlóan igényes honlapot készített a szintén a bevándorlás kérdéskörét bemutató gyulai Erkel Ferenc Gimnázium Greporters nevű csapata, akik egy Röszkén szolgálatot teljesítő rendőrrel is interjút készítettek. A nyergesújfalui Szalézi-Irinyi Középiskola Életrevalók elnevezésű diákszerkesztősége pedig egy alaposan kidolgozott migrációs kisokos összeállításával igyekezett növelni a tisztánlátást a témában.
A végső győztes The Ice/Bear Project szerkesztősége a környezetvédelemmel foglalkozott. A csepeli Jedlik Ányos Gimnázium csapata a téma iránti fásultságot kívánta feltörni egyedi megközelítésével: a kis lépések taktikájával hívják fel a figyelmet azokra az apró tevékenységekre, amelyekkel minden ember napi szinten hozzájárulhat környezete védelméhez és javításához. A csapat honlapot és Facebook-oldalt is működtetett, újságot jelentetett meg, több videót forgatott, figyelemfelkeltő akciókat szervezett, illetve számos aktuális környezetvédelmi témához is ötletesen nyúlt, helyszíni riportokat, interjúkat készítve az adott kérdéskör szakértőivel.
1. helyezett csapat:a budapesti Jedlik Ányos Gimnázium „The Ice/Bear Project” csapata (téma: környezetvédelem) 2. helyezett csapat: a pécsi PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium, Szakközépiskola „cEnzUra - Babitsosok a migrációról” csapata (téma: migráció) 3. helyezett csapat: a budapesti Bornemissza Péter Gimnázium „The Group” csapata (téma: dzsenderológia) |
A képek a résztvevő csapatok Facebook-oldalairól, illetve az Európai Parlament Tájékoztatási Irodája honlapjáról származnak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.