Aki tehette, az elmúlt hetekben kipróbálta a budapestieket hosszasan várakoztató négyes metrót, és mi is írtunk a főváros legújabb közlekedési csodájáról. Bár a sajtója nem volt mindig kimondottan pozitív, abban a nemzetközi szakma és nagyjából a közvélemény is egyetért Bencével: „azért elég sép lett ezs a négyes metró, ugye?”. :-)
Mostanra már talán túl vagyunk a csodán is, amikor mindenki szájtátva és mosolyogva vizslatja az újabb és újabb metrómegállókat (mintha törvényszerű lenne, hogy magyar ember a metrón nem mosolyog). Még utoljára megosztanánk veletek egy érdekes grafikát az új metrónkról – az alábbi infografikán megnézhetitek, hogy néhány más uniós fővárosban hány vonal fut, milyen hosszú a teljes hálózat, és hogyan néz ki a szerkezete. A grafikához azokból az uniós fővárosokból válogattunk, amelyek Budapesthez (elsősorban lakosságszám tekintetében) hasonló adottsággal rendelkeznek, a kétmilliónál több lakóval bíró metropoliszokat nem vizsgáltuk.
Ábráink a Robert Schwandl által létrehozott és karbantartott, a világon egyedülálló UrbanRail.net térképein alapulnak. A legtöbb adatot mi is innen vettük át (a hivatalos weboldalak mellett) – akiket kicsit is érdekel a metrók világa, annak mindenképpen érdekes nézelődni az oldalon. Nektek mi tűnik fel először a hálózatok rajzát látva? :-) (Nagyobb méretért katt a grafikára!)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Edigej 2014.04.30. 10:56:08
Ezen kívül van még egy 7. számú (részben) prémétro-vonal, amely a Heysel-stadion (észak) és a Vanderkindere tér (délkelet) között közlekedik, követve a brüsszeli külső körút vonalát (ahogy a 2/6-os vonal a belső körútét).
α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.04.30. 14:40:48
Egy ugyanis a szorosan (közigazgatási értelemben) vett Stockholm város lakossága, azonban a metróvonalak böven kinyúlnak a várossal egybeépült, de közigazgatásilag önálló egyéb településekre. Föleg a kék vonal, annak szinte alig van Stockholm városán belül megállója.
Úgyhogy inkább Stockholm megye lakossága lenne a mérvadó a kérdésben, ami pedig 2,1 millió.
ruba 2014.04.30. 15:46:30
Európa Pont 2014.04.30. 16:16:15
Európa Pont 2014.04.30. 16:17:04
MAXELL birkaman buzizó \\http.birkafing.org 2014.04.30. 16:30:22
fehérfarkas 2014.04.30. 17:25:04
A kulcsszavak: kötött pálya, közúti közlekedés által nem akadályozott (a villamos az akadályozott, mert a kereszteződéseknél és jelzőlámpáknál ugyanúgy meg kell állnia mint az autóknak és buszoknak), emiatt gyorsabb, nagy utaskapacitás, városi vagy elővárosi tömegközlekedési célt szolgál.
Ebbe az értelmezésbe a HÉV-ek is beleférnek, mert azok is kötött pályásak, közúti közlekedés nem akadályozza (kivéve 1-2 helyen, de a villamossal össze nem hasonlítható), nagy utaskapacitású, és városi illetve elővárosi tömegközlekedési célt szolgálnak.
(de mint írtam, ez definíció kérdése, mert vannak ahol a mi HÉV-einket is metrónak nevezik, és vannak, ahol elővárosi vasútnak, és van ahol városi könnyű vasútnak/urban light train/)
Ennek mintájára több metropoliszban hozzák látre az ún. metrobuszokat is, amelyek szintén nem akadályoz a közúti közlekedés, csak vonat helyett buszok látják el a feladatot (hozzánk legközelebbi ilyen város Isztambul).
Pont ez teszi az összehasonlítást nehézkessé, hogy nincs egységes definíció, nemcsak Ázsia és Európa között, de pl. Európában a franciák és az angolok is eltérnek abban, hogy mit nevezünk metrónak.
(de még mi magyarok is vitázunk ezen, töb fórumon és blogon olvastam már, hogy a hozzászólók legalább 3 csoportra oszthatóak: 1. csak a föld alatt menő nevezhető metrónak; 2. az áramot alulról szedő nevezhető metrónak; 3. mindegy honnan kapja az áramot és föld alatt vagy felett megy, a lényeg, hogy külvárosokat a belvárossal összekötő kötöttpályás jármű legyen nagy utas kapacitással és a közúti forgalmtól akadályoztatás nélküli pályán)
Amadeus62 2014.04.30. 21:34:08
És van/nak város/ok ahol a "HÉV" sokkal nagyobb szerepet tölt be mint a metró (Koppenhága) Van 6 HÉV vonal (S-TOG) Ezek mind keresztül mennek a másfél milliós városon (összeolvadt településekkel együtt) szanaszét kimennek a külterekre, míg 2 metróvonal van csak (az egyik megy ki a reptérre).
Amadeus62 2014.04.30. 21:39:18
Koppenhágában mondjuk külön van véve: 6 HÉV (A-F), 2 metró. Utóbbi nem túl jelentős. A legnagyobb forgalom a reptérről jön a metrót tekintve. A vonal fele a felszín felett megy viszont.
Edigej 2014.05.01. 07:56:32
fehérfarkas 2014.05.01. 14:25:24
Igen, a példádban is a metró a felszín felett is megy. :) Sok nagyvárosban van ez a vegyes megoldás, hogy a metró a sűrű belvárosi szakaszokon a föld alatt, a ritkábban beépített külvárosi szakaszokon meg a föld felett megy.
Ha jól tudom, akkor a 2-es és 3-as metróink is mehetnének tovább a föld felett (sőt, a 2-es a HÉV-vel simán össze lehetne kapcsolni az Örs vezér téren - és közben a HÉV is meg tudna maradni). A 4-es metró pedig Kelenföldtől mehetne felszínen egészen Érdig vagy Törökbálintig.