sport.pngAhogy valószínűleg mindenki tudja, a rendszeres testmozgás kulcs az egészséges élethez. Hogy mennyit érdemes heti szinten mozogni, arra pedig megvannak a nemzetközi szakértői ajánlások. Mégis, Európa lakosságának nagy része nem igazán aktív: modern és egyben mozgásszegény életformánk mellett a többség heti egyszer sem szakít kellő időt testedzésre, és így az egészségére. Sportos körkép Európáról, és rövid összefoglaló az egészségmegőrzéshez elegendő testmozgásról és annak jótékony hatásairól.

Fizikai aktivitásra vonatkozó ajánlások az egészség megőrzéséhez

Meggyőző tudományos bizonyítékok, tanulmányok igazolják a testmozgás pozitív hatásait az egészségünkre. A legkisebb is számít: bármikor el lehet kezdeni és bármilyen kis mértékben végezzük – amennyiben szükséges, orvosi jóváhagyás után –, a mozgás pozitív hatásai mindenkinél jelentkeznek. Az egészségmegőrzéshez elegendő mozgás típusára és mennyiségére szinte minden egészségvédelemmel foglalkozó szervezetnek (WHO, EU, valamint az egyes országok, országcsoportok egészségügyi intézményei) vannak ajánlásai, amelyek nagyjából ugyanazt javasolják, a WHO javaslatát alapul véve, 18-64 éveseknek:

- Minden felnőtt számára javasolt a rendszeres testmozgás.

- Átlagosan heti 150-300 perc időtartamú, közepes intenzitású (pl. intenzív gyaloglás) vagy heti 75-150 perc erős intenzitású fizikai aktivitás (pl. futás) vagy ezek egyenértékű kombinációja ajánlott.

- Hetente legalább 2 alkalommal javasolt beiktatni közepes vagy annál erősebb intenzitású, valamennyi nagyobb izomcsoportot megmozgató izomerősítő edzés


sport2.png

Kép forrása:
https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1315866/retrieve



A fizikai aktivitás előnyei

Fizikai aktivitás „minden olyan testmozgás, amely izmokkal és izomerővel jár, amely a nyugalmi szinthez képest növeli az energiafelhasználást”. Ez a tág meghatározás magában foglalja a szabadidős fizikai aktivitást (beleértve a legtöbb sporttevékenységet és a táncot), az otthoni vagy munkahelyi, valamint a közlekedéssel kapcsolatos fizikai aktivitást. Szorosan összefügg az egészséggel és az életminőséggel: az emberi testet mozgásra tervezték, így az optimális működéshez és a betegségek elkerüléséhez rendszeres fizikai aktivitásra van szüksége. A mozgásszegény életmód bizonyítottan számos krónikus betegség kialakulásának kockázati tényezője, beleértve a nyugati világ egyik fő halálozási okát jelentő szív- és érrendszeri betegségeket. Az aktív életvitel számos társadalmi és pszichológiai előnnyel jár, és az aktív népesség általában tovább él, mint az inaktívak.

sport3.png

A mozgásszegény életmódot aktívabbra cserélők arról számolnak be, hogy fizikailag és mentálisan is jobb lesz az életminőségük. Az emberi test a rendszeres fizikai aktivitásnak köszönhetően olyan változásokon megy keresztül, amelyek megelőzhetnek vagy késleltethetnek bizonyos betegségeket.

 

A fizikai aktivitás bizonyított előnyei

Számos bizonyíték támasztja alá, hogy a fizikailag aktív életet élők számos egészségügyi előnyre tehetnek szert, többek között:

- a szív- és érrendszeri betegségek csökkenő kockázata, a magas vérnyomás kialakulásának megelőzése és / vagy késleltetése

- jó szív- és tüdőfunkció

- fenntartott anyagcsere-funkciók és a 2-es típusú cukorbetegség alacsony előfordulása

- fokozott zsírfelhasználás, ami segíthet a testsúly szabályozásában, csökkentve az elhízás kockázatát

- bizonyos rákos megbetegedések (pl. emlő-, prosztata- és vastagbélrák) csökkenő kockázata

- a csontok jobb mineralizációja fiatal korban, így a csontritkulás és a csonttörések megelőzése idősebb korban

- javuló emésztés és bélritmus

- javuló izomerő és állóképesség

- a motoros funkciók (benne erőnlét és egyensúly) fenntartása

- a kognitív funkciók fenntartása, a depresszió és a demencia kockázatának csökkentése

- alacsonyabb szintű stressz és ehhez kapcsolódóan jobb alvásminőség

- javuló önkép és önbecsülés, fokozott optimizmus

- kevesebb munkahelyi hiányzás (betegszabadság)

- időseknél az elesés kisebb kockázata; krónikus és öregedéssel összefüggő betegségek megelőzése vagy késleltetése

 

A legsportosabb uniós nemzetek

Az alábbi ábrán az uniós országok fizikai aktivitásra vonatkozó adatait láthatjátok – azaz azt, mely országokban része leginkább az emberek mindennapjainak a sport (az Eurostat legutóbbi publikált  adatai alapján). Magyarország a középmezőnyben található, még mindig elég alacsony a rendszeresen sportolók aránya – bár az utóbbi időben a tendencia javul. Még van hova fejlődnünk.

sport2_1.png

…és te mennyit sportolsz hetente?

Képek: Képszerkesztőség / Európa Pont Flickr (a 19 év – 19 km futóverseny idei képei közül)

---
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként
tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi
bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, hallgasd a podcastunkat, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete YouTube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!

0 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr7318182943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása