A Back-on-Track még több megfizethető, határokon átnyúló éjszakai vasútat szeretne Európában. Térképre tették a teljes éjszakai vasúthálózatot – a posztban végigböngészhetitek, hogyan szelhetitek át csak éjszakai vasúttal a kontinenst Narviktól Szirakúzáig vagy Amszterdamtól Ankaráig.
A vonatozás – akár nappal, akár éjszaka – modern, kényelmes és nyugodt, emellett fenntartható és nagyon biztonságos utazási forma. Európa vasúthálózata az egyik legfejlettebb a világon, a vasút európai évében az EU városait összesen 201 ezer kilométer hosszan kötötték össze vasútvonalak. A hálózat sűrűségét tekintve az élen Csehország jár, és Magyarország sem áll rosszul.
A vasút ráadásul különösen a rövid- és középtávú repülőjáratok helyettesítésével fontos hozzájárulás a klímaváltozás elleni uniós küzdelemhez. A négyszemélyes autózás üvegházhatásúgáz-kibocsátása utasonként és kilométerenként négyszerese, a fenntartható üzemanyagot használó repülésé pedig 28-szorosa az éjszakai vasút kibocsátásának.
Mindezek ellenére kevéssé használjuk ki az európai adottságokat: mindössze az utasok 7 és az áruk 11 százaléka utazik vasúton. Ez annak is köszönhető, hogy az adóztatás nemcsak messze van a „szennyező fizet” elvtől, de a vasutat a többi közlekedési módhoz képest is jobban terhelik az adók és egyéb díjak – gondoljunk csak a nemzetközi légi közlekedés 0%-os áfájára. A Back-on-Track európai kezdeményezés a hátrányok megszüntetéséért, a több és jobb, megfizethető, hosszú távú és határokon átnyúló éjszakai vasútért kampányol Európában. A vasúti rendszert páneurópai, összefüggő hálózatként tekintik, ezért szorgalmazzák a viteldíjak, a foglalás és a jegyértékesítés egyszerűsítését és egységesítését. Törekvéseikről itt lehet többet olvasni, térképükön pedig a teljes hálózat áttekinthető a hét mindennapján elérhető vonalaktól a szezonális járatokig, a fontosabb kompcsatlakozásokat is feltüntetve.
Európai vasútvonalak az összes rendszeres éjszakai célállomással és a fontos közép- és nyugat-európai megállóhelyekkel. Forrás: (CC-BY-NC) Juri Maier / Back-on-Track.eu; (nagyobb méretben itt)
Kelet-Európában egyébként általában jobb az éjszakai vonathálózat, mint Nyugaton, ráadásul Magyarország – Ausztriával együtt – élen jár ebben. A legtöbb éjszakai vonat a kontinensen Bécsből és Budapestről indul, és ezeknek mind kiemelkedő a kihasználtságuk – minderről korábban a G7 készített összeállítást.
Érdemes megfontolni ezt az utazási módot – az alvás és a fedélzeti ellátás a hosszabb utakat is kellemessé teszi, különleges úti élményt ad, és még szállásra sem kell költenünk. Az esti indulással és reggeli érkezéssel további napokat nyerhetünk, a délelőtti vagy késő délutáni üzleti tárgyalásnál sem kell hajnalban kelni, éjjel hazaérni vagy szállodát foglalni.
Ti hova vonatoznátok éjszaka?
Borítókép: Flickr/Natlalie (CC-BY-2.0)
---
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.
Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, hallgasd a podcastunkat, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete YouTube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.