2021 a vasút európai éve. A vasút elérhető, fenntartható és nagyon biztonságos utazási forma, az európai hálózat – amit az EU az elkövetkező években még tovább korszerűsítene – pedig az egyik legfejlettebb a világon. Jelenleg Európában átlagosan hét kilométerenként követik egymást az állomások, ami meglehetősen sűrűnek mondható – de mennyire? Hogy állnak ezzel az egyes tagállamok? Európa számokban sorozatunkban most ennek néztünk utána.
Érdemes lenne jobban kihasználni
A személyi közlekedésben és az áruszállításban is a közút dominál, a vasút részaránya – számos előnye ellenére – meglehetősen alacsony: a személyforgalomnak csupán 7 százaléka, az áruknak pedig mindössze 11 százaléka (!) utazik vasúton. Ezen szeretne változtatni az EU: egyrészt a vonatozás népszerűsítésével – erről szól az idei tematikus év –, valamint a vasút fejlesztésének további célzott támogatásával. Erre szükség is van, mert bár vitathatatlanok a vasút előnyei, az is tény, hogy az uniós országok vasúti infrastruktúrája továbbra is sokszor elavult, az egységesebb európai vasút létrejöttét pedig idejétmúlt üzleti modellek és magas karbantartási költségek nehezítik.
Vasútvonalak az egyes tagállamokban
Az EU-n belüli vasúti piacot folyamatosan figyeli és elemzi az EU, és erről rendszeres időközönként kiadnak egy átfogó elemzést, az ún. Rail Market Monitoring (RMMS) jelentést. A legfrissebb ilyen kiadványt átböngészve utánanéztünk, hogy területükhöz viszonyítva milyen sűrű az egyes tagállamok hálózata. Két olyan tagállam van, ahol jelenleg nem működik vasúti szolgáltatás – ez a két szigetország, Málta és Ciprus. A többi országban – a történelmi hagyományoktól, földrajzi adottságaitól és egyéb tényezőktől függően – igen fejlett vasúti hálózat működik. Az EU városait összesen 201 ezer kilométer hosszan kötik össze vasútvonalak (összehasonlításképpen: az Egyesült Államokban 203, Kínában 132, Oroszországban pedig 87 ezer kilométer hosszan vannak használatban vasútvonalak).
Hova tovább?
A vasút előtt álló kihívásokról és a fejlesztési lehetőségekről szólt egyik nemrégiben megrendezett, érdekes szakértői beszélgetésünk is Homolya Róberttel, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával, Vitézy Dáviddal, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával és Nagy Gáborral, az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának főosztályvezető-helyettesével. A közel másfél órás beszélgetés itt megtekinthető:
---
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.
Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete Youtube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.