szaky1.jpgSzerepelt már a Forbes legígéretesebb harminc alatti vállalkozóinak listáján, cége kapott már elismerést az ENSZ-től, nevezték már látnoknak, a globális szemétpiacot uraló magyar hippinek, vezető ökokapitalistának, szemétkirálynak, vagy épp a Föld megmentőjének. Minden ötlete és vállalkozása a szemét körül forog: vagy annak ad új életet, vagy épp ezt akarja eltörölni a Föld színéről. Legújabb vállalkozásával épp a legnagyobb napi fogyasztói termékeket áruló cégeket teszi csomagolásmentessé. Európai gondolkodók sorozatunk következő, online vendége a magyar származású Tom Szaky lesz.

Budapestről Montrealba, a Princetonról a strartupok világába és Davosba

Tom Szaky Budapesten született, és orvos szüleivel négyéves korában, 1986-ban hagyta el az országot. Kanadában nőtt fel, a Princetonon tanult, ahol még hallgató korában indította vállalkozását, a TerraCycle-t, amelynek építése végül az egyetemről is elszólította. Mára a cég ipari mennyiségben hasznosít újra szemetet, és világszinten vezető a hagyományosan nem újrahasznosítható hulladékok gyűjtésében és feldolgozásában.

Körforgásos gazdaság az EU stratégiájában és életszemléletként

Javítsd meg! Használd tartósan! Oszd meg! Hasznosítsd újra! De leginkább: ne vedd és ne termeld meg! Az ezekkel a jelmondatokkal jellemezhető körforgásos gazdaság megvalósítása az EU egyik legfontosabb célkitűzése. Ez áll az Európát fenntartható növekedési útra terelő, nemrégiben meghirdetett európai zöld megállapodás középpontjában is. Csakis ezzel érhető el, hogy a kontinens a vállalásoknak megfelelően klímasemlegessé váljon 2050-re, és így az éghajlatváltozást sikerüljön valamelyest kordában tartani.

Ugyanez a fajta gondolkodás vezérli vendégünket is, már pályája kezdete óta. A legenda szerint akkor vesz új nadrágot, amikor az előző elkopik – a divatcikkek nem nagyon érdeklik, nem vásárol semmiből feleslegeset. Cége kezdetben gilisztaürülékből készített ökotrágyát, később a felhasználhatatlannak tűnő szemetek begyűjtésére és újrahasznosítására (upcycling) talált ki világszinten is működő üzleti modellt. Mára pedig nem kisebb a célja, mint hogy új pályára állítsa a világon megtermelt szemét jelentős részéért felelős napi fogyasztási cikkeket (FMCG) gyártó óriásokat. Milyen lenne a világ, ahol az ismert és kedvelt márkás sampont, a kólát, a fagylaltot és a borotvapengét csomagolás – így a rövidtávú felhasználás miatt gyakorlatilag felesleges szemét – nélkül tudnánk megvenni? Ha sikerre viszi már futó kezdeményezését, a Loopot – amelyhez már olyan cégek csatlakoztak, mint a Procter & Gamble, az Unilever, a PepsiCo vagy a Nestlé –, hamarosan megtudhatjuk. A „21. századi tejesembereként” működő vállalkozása az itthon sem ismeretlen csomagolásmentes (vagyis kizárólag újrahasznosítható csomagolású) boltok filozófiáját valósítaná meg a piac legnagyobb multijaival.

A magyarul is jól beszélő Tom Szaky online beszélgetés keretében lesz vendégünk most május 27-én, a beszélgetést az Európa Pont Facebook oldalán lehet majd élőben követni – részletek az esemény leírásában.


Képek forrása: TerraCycle Flickr

---
Az Európa Pont az Európai Bizottság információs és kulturális központja a budapesti Millenáris parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon!

0 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr1315710784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.