Új szabályokat javasol az Európai Parlament az autópályahasználati díjakra, amely alapján a tagállamoknak idővel mindenhol át kellene térniük a tényleges úthasználat szerinti („kapus”) rendszerre. Ebben jobban érvényesül a szennyező fizet elve, és ez a rendszer méltányosabb lenne az országban csak rövid ideig tartózkodókkal is. A díjaknál pedig az autók szennyezőanyag-kibocsátását is figyelembe vennék.
Zöldebb…
Az új javaslat és a kapus rendszerre való áttérés biztosítaná, hogy a használattal / szennyezéssel legyen arányos a fizetendő díj. A fizetendő díjakat annak megfelelően kell megállapítani majd, hogy az adott jármű (teherautó, busz vagy személyautó) mennyi szén-dioxidot bocsát ki. Az új szabály a környezetbarát autók vásárlásának és használatának támogatásaként a legalacsonyabb úthasználati díj felében maximalizálná a zéró kibocsátású járművek díját.
A javaslat emellett dugódíjat is bevezetne, azaz nagyon sűrű (és így nagy környezetterheléssel járó) időszakokban és helyeken plusz díj kivetésével próbálná elterelni az autókat más utakra.
…és méltányosabb szemlélet a díjak kivetésénél
A jelenleg hatályban lévő uniós szabályozás (Eurómatrica-irányelv) csak a nagyobb teherautókra vonatkozott, ezt bővítenék ki a kisebb teherautókra, buszokra és a 3,5 tonna alatti személygépjárművekre, amely a közúti forgalom jelentős részét teszi ki. Az új előírás minden olyan gépjárműre érvényes lesz, amely árut vagy utasokat szállít, ezzel garantálva az egyenlő bánásmódot minden autóvezetőnek és fuvarosnak.
Az új szabályok értelmében több járműtípusnál maximalizálják azon rövid távú matricák árait, amelyek már néhány uniós tagállamban kötelezőek a személygépkocsiknál. Az EP azt is szeretné biztosítani az új szabállyal, hogy ezentúl mindenhol, ahol matricákat használnak, elérhetőek legyenek az egynapos és egyhetes matricák is (jelenleg egynapos matrica csak Bulgáriában és Romániában kapható a nehéz járműveknek; egyhetes matrica pedig Bulgáriában, Magyarországon, Romániában és Szlovéniában).
Az eddigi szabályok
Az uniós országok eddig idő alapú útdíjat – e-matrica –, is használhattak 12 tonnánál könnyebb járművek esetében, amely mindenhol távolság alapúra változna 2023-tól a buszok és kisebb teherautók, 2026 végétől pedig személygépkocsik esetében is.
A szabályozás csak azt a 136 706 kilométernyi útszakaszt érinti, amely a Transzeurópai Közlekedési Hálózatot alkotja, és ahol eddig is voltak útdíjak. A tagállamok továbbra is dönthetnek úgy, hogy nem vetnek ki útjaikon díjat.
A javaslat az Európai Parlamenttől most a Tanácshoz kerül, azt követően az EP tárgyalásokba kezd majd a tagországokkal.
---
Az Európa Pont az Európai Bizottság információs és kulturális központja a budapesti Millenáris parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.
Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kicsigyerek 2018.12.11. 17:16:46
Sir Gombóc 2018.12.11. 18:26:22
Leooo 2018.12.11. 18:30:31
Külföldiek esetében pedig feltölthető 'kütyü' használata, amelyet a buszok/kamionosok ma is használnak. Ennyi.
abcdefghijklmm (törölt) 2018.12.11. 18:30:47
Kicsigyerek 2018.12.11. 18:35:33
Gerardus A. Lodewijk 2018.12.11. 19:25:38
- a személy- és a tehergépkocsik díjának aránya feleljen meg az útban ezekkel okozott fizikai igénybevétel arányának, vagyis a 1 szgk. útdíja max. 1/10000-e legyen 1 nehéz tgk. útdíjának;
- az útdíjból származó bevételt a tényleges adminisztratív költségek (de max. 10%) levonásával legyen kötelező maradéktalanul az úthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítani;
- negatív útdíj, vagyis forgalmi okból keletkezett dugó esetén térítsék vissza az arra a távolságra járó útdíjat, amelyet az elvesztegetett idő alatt az adott útra jellemző sebességgel reálisan meg lehetett volna tenni (pl. 4 órát veszítettem egy 20 km-es dugóban autópályán, azaz visszajár 4x130-20=500 km-nek megfelelő útdíj), így végre az út üzemeltetője is közvetlenül és nagyon keményen érdekeltté válna a dugómentesség biztosításában.
Sir Gombóc 2018.12.11. 20:04:57
]{udarauszkasz 2018.12.11. 22:17:35
Ha ezt bevezetik, akkor a dijba belekalkulaljak a rendszer kiepitesenek koltsegeit, plusz a kamatokat, mivel gondolom, nem kpbol lesz fedezve a cucc. Aztan ez kivaloan alkalmas a tomegek mozgasanak megfigyelesere, eppugy, mint mar most az europai orszagok nagyreszeben. Szoval baromira draga lesz az autozas, ha ezt bevezetik, az ingazoknak nem is eri meg bemenni dolgozni, mert a napi beruk kb.fele a dugodijra, meg az autopalya km-re megy el. Ez egy magyar jellegu kleptokraciaban meg hab lenne a tortan. Asszem, tenyleg meg kell tanulnom teleportalni.
Leooo 2018.12.11. 23:53:48
Bambano 2018.12.12. 00:02:58
van használat arányos díj, csak a politikusok nem tudnak róla, mert nem ők fizetik. az üzemanyag ára. és az ráadásul arányos a környezetterheléssel is, mert pont annyi széndioxid keletkezik, mint amennyi benzint tankolok.
ételizésítő 2018.12.12. 01:55:18
Mellesleg az ötlet egy méretes faszság.
Nem véletlen, hogy a bloggernek tetszik.
gigabursch 2018.12.12. 03:02:50
A mai egyáltalán nem drága, bár európai szinten mégis drágának számító éves díjat tessêk összehasonlítani mondjuk a horvát díjakkal.
Tehát: a terv egy faszság.
gigabursch 2018.12.12. 03:06:16
Pedig tök logikus amit mondasz
chrisred 2018.12.12. 05:53:53
2018.12.12. 08:27:45
igazi hős 2018.12.12. 13:12:18
teéjesenmindegy 2018.12.12. 13:18:59
Buszok és kamionok esetében eur5 alatt be se mehetsz egy csomó országba.
A kis furgonok jellemzően nem bírják 8-10 évnél tovább, tehát amik most futnak azok mind mind eur4-5.
Személyautók esetén van az, hogy vannak 15-20 éves roncsok és jó állapotú autók is forgalomban.
Akkor most azért építik ki csilliárdokért évek alatt a rendszert, hogy 10% nyi autóstól többet szedjenek be?
A másik része, amit viszont nagyon nem értek, hogy oké, beszedik a pénzt. És mire költik? Attól mert én beadok forintot attól nem lesz megvédve a környezet. Nem kellenének intézkedések is? Nem csak a lóvé beszedése, hanem ésszerű elköltés?
Nem úttal kapcsolatos dolog:
Van a környezetvédelmi termékdíj. Beszedik a pet palackokra meg műanyag csomagolókra. Eddig oké. De akkor a pet palackokért miért nem ad az átvevőhely több pénzt, hogy oda vigyék, és ne szétszórják?
A szemét (sitt) elszállítása miért nem ingyen van, hogy az ember ne máshogy szabaduljon meg tőle?
Bassza meg, ilyenekre kéne a környezetvédelmi bevételeket költeni, akkor lenne értelme nekik.
teéjesenmindegy 2018.12.12. 13:20:13
2018.12.12. 13:29:36
chrisred 2018.12.12. 13:42:42
VT Man 2018.12.12. 14:11:22
Folyamatosan jonnek az elektromos autok, most meg kis szamban, de hamarosan egyre nagyobb aranyban.
Erre kiepitenenek egy "szennyezo fizet" rendszert, amiben 10-20 (vagy 30) ev mulva nem lesz szennyezo, mert mindenki elektromos autoval kozlekedik... idiotasag.
chrisred 2018.12.12. 14:13:57
Tarlós elvtárs kutyaszaros városa (törölt) 2018.12.12. 16:04:15
Ezt kellene bevezetni itt is. Naponta látom, ahogy jönnek be a Sorin a sok szutyok szar, földön úszó rozsdakupacokkal dolgozni. Okádják a füstöt is, mint friss rendszámos BMW, amit a hülyegyerek Németországból hozott be, mert neki büdös az új Suzuki.
EU 4 alatt ki kell tiltani az ingázó parasztokat a városból, csúcsidőben pedig a pesti füstölőket, roncsokat és tuningolt szarokat is.
Tarlós elvtárs kutyaszaros városa (törölt) 2018.12.12. 16:07:03
Gerardus A. Lodewijk 2018.12.12. 16:49:02
A mobilitás óriási gazdasági, társadalmi és kulturális haszonnal jár többek között azáltal, hogy nagyon sok embert képes felszabadítani a kiszolgáltatottság különféle formái alól, ezért egy értelmes, felvilágosult állam azt nem ellehetetleníteni, hanem a lehető leginkább előmozdítani törekszik. Megfizethetetlenné tételét, történjék bár a környezetvédelem kétségkívül nemes céljával (ám valójában inkább: ürügyével), nem tudom helyeselni.
A környezethasználat adóztatását önmagában nem tartom feltétlenül ördögtől való dolognak, de azt is tudom, hogy minden emberi tevékenység szükségszerűen környezethasználattal jár (még ha a használat intenzitásában és káros voltának mértékében óriási különbségek is lehetnek), ezért egyedül a mobilitás környezethasználat címén való agyonadóztatását ellenzem.
Kevesebb okoskodással és picit több demagógiával úgy fogalmaznék, hogy a cikk újabb bizonyíték arra, hogy a politikusok szótárában a reform csupán annyit jelent, hogyan szedjünk be még több pénzt a zemberektől. Vagyis e tekintetben @Semper Fidelis: első hozzászólóval értek egyet: "nem tecc".
teéjesenmindegy 2018.12.12. 20:50:48
Személy és áruszállításon kívül nem sok értelme van egy járműnek...