December 3-tól megszűnik az EU-ban a geoblocking, azaz a földrajzi alapú korlátozás az e-kereskedelemben. Az új szabályok azt nem írják elő, hogy az online kereskedőknek ezentúl minden országban ugyanannyiért kell árulniuk termékeiket, és azt sem, hogy ezentúl bármelyik EU-s webshopból kiszállíttathatjuk a megkívánt portékákat – de nagyon fontos korlátok bomlanak most le az EU egységes belső piacán. Mondjuk, hogy pontosan mi változik.
Eddig…
Aki gyakran vásárol neten, biztosan találkozott már azzal, hogy valamely másik tagállam webshopját felkeresve egy bizonyos szintnél tovább nem lehetett tovább navigálni az oldalon, mert a weboldal nem tette lehetővé rendelés feladását / véglegesítését egy másik tagállamból. Vagy azzal, hogy mondjuk Magyarországról egy nemzetközi webáruház valamely másik országban regisztrált oldalát felkeresve a böngésző automatikusan visszairányította a cég magyar oldalára, így betekintést sem engedett a cég másik tagállambeli – egyébként sokszor jelentős árkülönbségeket mutató –webshopjába. Hagyományos vásárlásnál (amikor a vásárló fizikailag jelen van az értékesítés helyénél) is gyakran előfordulhatott eddig, hogy a vásárló állampolgársága / lakóhelye miatt nem (vagy csak eltérő feltételekkel) vehetett meg egy adott terméket.
Új szabályok
Az EU most életbe lépő szabályozása, a területi alapú tartalomkorlátozásról szóló 2018/302 rendelet épp a fent említett eseteket tiltja meg december elejétől – még a karácsonyi időszak előtt. Az alábbi eseteket szabályozza az új rendelet, példákkal:
Weboldalakhoz való hozzáférés: ha a magyar vásárló valamelyik nemzetközi elektronikai lánc oldalát böngészi, az oldal nem irányíthatja el automatikusan a cég különböző országokban regisztrált – például szlovák vagy osztrák – webshopjáról. Így például karácsonyi vásárláskor lehetséges és érdemes is lesz böngészni az adott cég más tagállami oldalait – az egyes piacokon kínált árak közt hatalmas különbségek lehetnek.
Áruk és szolgáltatások vásárlása: ha valaki Magyarországról böngészve az elektronikai üzlet szlovák webshopjában talál a magyarországi webshop-árnál jóval olcsóbban elérhető digitális kamerát, akkor nem lehet semmi akadálya annak, hogy az oldal által biztosított lehetőségek szerint Magyarországról megrendelje a gépet.
Korlátozások hagyományos értékesítésnél: ha egy magyar család Párizsban a vidámparkban szeretne családi jegyet váltani, akkor a jegyre biztosított kedvezményt ugyanúgy meg kell adni nekik, mintha helyiek lennének.
Tévhitek
Az új szabályok azt nem írják elő, hogy mostantól ugyanazt az árut ugyanannyiért kell kínálnia egy cégnek az interneten az EU területén. Ahogy az egyes országok fogyasztási szokásai, az áruk online kínálata és a vásárlóerő is teljesen különböző lehet, a cégek szabadon alkalmazhatnak az egyes piacokhoz illeszkedő árazást. A szabály csak azt mondja ki, hogy ezeket a különböző árakat az EU-n belül mindenki számára megismerhetővé kell tenni, és állampolgárság vagy tartózkodási hely alapján nem lehet senkit kizárni a vásárlásból.
Az új szabályok azt sem garantálják, hogy ezentúl bármelyik tagállam bármelyik webshopjából tudunk házhozszállítással rendelni. A cégek meghatározhatják, hogy mely országokba szállítanak ki online rendelés esetében, de ebből nem zárhatnak ki egy vásárlót csak azért, mert más tagállamból származik. Ha a vásárló megoldja, hogy átvegye az adott külföldi boltban online rendelését, vagy mondjuk valamelyik külföldön élő rokonának vagy barátjának címére rendeli, akkor ettől nem tilthatja el az adott cég.
Még jobban egységesülő (digitális) piac
Az egységes piac az EU egyik legnagyobb vívmánya – a szabad utazás, munkavállalás, letelepedés és vásárlás mind olyan előnye a közösségnek, amit már talán alapnak veszünk. A közös piacon még meglévő akadályok lebontásán az EU folyamatosan dolgozik. Nagyon fontos lépés volt ebben az irányban az országunkat elhagyva másik tagállamban extra költségeket jelentő roaming eltörlése: mára ugyanolyan árakon telefonálhatunk, navigálhatunk vagy szörfölhetünk a neten, mint otthon.
Szintén nagyon fontos előrelépés volt az online tartalomszolgáltatás hordozhatósága az EU-ban, amely idén április óta biztosított. Ennek köszönhetően ma már ugyanúgy elérjük az előfizetéseinknek megfelelő online tartalmakat – filmeket, zenéket, videójátékokat, stb. –, mintha otthon lennénk. Ezeket a lépéseket egészíti ki a geoblocking tiltása, amely most már az e-kereskedelemben is felszámolja az eddigi megkülönböztetéseket.
Ha további részletek érdekelnek az új szabályokról, ajánljuk a Bizottság magyar nyelvű, nagyon részletes tájékoztatóját, érdemes átböngészni.
---
Az Európa Pont az Európai Bizottság információs és kulturális központja a budapesti Millenáris parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.
Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.