Európa-szerte jelentős hiány mutatkozik tanárokból, a tanári pályához kapcsolódó feltételek miatt pedig nemrégiben több országban is utcára vonultak vagy egyéb módon tiltakoztak a tanárok. A munkakörülményeknek, megbecsültségnek csak egyetlen, ám igen jelentős tényezője a fizetés. A tanárok nemzetközi napjára készített európai felmérés alapján éppen ezért megnéztük, melyik tagállamban milyen bérre számíthat jelenleg egy kezdő (alapfokon tanító) pedagógus.
Feszültségekkel terhelt pálya, munkaerőhiány sok helyen
A tanárok szerepe a felnövekvő nemzedékek nevelésében vitán felül kulcsfontosságú, ugyanakkor több tagállamban övezik jelenleg is feszültségek a pályát. Az elmúlt évben Európa-szerte – Magyarország mellett például az Egyesült Királyságban és Romániában is – jobb fizetésért és munkakörülményekért sztrájkoltak a tanárok. A helyzet nagyrészt a munkakörülményekre vezethető vissza, többek között a megélhetési válság által súlyosbított stagnáló bérekre. Európa számos országában érzik úgy a tanárok, hogy alulértékelt a pályájuk. Ez is része a rossz közérzetnek, ami miatt a tanárhiány egyre nagyobb méreteket ölt Európa-szerte. Franciaországban jelenleg 4000 üres álláshely van, Németországban pedig a legfrissebb becslések szerint 2025-re 25 000 tanár fog hiányozni a pályáról. Magyarországon is egyre kevesebben választják ezt a hivatást vagy fordulnak el tőle, és a tanárok átlagéletkora is folyamatosan nő.
A tanárok: kulcsszereplők
A tanárok tudása és készségei, a munkájuk iránti elkötelezettségük alapvető tényező a magas színvonalú oktatási eredmények elérésében és a fenntartható oktatás biztosításában. A tanároknak központi szerepük van abban, hogy segítsék az egyéneket kulcskompetenciájuk széles skálájának fejlesztésében és felelősséget vállaljanak egész életen át tartó tanulásukért.
A tanároktól nemcsak azt várják el, hogy ismereteket adjanak át, hanem azt is, hogy a tanulás elősegítőjeként működjenek, különböző társadalmi-gazdasági és kulturális háttérrel rendelkező tanulókat tanítsanak, együttműködjenek a családokkal, megfelelő tanulási környezetet teremtsenek a sajátos nevelési igényű gyermekek számára, és hozzájáruljanak az iskola vezetéséhez és irányításához. A tanári szakma számos kihívással szembesül a digitális és technológiai átmenettel kapcsolatban, ami folyamatos tanulást és befektetést igényel a készségekbe, a korszerűsített tanítási megközelítésekbe és módszertanba, valamint a csapatmunka és a tudáscsere kapacitásépítésébe.
Az Európai Unió Tanácsának 2020-as következtetései hangsúlyozzák, hogy az „elegendő mértékű, hatékony és fenntartható beruházás tanárokba és oktatókba nem más, mint befektetés az oktatás és képzés minőségébe. Ez olyan különböző szempontokat foglal magában, mint például a tanárok és oktatók oktatási és képzési lehetőségei, a megfelelő infrastruktúra és tanulási tér, az eszközök és erőforrások, valamint a fizetések”.
Uniós szintű elvárás a tanárok helyzetének rendezése, a pálya vonzóvá tétele
A szükséges kompetenciák összetettsége és sokfélesége minden nemzeti oktatási rendszer számára kihívás: hogyan lehet a legjobban képzett diplomásokat a tanári pályára vonzani, majd megtartani őket. Több uniós szintű dokumentum, bizottsági közlemény vagy tanácsi állásfoglalás szólított fel a tanári szakma vonzerejének növelésére, társadalmi és pénzügyi felértékelésére.
A munkakörülmények, a karrierlehetőségek, a szakmai fejlődési lehetőségek és elismerés, valamint az intellektuális és társadalmi motiváció mellett a javadalmazás kulcstényező a tanári hivatás vonzóbbá tételében. Fontos szerepet játszik a szakma vonzerejében, valamint annak biztosításában, hogy a szolgálatban lévő tanárok megbecsültnek érezzék magukat, és kellő ösztönzést kapjanak a magas színvonalú munkához, ezáltal hozzájárulva a sikeres oktatási rendszerekhez.
Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, mivel – ahogy említettük – számos európai ország oktatási hatósága kell foglalkozzon a tanárhiánnyal és az elöregedéssel. A tanári hivatás vonzerejének javítását célzó stratégiák ezért kiemelten kell kezeljék az oktatásban foglalkoztatottak keresetének és karrierlehetőségeinek javítását, a már pályán lévő tanárok és a potenciális jelöltek esetén is.
Friss körkép az EU-ból
Az Európai Bizottság Eurydice hálózata a pedagógusok világnapja alkalmából közzétette a pedagógusi és iskolaigazgatói fizetésekről és juttatásokról szóló éves jelentését, amely az óvodákban, az általános iskolákban és a középiskolákban dolgozó pedagógusok és intézményvezetők 2021–2022-es bérezésén alapul. A jelentés szerint Európában nagy szórást mutat a pedagógusok fizetése. A különbségek nemcsak a kezdő fizetésben mutatkoznak meg, hanem abban is, hogy az milyen mértékben emelkedik a pedagógusok pályafutása során. (A kép nagy méretben itt tekinthető meg.)
A grafika a tanári pályára lépéshez szükséges minimális képesítéssel rendelkező, teljes munkaidőben foglalkoztatott tanárok törvényben meghatározott kezdő fizetését mutatja. A torzítatlan nemzetközi összehasonlíthatóság érdekében a teljes munkaidőben foglalkoztatott tanárok törvényben előírt kezdő fizetését vásárlóerő-egységben (PPS) mutatja be.
---
Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.
Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, hallgasd a podcastunkat, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete YouTube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.