diakreporters_icebearproject.jpg
Az Európai Parlament támogatásával 2015 szeptemberében meghirdetett diákújságíró verseny, a Diák rEPorters több mint harminc középiskolai „szerkesztőség” több mint háromezer diákját mozgatta meg közel fél év alatt. A kétfordulós verseny első fordulójában a pályázóknak az Európai Parlament által is tárgyalt olyan témát kellett feldolgozniuk, amely közvetlenül érinti vagy érdekli az iskola diákjait (például a migráció, környezetvédelem, ifjúság és oktatáspolitika, vagy nemek közötti egyenlőség). A cél az volt, hogy széles körű vitát, párbeszédet indítsanak a témában, amelyhez bármilyen kommunikációs csatornát és eszközt felhasználhattak – természetesen elsősorban online felületeken, főként saját honlapon és a közösségi médiában jelentek meg a kiválasztott témák, írott anyagként vagy multimédiás tartalomként. Az első fordulóban hét regionális győztest választottak ki, akik részt vehettek egy háromnapos médiatréningen, ahol a videóvágástól az interjúkészítésig, a közösségi média használatától a tudósítások megírásáig sok elméleti és gyakorlati szakmai tudást és támogatást kaptak elismert szakértőktől.

diakreporters_logo.jpg
A verseny második fordulójában a regionális győztes szerkesztőségek iskolájában egész napos európai uniós tematikájú iskolanapon az iskola osztályai versenyeztek egymással, miközben a középiskolás újságírók folyamatosan dokumentálták a vonatkozó iskolanapi eseményeket, videofelvételeket, interjúkat, fotódokumentációt, infografikákat készítettek, valamint a témában cikket írtak, amelyeket az iskolai, városi vagy regionális újságban, online felületeken, helyi televízióban, rádióban jelentettek meg.  Az iskolanapról készített összefoglalók, hírek, tudósítások alapján választották ki a győztes szerkesztőséget, a The Ice/Bear Project csapatát, amelynek tagjai egy hágai kirándulást nyertek.

De mi foglalkoztatja igazán a mai középiskolásokat az Európai Unióhoz kapcsolódó területeken? A második fordulóba jutott hét regionális csapat a megadott témák közül a napjainkban különösen aktuális menekültpolitika bizonyult a legnépszerűbb kérdéskörnek. Ezt a hétből három, a környezetvédelmet kettő, a két másik témát egy-egy csapat választotta.

diakreporters_sulinap.jpg

A dzsenderológia témakörét választó budapesti Bornemissza Péter Gimnázium „The Group” csapata iskolanapját Deutsch Tamás EP-képviselő nyitotta meg, akivel videóinterjút is készítettek a választott témához kapcsolódóan. Különösen profi módon dolgozta fel a migrációs témát a pécsi PTE Gyakorló Gimnázium Babitsosok a migrációról elnevezésű csapata.  A verseny után is aktív, videóinterjúkat is tartalmazó Facebook-oldaluk, honlapjuk és Youtube-csatornájuk mellett a második fordulóra színvonalas, magyar és német nyelvű blogot is indítottak a témáról, amelyben a különböző vélemények megismerésére fektettek hangsúlyt. Hasonlóan igényes honlapot készített a szintén a bevándorlás kérdéskörét bemutató gyulai Erkel Ferenc Gimnázium Greporters nevű csapata, akik egy Röszkén szolgálatot teljesítő rendőrrel is interjút készítettek. A nyergesújfalui Szalézi-Irinyi Középiskola Életrevalók elnevezésű diákszerkesztősége pedig egy alaposan kidolgozott migrációs kisokos összeállításával igyekezett növelni a tisztánlátást a témában.

diakreporters_csapat.jpg

A végső győztes The Ice/Bear Project szerkesztősége a környezetvédelemmel foglalkozott. A csepeli Jedlik Ányos Gimnázium csapata a téma iránti fásultságot kívánta feltörni egyedi megközelítésével: a kis lépések taktikájával hívják fel a figyelmet azokra az apró tevékenységekre, amelyekkel minden ember napi szinten hozzájárulhat környezete védelméhez és javításához. A csapat honlapot és Facebook-oldalt is működtetett, újságot jelentetett meg, több videót forgatott, figyelemfelkeltő akciókat szervezett, illetve számos aktuális környezetvédelmi témához is ötletesen nyúlt, helyszíni riportokat, interjúkat készítve az adott kérdéskör szakértőivel.


A végeredmény:

1. helyezett csapat:a budapesti Jedlik Ányos Gimnázium „The Ice/Bear Project” csapata (téma: környezetvédelem)

2. helyezett csapat: a pécsi PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium, Szakközépiskola „cEnzUra - Babitsosok a migrációról” csapata (téma: migráció)

3. helyezett csapat: a budapesti Bornemissza Péter Gimnázium „The Group” csapata (téma: dzsenderológia)



diakreporters_icebearproject_install.jpg

A képek a résztvevő csapatok Facebook-oldalairól, illetve az Európai Parlament Tájékoztatási Irodája honlapjáról származnak. 

0 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr478679110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.