Európában több, a turisták által különösen kedvelt helyszínen okoz gondot, hogy a helyiek sokszor lépni sem tudnak a kíváncsi utazóktól. Elérkezett a fenntartható turizmus ideje.
A közösségi oldalakon gyakran találkozni olyan képgyűjteményekkel, amelyek egy-egy turisták által gyakran látogatott helyszín idealizált, illetve valós fotóit mutatják be egymás mellett. A fotók mellbevágóak lehetnek azok számára, akik még nem jártak az adott helyen, hiszen a szépre fényelt és retusált, útimagazinok címlapjaira kívánkozó képekkel szemben a valós helyzetet megmutató fotókról kiderül, hogy szinte lépni sem lehet a fotózó-szelfiző turistáktól, mindent elborít a szemét, a látványosságok pedig szinte elsüllyednek a szuvenírárusok tengerében.
Velence különösen érintett ebben, mivel a bő 260 ezer lakosú várost évente nem kevesebb, mint 24 millió turista keresi fel. Ennek hatása egészen drámai a város lakosságára: a történelmi városközpontban jelenleg mintegy 55 ezren élnek, ez harmada a második világháborút követő szintnek.
Fotó: Henrique Ferreira, Unsplash
Még idén januárban röppent fel a hír, hogy Luigi Brugnaro, Velence polgármestere felvetette: turistaadót szednének azoktól, akik nem a város szállodáiban bérelnek szállást, csak a látványosságokra kíváncsiak. A javaslatot február végén el is fogadták. A városvezető idén májustól vezetné be a 10 euróban maximált díjat, amelyet a város megóvására fordítanak majd – az új rendelkezéstől éves szinten hárommillió eurónyi bevételt várnak. Három éven belül azt is szeretnék elérni, hogy az egynapos városnézésekre előre kelljen helyet foglalni, ezzel is csökkentve a tömeget. Hasonlót egyébként már bevezettek Olaszországban: a Lipari-szigetekre csak belépő ellenében látogathatnak turisták.
Velence tehát nem egyedi eset: a Reuters beszámolója szerint április 8-án 16 nagyváros polgármesterei gyűltek össze Lisszabonban, hogy a fenntartható turizmussal kapcsolatos kiáltványt fogadjanak el. A többek között Barcelona, Párizs, Szöul, Sao Paulo és Velence polgármestereiből álló konferencia tagjainak az a szándéka, hogy olyan rendszert hozzanak létre, amely egyaránt elfogatható a turisták és a helyi lakosok számára is.
A tömegturizmust többek között az olcsó légitársaságok megjelenése is gerjeszti, a helyiek pedig sokszor kerülnek nehéz helyzetbe, mivel a rövid távú szállásbérlést lehetővé tévő szolgáltatások és weboldalak miatt a legtöbb helyen meredeken emelkedtek a lakbérek. A polgármesterek kiáltványa – miközben elismeri a turizmus hozzájárulását a városok gazdaságához – felhívja a figyelmet arra, a nagy tömegben érkező turisták milyen nyomást helyeznek az infrastuktúrára és milyen módon befolyásolják a helyiek élet- és munkakörülményeit.
Bár a Velencei Turisztikai Hivatal saját weboldalán egyelőre még nem figyelmeztetik az utazókat a várható bevezetésről – a polgármester szándékai szerint május 3-tól kellene fizetni a belépésért, legalábbis a Corriere della Sera információi alapján –, az így is látszik, hogy igyekeznek a turistákat rábeszélni: ha csak lehet, inkább a főszezonon kívül látogassanak a városba. Az #EnjoyRespectVenezia című kampányban felhívják az utazók figyelmét, hogy ne üldögéljenek a templomok lépcsőin, ne álldogáljanak hosszan a hidakon, sőt, Detourism gyűjtőnév alatt olyan látnivalókat is javasolnak felkeresni, amelyek nem a legfrekventáltabb turistacélpontok közelében találhatóak.
Fotó: Dan Novac, Unsplash
Velencében már most is érvényben vannak bizonyos korlátozások, a Szent Márk tér látogatóit például naponta 23 000 főben maximálták. A polgármester azt is szeretné elérni, hogy a több ezer turista befogadására alkalmas luxushajók jelenlétét is korlátozzák Velence partjainál.
Az Európai Unió hosszú ideje a világ első számú turisztikai célpontja: az elmúlt években évente közel félmilliárd ember – világszinten a turistaforgalom több mint 40%-a – érkezett az EU országaiba. A turisztikai adó sem újdonság, az Insider gyűjtése szerint több mint 40 országban vezettek be hasonló lépéseket a tömegek korlátozására. Franciaországban például a szállodai tartózkodás árához csapják hozzá a turistaadót, míg Németországban kulturális hozzájárulás formájában gyűjtik be az extra eurókat. Spanyolországban is bevezettek hasonlót, több helyen is, míg Görögországban attól függően kell fizetni, hogy az ember hány csillagos szállodában tölti az idejét. Bár nem csak a turizmust érinti, de ide tartozik az az Európában is jellemző tendencia, hogy az autók kiszorításával és egyéb közlekedési módok felé tereléssel igyekszenek tehermentesíteni a forgalmas városi területeket.
Ti bevezetnétek hasonló turistaadót Magyarországon? És ha igen, melyik helyszíneken?
Címlapfotó: Imad Abdulkarim, Unsplash
----
Az Európa Pont az Európai Bizottság információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.
Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, kövess minket a Facebookon és gyere el ingyenes programjainkra!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Etniez 2019.04.22. 00:48:22
Ki az a hülye, aki ezt beveszi? Sima lehúzás, új adó, ennyi.
Valóság nevű unokahúgotok 2019.04.22. 06:10:21
2.) Az EU-ban érkező turisták jelentps része "belföldi turista", azza az EU egyik országából egy másik tagállamba megy turistáskodni.
3.) Az "évente 23.000 főben" korlátozott Szent Márk-téri látogatószám marhaság: napi ennyi a limit és ezt is lazán kezelik.:-)
4.) A turistaadó sima lehúzás, ahogy az előző komment is leírta. Az a baj, hogy sok turisztikai célállomás csak fejőstehénnek és problémánka tekinti a turiznust, de semmit sem tesz valójában a turiznus szervezéséért és a turisztikai infrastruktúra és a szolgáltatások fejlesztéséért. Ha ezekkel is türődnének, akkor sokkal kevésbé lenne egy-egy célpontnak és az ott lakóknak megterhelő a turizmus.
Számtalan helyen ui. ma is gyakorlatilag a 19-20. sz.-i infrastruktúra fogadja a látogatókat, amelyet tized-századennyi emberre méretezve alakítottak ki. Jó rossz példa erre Róma...
Sörnyelő 2019.04.22. 07:10:01
Mit csinál ez az évi 24 millió turista, ha csak kevesebb, mint az egy ezrelékük mehet be a Szent Márk-térre?
Szóval nem kéne ezeket a fránya számokat ellenőrizni?
gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.04.22. 07:32:17
Inkább naponta.
gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.04.22. 07:44:30
1: fizetsz vendégéjszakánként 3-6 euró adót
2: fizetsz autópályadíjat, üzemanyagot ha autóval mész
3: fizetsz a parkolásért 2-5 eurót óránként
4: fizetsz a belépőkért, a helyi nem jár sokat múzeumba
5: fizetsz a szolgáltatásokért (étterem, közlekedés, hűtőmágnest/képeslapot veszel, etc)
A gond, hogy az ezekből származó bevétel egy kis részét sem fordítják a turizmusra. Nem csak Budapesten nincs elég nyilvános illemhely, hanem máshol is a gyorséttermek az egyetlen megoldás, ha nem akarsz a bokorba menni..
Velencébe amúgy is elég egyszer elmenni (Chioggia szerintem szebb, tavaly voltam, alig van turista, onnan jár komp óránként Velencében, ha mégis meg akarod nézni) vagy vegyetek ti is drónt és akkor elég megállni a város szélén.
Pilotax 2019.04.22. 08:16:46
user friendly 2019.04.22. 11:07:02
A 10 eurós adó biztos radikálisan csökkenteni fogja a turisták számát :)
ivangroznij (törölt) 2019.04.22. 12:54:17
Európa Pont 2019.04.22. 14:57:49
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.04.22. 20:08:24
Én csak azt kérdezném, hogy a mezítlábas, saját szervezésben utazó turistától hogy vasalják be a városi belépődíja?Aki nem csoportban nézelődik, hanem csak simán tök magában.Hogy különböztetik meg majd egy helyitől?