koren.pngAz okoseszközök lehetőségeinek felhasználása a tanulásban és önképzésben, a konvertálható, a tényanyagok helyett a bármilyen helyzetben hasznosítható tudás megszerzése: ezekre a kulcskompetenciákra van szüksége a sikeres embereknek. Ezekben egyetértettek a Kutatók éjszakáján előadó vendégeink, akik mind valamilyen formában a tudás megszerzésének optimalizálásával (is) foglalkoznak. (Az esten vendégünk volt Mérő László is, az ő előadásáról készült beszámolónk itt olvasható.)

Első előadónk, Koren Balázs matematikatanár középiskolában diákokat, az ELTE-n pedig matematika hallgatókat tanít, az oktatásba modern okoseszközöket bevonva. Újszerű megközelítése abból az ellentmondásból indul ki, hogy a mai fiatalok, az Y generáció életét ma már túlnyomórészt meghatározza az okostelefonok használata, ugyanakkor a legtöbb iskolában még mindig házirendben tiltják a használatukat – valahogy úgy, mint a cigarettázást. Ennek eredményeképp a diákok nagyjából harminc évet utaznak vissza az időben minden alkalommal, amikor belépnek az iskola kapuján – holott kézenfekvő, hogy ezeket inkább érdemes lenne okosan beépíteni a tanításba és az önképzésbe.

Egy modern okostelefon már sokkal több mint telefon: óra, iránytű, kamera, számológép, böngésző, e-mailező, GPS, sebességmérő, térkép és játék, a legtöbben mégsem tudják megfelelően kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. Jelenleg csak néhány iskolában, kísérleti jelleggel vetnek be okostelefonos alkalmazásokat az oktatásban, pedig az ilyen szempontból használható appok száma óriási – bár tény, hogy megtalálni őket nem olyan egyszerű. Van, amelyik a nyelvtanulást segíti (Duolingo), van amelyik a számok és az összeadás világába vezeti be a legkisebbeket (Math Addition); egy másik a már nagyobbaknak másodfokú egyenleteket old meg (Wolfram Alpha – helyettünk vagy ellenőrzésképpen); de olyan is készült, amely a programozási logikára vezet rá játékos formában (The Foos). A hatalmas kínálatban könnyű elveszni, többek között ezért is hozta létre gyűjteményét, ahol csoportosítva, rövid leírásokkal rendszerezve gyűjti a legjobbnak talált, kipróbált appokat.

prievara.pngMásodik előadónk, Prievara Tibor angol nyelvet tanít a budapesti Madách Imre Gimnáziumban, ahol teljesen sajátos nyelvtanulási rendszert alakított ki, amely a sok tíz éve bevett hazai oktatási módszereket feje tetejére állítva – mégis a hivatalos keretrendszeren belül maradva – vezette kiváló eredményekre a gimnazistákat. Prievara demokratizálta a tantermi folyamatokat, a frontális típusú okítás helyett döntési helyzetbe hozza a diákokat. Az ő óráin a diákok maguk választhatják meg egyéni rövid és hosszú távú céljaikat a nyelvtanulással, és azt is, mit szeretnének tanulni, miről és hogyan szeretnének beszámolni. Így érdeklődési körüknek megfelelően foglalkozhatnak különböző témákkal az orvosi szakszövegektől a saját novellák lefordításán át kedvenc sorozatuk aktuális szövegkönyvéig, persze mindezt angolul. 

A felelésekért nem jegyeket, hanem pontokat kapnak, amelyeket osztályzatra válthatnak, hogy azért az ellenőrzőbe is kerüljön valami. Ebben a rendszerben a rosszul (egyesre) megoldott feladat is pontot ér, bár keveset – de nem jár azzal a stresszel, amellyel az egyes osztályzat jár a „normális” iskolarendben. A diákokat így sokkal hatékonyabban tudja motiválni, hiszen autonóm módon maguk döntenek a tananyagról, érdeklődési körüknek és kompetenciájuknak megfelelően, differenciáltan haladhatnak. Ugyanakkor biztonságban is érezhetik magukat: mentesülnek a hirtelen halálhoz hasonló feleltetések és röpdolgozatok nem igazán motiváló stresszétől. Ebben a rendszerben a tanár nem arra kíváncsi, mit nem tudnak a diákok, hanem hogy milyen tudást gyűjtöttek össze és azt hogyan adják át – azaz az egyénileg hozzáadott értéket értékeli, azt hogy a diák önmagához képest mennyit volt képes fejlődni. Ebben a rendszerben a stressz mellett konfliktusok sem jellemzőek, mindenki magáért és a saját előrehaladásáért felelős. 

És ami a legszebb, a rendszer működik: az ebben a rendszerben tanuló diákok többsége a második nyelvként tanult angolból kilencediktől tizedik évfolyam félévéig leteszi a középfokú nyelvvizsgát és a gimnáziumot felsőfokúval hagyja el, többen egy kezdő szintről Cambridge English Proficiency (C2, kb. anyanyelvi) szintig is eljutnak a négy év során. Emellett a rendszer olyan készségeket fejleszt a diákokban, amely valóban XXI. századi, értékes kompetenciák: megtanulnak felelősen dönteni és magukat fegyelmezni, valós, számukra fontos kérdésekkel tudnak foglalkozni és együttműködnek különböző problémák megoldásában. Tibor tanítványai például önszerveződő alapon diákblogot is indítottak, és voltak, akik mobilapplikációt fejlesztettek. A legújabb projekt, amiben Tibor diákjaival részt vesz, a Kórházsuli, amely tartós kórházi ápolásra szoruló (pl. daganatos) beteg gyerekek számára készít játékos, interaktív tananyagokat személyre szólóan, diákok, szülők és kórházpedagógusok közreműködésével. A program hamarosan indul. 

További információ a témával kapcsolatban:

- Kobak.org: Koren Balázs honlapja, hasznos oktatási appok gyűjteményével

- Tanárblog – az IKT portál: Prievara Tibor és Nádori Gergely blogja a XXI. századi oktatáshoz hasznos anyagokkal

- e-StudyGroup: személyre szabott, interaktív, játékos- tanulós számítógépes játékok

- Prievara Tibor előadásának vázlata


Képek: Dudás Szabolcs, www.flickr.com/photos/europapont

3 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr347892502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

micsoda? 2015.10.06. 14:38:55

Ilyen sikeres oktatás mellett, már nem is kell izgulni, megteremtődik a fedezet a nyugdíjas évekre:) A "többet ésszel, mint erővel", eddig nemigen mükődőtt.

a fidesz csak lopni tud 2015.10.06. 16:54:05

Így már érthető miért van annyi funkcionális analfabéta a "ZS" nemzedékben.
Roppant lényeges egy iskolában a GPS, az iránytű. Nem is értem miért nem lehet töri órán csípőből északi irányt mérni.
A pontozás zseniális ötlet. Hányast kaptál? Egyest. Ja, nem, 1 pontot, az sokkal jobban hangzik.

Köldök_szösz 2015.10.06. 17:35:15

Okostelefonon elfér 80 csilliárd oldal puska ...
süti beállítások módosítása