Egy-egy autós európai vakáció előtt számos dolgot át kell gondolnunk. Ebben szeretnénk most segíteni az idei nyári szezon előtt. Legújabb infografikánkban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat a tagállamok szabályozásairól – külföldi nyaralás előtt kötelező! :-)
Bár a magyar jogosítványt minden tagállamban elfogadják, és vannak általánosan alkalmazott biztonsági előírások (pl. a biztonsági öv vagy a mobiltelefonok használatára vonatkozóan), de az autópályák használatának szabályai például jelentősen eltérnek országról országra. Nem mindegy, hogy a célország fizetős autópályákat működtet-e, ahol belépésünk pillanatában már érvényes matricával kell rendelkeznünk, vagy az, hogy több országon áthaladva hol tankoljuk tele autónkat, ugyanis az üzemanyagok áraiban is jelentős különbségek mutatkoznak akár szomszédos országok között is. Ugyanígy érdemes tudni, mennyivel hajthatjuk a kocsit a nyaralásunk alatt, és azt, a vacsora mellé lecsúszhat-e egy korsó sör, ha még vezetünk utána, vagy zéró toleranciával és több száz eurós büntetéssel rendezik a kérdést a hatóságok.
Zéró tolerancia…
Magyarországon minimális alkoholt sem szabad vezetés előtt fogyasztani – de ezzel kisebbségben vagyunk Európában. Jelenleg összesen három másik tagállamban hasonló a rendszer: Csehországban, Szlovákiában és Romániában. Az összes többi uniós országban belefér egy pohár vagy pikoló sör (nagyjából ennek felel meg a 0,2 mg/ml véralkoholszintet engedélyező svéd vagy észt szabályozás), de az angolszász országokban például közel két korsóval (!) is ihatunk vezetés előtt. Ettől persze nem szabad vérszemet kapni: a legtöbb országban a megadott határérték túllépése igen súlyos pénzbüntetéssel jár. (Hogy a mg/ml-ben kifejezett érték pontosan mit jelent, függ a testtömegtől, és attól is, hogy mennyi idő telik el az ital és a vezetés között – ebben segít például ez a kalkulátor.)
Száguldás…
A nagy és erős autók tulajdonosai minden bizonnyal Németországban szeretnek leginkább vezetni. Ez az egyetlen ország, ahol jelenleg az autópályákon nincsen kötelezően betartandó sebességhatár, csak ajánlott (130 km/óra). Több országban az időjárási viszonyoktól vagy az évszaktól függ (jellemzően az északi országokban), hogy mennyivel lehet maximálisan autópályán haladni. Ugyanakkor nem is mindegyik tagállamban van autópálya – ahol nincs, ott a legmagasabb szintű autóutakon érvényes maximális sebességet tüntettük fel.
Matrica vagy kapu?
AZ EU országainak közel felében ingyenesen használhatjuk az autópályákat. Hozzánk hasonló (csak többnyire valóban matricaként kapható) „matricás” rendszer működik Csehországtól Bulgáriáig. Mindenhol több időtartamra válhatunk jegyet, a legrövidebb időtartam egy nap (BG) vagy hét (SI, RO) vagy tíz nap (AT, CZ, HU, SK), áruk 5 és 12 euró között mozog.
A kapus rendszerben minden egyes megtett szakasz után kell fizetnünk, ennek díjazása nemcsak országonként, de utanként is változik. A legtöbb helyen kártyával és készpénzzel is lehet fizetni, de erről mindenképpen érdemes az utazás előtt a tagállamok hivatalos oldalain tájékozódni (lásd lenti linkgyűjteményünket).
Üzemanyagárak
A kőolaj aktuális világpiaci árától, az országok adópolitikájától és egyéb tényezőktől függően nagyon széles sávban mozog – és folyamatosan is változik – az üzemanyagok ára Európában. Érdemes ezért figyelni például a Bizottság ezzel foglalkozó oldalát, ahol a tagállamok kötelező jelentései alapján heti rendszerességgel (!) frissítik a tagállamokban épp aktuálisan legjellemzőbb üzemanyagárakat – grafikánk vonatkozó része a legutóbbit vette alapul, a legtipikusabbnak tekintett 95-ös benzinre vonatkozóan.
A legfontosabb tudnivalókat egy infografikán foglaltuk össze nektek (ide kattintva nagyban megnézhető):
Megjegyzések: A megengedett véralkoholszint nem kezdő vezetőkre vonatkozik. A jelzett sebességhatárok autópályán vagy a legmagasabb rendű úttípuson való haladásra érvényesek. Amennyiben a táblán két sebességet is feltüntettünk, úgy az országban évszaktól függően több maximális sebességhatárt is alkalmaznak, a nyári korlátozás általában magasabb sebességet engedélyez.
Egyetlen ábrára persze minden fontos adat minden tagállamról nem férhet rá, az adatok pedig tájékoztató jellegűek – ezért az utazás előtt mindenképpen javasoljuk, hogy nézzetek utána alaposabban az országok pontos szabályozásainak. A tájékozódáshoz pedig összegyűjtöttük nektek az általunk is forrásként használt legjobb összefoglaló anyagokat a Bizottság és a tagállamok hivatalos oldalairól.
Általános, több tagállamra vonatkozó információs oldalak
- A Bizottság közlekedésbiztonságról szóló összefoglaló oldala
- Rövid összefoglalók a legfontosabb szabályokról
- A Bizottság üzemanyagárakat tartalmazó, folyamatosan frissülő oldala
Tagállami információk
- Ausztria: autópályadíjak, közlekedési információk
- Belgium: úthasználati díjak (csak a Liefkenshoek alagút díjköteles), közlekedési információk
- Bulgária: úthasználati díjak, közlekedési információk
- Ciprus: autópálya-használati díjak, közlekedési információk (a vezetéskor megengedett véralkoholszint 0,5 ezrelék, lélegzetből kimutatva 0,22 mg/l)
- Csehország: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Dánia: közlekedési információk
- Egyesült Királyság: közlekedési információk
- Észtország: közlekedési információk (nyári időszakban az osztott utakon 110 km/h, egyébként 90 km/h a megengedett maximális sebesség)
- Finnország: közlekedési információk (nyáron megfelelő útviszonyok között 120 km/óra a maximális sebesség, egyébként 100 km/h)
- Franciaország: közlekedési információk, autópályadíjak
- Görögország: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Hollandia: közlekedési információk
- Horvátország: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Írország: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Lengyelország: közlekedési információk, úthasználati díjak
- Lettország: közlekedési információk (90 km/h az általánosan alkalmazott maximális megengedett sebesség, kivéve, ha a jelzőtáblák nem írnak mást)
- Litvánia: közlekedési információk (nyári időszakban 130 km/h a maximálisan megengedett sebesség, egyébként 110 km/h)
- Luxemburg: közlekedési információk
- Magyarország: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Málta: közlekedési információk
- Németország: közlekedési információk (az autópályákon nincs sebességkorlátozás, 130 km/h az ajánlott maximális sebesség)
- Olaszország: autópálya-használati díjak, közlekedési információ
- Portugália: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Románia: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Spanyolország: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Svédország: közlekedési információk
- Szlovénia: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
- Szlovákia: autópálya-használati díjak, közlekedési információk
Ha pedig van okostelefonotok, mindenképpen töltsétek le a Bizottság legújabb (szerintünk eddigi legszuperebb) mobil applikációját „Utazás külföldre” címmel – ennek segítségével a legfontosabb közlekedési információi mindig kéznél lesznek európai utazásaitok során!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
VilMarci 2014.07.03. 13:14:30
]{udarauszkasz 2014.07.03. 15:19:46
Palladrin 2014.07.03. 16:09:08
Ausztriában, ha valamilyen oknál fogva az autópályán megáll a forgalom, akkor "Rettungsgasse-t" vészfolyosót kell alkozni. Ekkor a legbelső sáv balra, az összes többi sáv jobbra húzódik ki. Aki a sávban marad azt iszonyatosan megbüntetik, felnégyelik és kitűzik az ország négy szegletébe. S nem viccelek ... a múltkor a tűzoltó autó tolt el a Rettungsgasse közepéről egy töketlenkedő furgont.
de.wikipedia.org/wiki/Rettungsgasse
]{udarauszkasz 2014.07.03. 16:34:26
Palladrin 2014.07.03. 16:35:41
]{udarauszkasz 2014.07.03. 17:09:43
Az osztrak yard nem viccel ilyenekkel, kameraval is figyelik. De az elejen, amikor bevezettek, volt akkora kaosz minden dugonal, mint a fene....
waces · http://blog.waces.hu 2014.07.03. 17:26:46
www.highwaymaps.eu/italy ez mukodik es ahogy nezem naprakesz is
VilMarci 2014.07.03. 17:35:35
Az alap 130. Rengeteg helyen van 120-as korlát, de ha nincs semmi kiírva, akkor 130.