Elgondolkodtatok már azon, melyek a legtipikusabb családnevek az egyes európai országokban? Mi igen. Lássuk, mire jutottunk.

Magyarországon a „Nagy” családnév már régóta őrzi vezető helyét (a Kovácsok, Tóthok, Szabók és Horváthok előtt). A magyar top 5 jól mutatja az európai szinten is megfigyelhető trendeket: a foglalkozásokhoz, a származáshoz (hely vagy népcsoport) vagy a valamilyen egyszerű jelzőhöz (nagy/új) kapcsolódó vezetéknevek szinte mindenhol az élbolyban végeztek.

A skandináv –senek és –sonok (Jensen, Hensen, Johansson) a tradicionális északi névadást tükrözik – Izlandon nincs is klasszikus családnév, mert a gyermekek mindig szüleik nevéből képzik vezetéknevüket. A Zorrón felnőve a spanyol Garcíán sem ütközünk meg annyira. Olaszország vörös e tekintetben: a „Rossi” (hasonlóan a második helyezett „Russo”-hoz) vörös hajút jelent. Érdekes még, hogy a görög Papadopulosz és a román második helyezett Popescu jelentése: a „pap fia” (az első pedig Popa=pap). Ez ugyan magyarul kicsit furcsán hangzik, de románul és görögül már kevésbé; az ortodox egyházak előírásai szerint ugyanis nem kizárt (felszentelés előtt) a papok házassága, sem gyermekvállalása.

Ha új szláv ismerősünknek nem tudjuk a vezetéknevét, a „Novák”-kal lehet a legnagyobb esélyünk a helyes tippre: ez a név ugyanis – háromféle változatban – Lengyelországban, Csehországban és Szlovéniában is a leggyakoribbnak számít. A Horváth is két országban végzett első helyen: nem meglepetésre Horvátországban („Horvat” helyesírással) és északi szomszédunknál, Szlovákiában is, de itt, ami már érdekesebb, magyar helyesírással (Horváth, illetve a hölgyek esetében Horváthová).

Hagyunk azért nektek is megfejteni valót – csemegézzetek! :-)
(A képre kattintva nagyobb méretben is megnézhetitek a térképet.)

Update: Köszönjük az észrevételeiteket, azok alapján frissítettük / frissítjük a térképet.

terkep12.jpg
(Forrás: Wikipedia)


A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr134920841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

inebhedj - szerintem 2012.11.23. 17:14:27

Trendek vezetéknévben?

Úgy érzed, hogy mondjuk a Nagy vezetéknevű férfiak éjjel-nappal szexelnek a hosszú sorban kígyózó nőkkel, mert Nagyot szülni, Nagyként születni trendi, míg a Czifratrabantovicsok serdülőkorban kasztráltatják magukat, annyira szégyellik a divatjamúlt nevüket?

gigacherry 2012.11.23. 17:18:38

Svájcban laknak a fehérek, Olaszországban a Vörösök :-)

gigacherry 2012.11.23. 17:19:37

Szlovákiában és Horvátországban is Horvátok laknak. :-)

Ronald 2012.11.23. 17:20:07

Úgy látszik, hogy ez egy Indexes betegség, hogy ha ismertetnek valamilyen toplistát, akkor nem ám közlik a táblázatot, áhh dehogy.

Inkább úgy kezdik, hogy pl.:

"A 38-aik helyezett Szlovénia megelőzi az 58-adik helyezett Romániát, ám ez még mindig rosszabb eredmény, mint a 28-adik helyen szereplő finnek eredménye."

Továbbá megtudjuk, hogy a 13-adik helyezett az jobb, mint a 110-edik Burkina Fasso (ki gondolta volna?)- de azt sose tudjuk meg, hogy ki volt az első 5 - mondjuk növekvő sorrendben.

Nem lett volna egyszerűbb most is legalább a magyar elő 5 toplistáját frankón leírni de?

Mert az ebből az írásból sem derül ki, hogy pl. melyik a 4.-ik leggyakoribb magyar családnév.

Vagy túl egyszerű lenne simán csak bemásolni a statisztikát?
Talán még mi is el tudnánk igazodni a sorrenden - akár szakkommentár nélkül is.
Vagy mégsem?
.

2012.11.23. 17:25:07

Olyan jól hangzik egy-egy név, de csak addig amíg nem jártál abban az országban, és rájössz, hogy nem csak a híres embert, hanem nagyon sokakat hivnak úgy.

Inimma 2012.11.23. 17:35:16

A leggyakoribb családnevek:
Nagy 241 ezer
Kovács 225 ezer
Tóth 220 ezer
Szabó 215 ezer
Horváth 200 ezer
Kiss 137 ezer

(Magyar Narancs 2003-04-24)

Tutajos 2012.11.23. 18:13:48

@Ronald: Nem értelek...
A cikk elején hivatkozott link egy táblázatra mutat, melyben gyakoriságuk sorrendjében mutatja az első száz magyar nevet.
Ebből is, de a cikk szövegéből is pontosan kiderül, melyik a 4. helyezett magyar név.

végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll · http://engesztelhetetlen.blog.hu/ 2012.11.23. 18:38:24

Nevetséges ostoba cikk!!! Téves adatok vannak benne!!! Mert nem lehet hogy Szlovákiában a Horváth a leggyakoribb név nem él annyi Magyar ott!!! Java részüket már Trianon óta elüldözték!!! De oroszoknál is mindenki tudja hogy az Iván a leggyakoribb név!!! Postolo jobban nézz utánna a dolgoknak legközelebb!!!

fda 2012.11.23. 18:38:43

@Ronald: Szövegértelmezés, általános iskola.

himpellér 2012.11.23. 18:39:42

Büszke vagyok ország nádor őseim nevére, mely patinás, igazi magyar családnév.

a katona fehérben 2012.11.23. 18:59:15

@Inimma: A HVG minden évben közöl összesítést a húsz leggyakoribb család- és utónévről is, itt a legutóbbi:
hvg.hu/hvgfriss/2011.02/201102_evtized_vegi_utonevdivat_elozott_a_jazmin
(sajnos online csak regisztrációval)

a katona fehérben 2012.11.23. 19:00:30

@a katona fehérben: illetve nem is húsz, talán százig is elmegy

paraszthajszal 2012.11.23. 19:03:04

@végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll:

Akinek a nevében "Horváth" van, az nem feltétlen magyar, mégcsak magyar származás sem kell hozzá.

Ez a név nem csak a szlovák atyafiaknál, de cseh testvéreiknél is felbukkan, cseh válogatott focista is volt ilyen névvel (Pavel Horváth): fotbal.idnes.cz/db_fotbal.asp?hrac=3001873

bekbórd! 2012.11.23. 19:03:51

Ez nyilván vidékenként is változik, nálunk sztem a Horváth nyerne. Pedig aránylag messze vagyunk a horvátoktól.

Filhipposz 2012.11.23. 19:27:21

Istenkém az égben, milyen jó, amikor egy tucat bunkó összejön, és beszélgetnek!

A kora középkorban a Felvidéken laktak az ún. fehér horvátok. A mai Horvátország egy részét pedig régen a magyar köznyelv Tótországnak nevezte. Az a népcsoport, akiket ma tótoknak hívunk, és kivert minket a házunkból, csak a 17. sz-ban kezdett el egységes nyelvet beszélni, azóta hívjuk őket úgy. Ennyi az oka a Kárpát-medencei névkavarnak.

GERI87 2012.11.23. 20:11:35

"A kora középkorban a Felvidéken laktak az ún. fehér horvátok."

Nem ott laktak hanem a mai dél-Lengyelországban.
A tót meg egyszerűen 'szlávot' jelentett.
Nem hinném hogy "névkavarról" lenne szó, és emiatt olyan sok a Horvath Szlovákiában, mert történelmileg olyan messze van a két időpont.
Szerintem inkább a magyar hatás valószínűbb.
Végül is sok a cigány közt is a Horváth...

sönki (törölt) 2012.11.23. 20:23:37

A Horváth nevet mind magyar hatásra vették fel, ilyen írásmóddal nem szlovák vagy horvát eredetű ám a horvát "Horváth" név. A fehér horvátok jóval korábban éltek északon tudtommal, mint hogy vezetéknevek széles körben elterjedtek volna, pláne nem ilyen helysírással. A 19. század végi, 20. század eleji magyarizáció idején sokan felvettek magyarosabb hangzású vezetékneveket. A dédnagyapám is akkor, 1908-ban cserélte le a szlovák hangzású vezetéknevét magyarosra.
Másik ágon meg egy zsidó ősöm magyarosított, hogy asszimilálódhasson. Lefordította a nevét németről magyarra.

Magyarországon dobogósnak vártam volna az Orsós, Kolompár, Rézműves, Horváth, Balogh, Kanalas nevek valamelyikét. Na nem baj, majd 10 év múlva :)

Jokerpofa 2012.11.23. 21:10:25

@végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll: szerintem az Iván az inkább keresztnév, de feltételezem, csak a nevednek kívántál megfelelni, ezzel a hisztivel :)

Mohamed 2012.11.23. 21:10:41

Nos ,a horvátonál és a szlovákoknál is azért lehet a leggyakoribb név a horvat mert mint tudjuk a népvándorlások idején a horvát tötzsek egy jelentős része a mai Horvátország területén telepedett le,
de egy nagy részük a mai kelet szlovákia területén maradt
őket ismerték akkoriban az utazók ,ma pedig a történetírás fehér horvátoknak.

Magyarország esetén azéer a származással kapcsolatos nevekkel bánjunk óvatosabban mint más népek esetén
mert ellentétben másokkal magyarországon a Horváth Németh orosz név teljesen más etimológiájú mást takar,
pl. a nőérem férjét horvátnak hívják
a nagyapja szülőfalujában a családjával most vásárolta vissza a régi házat földeket Zalában és egy kis családfa és családi legendárium kutatásba kezdett
kiderült a neve onnan ered hogy az egyik őse utálta a horvátokat és jómódu gazdaként nem is foglalkoztatott az otthonukból zalába jövő horvát napszámosokat.

Mitya Ivanov 2012.11.23. 21:15:35

"Ez ugyan magyarul kicsit furcsán hangzik, de románul és görögül már kevésbé; az ortodox egyházak ugyanis nem tiltják a papok házasságát, sem gyermekvállalását."

pontosabban a házas férfiak lehetnek papok (és előtte is, utána is lehetnek gyerekeik), de a már felszentelt nőtlen papok nem házasodhatnak

Mohamed 2012.11.23. 21:21:20

A novak név azért lehet szlovéniában is olyan gyakiori mint a nyugati szláv Cseheknél s Lengyeleknél
mert mint egy uj genetikai vizsgálat is kiderítette a szlovének genetikailag távolabb állnak a többi délszláv néptől.
A legkozelebb a morvákhoz állnak genetikailag,
és ami még inkább bicska nyitogató a szlovének gén állományában nem találtak a balkánon őslakos illír népekre ualó nyomokat melyek pl. a horvátoknál és bosnyákoknál megtalálhatóak.
Egyébként erre történekmi bizonyítékok is akadnak
ugyan is egyes történelmi feljegyzések szerint, a délszláv népekkel ellentétben szlovén törzsek a mai bécs graz vonalon érkzetek a mai lakhelyükre
egy bécstől északra eső területről.

szbszig 2012.11.23. 21:31:30

Ha a forrás a Wikipedia, akkor azt az észt nevet megnézném még egyszer. Az orosz kisebbség az Ivanov névvel beelőzi az észteket.

Mohamed 2012.11.23. 21:33:10

A Rossi Olaszországban vagy a Rosseau Franciaországban szerintem(bár nem vagyok 100%ig biztos)a normannokra utal
Mert mint tudjuk Dél-itáliát a normannok meghódították akár csak normandiát majd itt kisebb királyságokat hoztak létre valószínű ,hogy ezeknek az utódait valamint vazallusait és azoknak az utódait vagy kiszolgálóit nevezték vörösnek
mondván hogy ha hajsznben nem is de személyükben vörössé váltak
,hiszen egy vöröst(normannoknál ez igen gyakori hajszín volt)szolgálnak.

GERI87 2012.11.23. 21:49:21

@Mohamed:

Vagy egyszerűen azért mert a 'Nov(W)ak egyaránt 'Kovács'-t jelent mindhárom nyelvben:)
És ennyi...
Genetikai rokonság, nyelv, nemzeti identitás között mindenáron szoros kapcsolatot feltételezni öreg hiba...amit sokan elkövetnek.

Amúgy valóban kilóg a szlovén a többi délszláv néptől, a közép szlovák nyelvjárásnak pl olyan elemei is vannak, amely a szlovénekkel rokonítja őket, és így e nyelvek egyfajta kapcsolatot képeznek a nyugati és délszláv nyelvek között.

ibn_battuta 2012.11.23. 22:23:33

"(az első pedig Pope=pápa)"

1. A térképen "Popa" szerepel, nem pedig "Pope".

2. A jelentése "pópa", vagyis pap.

3. Az angol "pope" szónak két jelentése van: "pápa" (katolikus egyházfő), "pópa" (görögkeleti pap). (Bár egy román név esetében nem az angol szó jelentését kell nézni, de a cikk szerzője ügyetlenül próbálta megfejteni a szó jelentését...)

ibn_battuta 2012.11.23. 22:26:53

@Geri87

Egészen meglepő módon a magyar "kovács" megfelelője a környező szláv nyelveken "kovač". Ez a szó a szláv "kovo" ("fém") szóból származik, vagyis a magyarba már a szláv nyelvekben kialakult képzett szó került át.
en.wikipedia.org/wiki/Kova%C4%8D

A "novák" jelentése "új". Valószínűleg olyan emberekre használták, akik újonnan kerültek egy adott közösségbe.

Mitya Ivanov 2012.11.23. 22:37:39

azért ezt a posztzt jobban át kellett volna nézni.
forrást meg innen kellett volna meríteni:
worldnames.publicprofiler.org/

Žďárský 2012.11.23. 22:38:26

Névadásban a finnek a legérdekesebbek. Semmi etnikai, foglalkozási, rokonsági stb. kapcsolat. Inkább arra utal, merre volt az ős tanyája: Korhonen (kis mélyedés), Virtanen (kis patak), Mäkinen (kis domb), Nieminen (kis félsziget), Mäkelä (dombtetői tanya). Csak, hogy a leggyakoribb ötöt említsem.

ibn_battuta 2012.11.23. 22:46:10

@Mitya Ivanov
A megadott linken Magyarország / Budapest adatokra a leggyakoribb nevek: "Építőipar-Magasépítés", "Kondás", "Ügyvédi"...

alien 2012.11.23. 22:52:54

az ősi magyar novák név mint novákék elődje akit lehet hogy az IDF fog célzottlikvidálni

Mitya Ivanov 2012.11.23. 22:57:36

@ibn_battuta: őőőő budapestnél?
nekem csak hungary-t hoz

végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll · http://engesztelhetetlen.blog.hu/ 2012.11.23. 23:10:30

@Theodoro, aki most már Joker: Igazad van az Iván keresztnév!!! De ettől függetlenül se a Smirnov a leggyakoribb család név az Oroszoknál!!! De Martin mint Francia is nevetséges!!! Szinte a Smith az Angoloknál meg Nagy a Magyaroknál az egyetlen jó a térképben de sok vélemény van hogy nálunk inkább a Kovács!!! Bianchi Svájcba is nagy tévedés!!!

@Dandie: Ha nem tudsz értelmesen hozzá szólni inkább mne mondj semmit!!! Köszi!!!

Budapesti Szexipari Vállalat 2012.11.23. 23:37:44

Mondjuk a russo szerintem oroszt jelent olaszul, de mindegy.

@GERI87:
A mai Kelet-Ausztria és Dunántúl, valamint a mai Szlovénia és Szlovákia valamikor egybefüggő szlovák (vagy szlovén, slovensky/slovenski) terület volt. A szlovákok és a szlovének egy nép, amelybe beékelődött két másik nép, a magyar meg német (amelyik mára osztrák).

A cikk meg nagy tanulság arra, hogy aki nem tud se angolul, se gondolkodni, az ne fordítson angolból.

Budapesti Szexipari Vállalat 2012.11.23. 23:47:38

@Свобода:
Mondjuk azért vannak névre utaló nevek is, pl. Timonen.
Meg persze olyan finnesült germén nevek, mint a Litmanen (gondolom, a Litman (foglalkozás?)név + nen.

Szerintem a többi esetben sem kicsinyítő a -nen, hanem származásképző, pl. mäki + nen = domb + i, dombi. És a többi is pataki stb.
Tehát egyik sem kicsi.

@végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll:
Az oroszoknál a Smirnov biztos nem, esetleg a Szmirnov. Az viszont simán lehet.

civil polip 2012.11.24. 00:00:03

@végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll: Rengeteg szlováknak van magyar vezetékneve. Itt találsz egy táblázatot Szlovákia 10 leggyakoribb vezetéknevéről (tulajdonképpen mind magyar):
www.geni.sk/najcastejsie-priezviska-na-slovensku/

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.11.24. 00:05:35

Rengeteg németet ismerek személyesen. Egy müller sincs köztük, ellenben Schmidt és Schulz rengeteg.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.11.24. 00:06:30

Rengeteg németet ismerek személyesen, és nincs köztük egy Müller sem. Ellenben Schmidt és Schulz rengeteg.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.11.24. 00:08:51

Már majdnem komolyan vettem az egészet, aztán láttam, hogy a Wikipédia a forrás.

Budapesti Szexipari Vállalat 2012.11.24. 00:09:38

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Nem tudom, mennti ismersz, de gondolom, az a rengeteg csak néhány száz.

Németországban meg él >80 millió.

Gondolkozz el ezen egy kicsit.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.11.24. 00:27:05

@Budapesti Szexipari Vállalat:

Abban igazad van, hogy 80 millióan vannak a németek, de mivel vegyes az ismeretség mind földrajzi, mind végzettség, stb (éltem ott pár évet), ezért szúrt szemet a tény, hogy Müller nulla, Schmidt 4, Schulz 6. - És ezek nem rokonok!

Budapesti Szexipari Vállalat 2012.11.24. 00:30:32

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Amikor Finnországban éltem, a csajomat Sallának hívták.
Az ugyanakkor szintén Finnországban élő magyar barátomét szintén.

Ennek ellenére a finnek szerint ez az egyik legritkább női név - egyik csaj sem ismert más Salla nevűt, míg be nem mutattuk őket egymásnak.

Na, ez ugyanaz fordítva.

GERI87 2012.11.24. 00:36:11

@ibn_battuta:

A novak-ra nowak-ra nekem akkor is a 'kovács'-t adja ki...ami egy foglalkozás ugye....nézz utána te.

@Budapesti Szexipari Vállalat:

"A szlovákok és a szlovének egy nép,"

Hogy lehet ekkora baromságot mondani?
Fenéket.
Jézusom...

Lehet a valaha a szlovének és szlovákok őseinek szállásterülete egybeért....de ez akkor is fasság.

kvadrillio 2012.11.24. 00:39:55

NU A sTOHL NÉV NEM TIPIKUS MAGYARORSZÁGON, DE HOGY A BRANCS, AMIBE BELETARTOZIK NÉV SZERINT, HOGY TOLJA EGYMÁST, HOGY REKLÁMOZZA ŐT, KÖNYVÉT.....NEHOGY NE TUDJA ELADNI MILLIÓS BEVÉTELEKÉRT.....AZ UTÁLATOT KELT A ZEMBERBEN......

civil polip 2012.11.24. 00:42:46

@GERI87: Bármi bármit is ad ki a novákra, az akkor is újat jelent (de nem melléknév, hanem főnév, kb. „új ember” értelemben), és véletlenül sem kovácsot.

civil polip 2012.11.24. 00:53:31

@Budapesti Szexipari Vállalat: "A szlovákok és a szlovének egy nép"

Ha ezt bővebben kifejted, doktori disszertációnak is megfelel, mert új gondolat. Bár ez az egyetlen pozitívum, amit elmondhatok róla.

Budapesti Szexipari Vállalat 2012.11.24. 01:01:45

@GERI87:
@civil polip:

Talán olvassatok. Sosem árt.
Az is biztosan véletlen, hogy a két nép ugyanúgy nevezi önmagát (még ha kicsit eltérően írja is).

Egyébként nem annyira új gondolat ezt, legföljebb neked.

Budapesti Szexipari Vállalat 2012.11.24. 01:10:15

@GERI87:
Lehetőleg ne netes szótárakban keress, mert azokba minden hülye beleírhat.

A novak/nowak újat jelent, új embert egy közösségben.

A kovács lengyelül kowal.

GERI87 2012.11.24. 01:40:42

@Budapesti Szexipari Vállalat:

Ez egy fasság, ez az álláspont hiteltelen fantazmagória, ők két külön nép, de mond meg egy szlováknak vagy szlovénnek hogy ők egy nemzet két állammal...körbe fog röhögni (jobb esetben).

civil polip 2012.11.24. 01:49:15

@GERI87: Ezzel fölösleges vitatkozni, rendkívüli műveltséggel rendelkezik. Egyébként (szlovák nyelvtudással) alig-alig értem a szlovént, és ők sem igen értenek engem. Ismertem olyan szlovák-szlovén párt, akik kezdetben inkább angolul kommunikáltak. Nyilván mert egy nép :-)

GERI87 2012.11.24. 02:02:51

@civil polip:

Ezt unalmában ő találta ki szerintem, mert látta hogy slov.. slov... :)

nyelv: alapszinten (mi merre hány méter ) azért érthető nem?
(csak érdekel)

civil polip 2012.11.24. 02:12:27

Hát, kell hozzá igyekezni. A nyelv rendszerében sok a hasonlóság, de rengeteg az ismeretlen szó. És ha egy mondatban néhány ilyen összegyűlik, akkor már a kontextus sem segít.

civil polip 2012.11.24. 02:20:47

@GERI87: Most érdekességképpen megnyitottam a szlovén wikipédia kezdőlapját, és elolvastam egy-két mondatot. A szavak kevesebb mint felét értem csak. Tudom, miről van szó, de gőzöm sincs, hogy tulajdonképpen mit is mond a mondat. Kiszótárazva viszont valószínűleg megérteném, mert a nyelvtani szerkezetek világosnak tűnnek.

Budapesti Szexipari Vállalat 2012.11.24. 05:39:51

@GERI87:
Konkrétan szlovénekkel és szlovákokkal (is) dolgozom együtt.

Annyira nem röhögtek körbe, hogy tőlük hallottam én is.

@civil polip:
Ja, mert magyar nyelvtudással érted a finnt. Ja nem. Akkor nem is rokon nép.
(Ráadásul ha jól vettem ki, a szlovák nem is az anyanyelved.)

Vagy spanyollal a portugált (pedig azok kicsit később váltak szét, mint a szlovák meg a szlovén). Stb.
Te tényleg ennyire egyszerű vagy?

De mint javasoltam: olvasssál.

hhh. 2012.11.24. 08:26:24

Erről a térképe is látszik, hogy szlovákia egy vicc...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.11.24. 08:31:35

@GERI87:
Akkor írd le németül,angolul,olaszul,franciául az új szót.
Neu,new,novo,stb

esef 2012.11.24. 08:38:34

ki nem szarja le, hogy mik a hanyatló európa leggyakoribb családnevei? Viktor királyunk hoz nekünk új, kínai neveket. vagy legalább valami keletit, a félázsiaiaknak úgyis az jár

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 09:24:24

"Izlandon nincs is klasszikus családnév, mert a gyermekek mindig szüleik nevéből képzik vezetéknevüket"

Izlandon az APAI NÉV, nem családnév. Nincs Izlandon családnév.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 09:29:13

@végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll:

"Mert nem lehet hogy Szlovákiában a Horváth a leggyakoribb név nem él annyi Magyar ott!!!"

A Horváth elsősorban szlovák név, nem magyar.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 09:31:43

@Filhipposz:

"A mai Horvátország egy részét pedig régen a magyar köznyelv Tótországnak nevezte."

Nem a köznyelv. Ez volt a HIVATALOS neve.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 09:33:50

@Mitya Ivanov:

Tegyük hozzá: szinte kötelező házasnak lenni a felszenteléshez. Rossz szemmel néznek az olyanra, aki nem tesz se szerzetesi fogadalmat, se nem házasodik. Én egyetlen világi papot sem ismerek, aki nem házas vagy nem özvegy.

val 2012.11.24. 09:34:01

Poradové číslo Priezvisko Počet osôb (1995) Počet osôb (2003) Vývoj Najväčší výskyt
1 Horváth/Horváthová 30429 30813 nárast Petržalka
2 Kováč/Kováčová 31066 29079 pokles Petržalka
3 Varga/Vargová 13714 21650 nárast Komárno
4 Tóth/Tóthová 23353 21604 pokles Komárno
5 Nagy/Nagyová 20984 19341 pokles Komárno
6 Baláž/Balážová 14785 14114 pokles Žilina
7 Szabó/Szabová 10665 13998 nárast Kolárovo
8 Molnár/Molnárová 13907 12632 pokles Komárno
9 Balog/Balogová 10165 10872 nárast Trebišov
10 Lukáč/Lukáčová 10287 9718 pokles Prešov

Tessék. Ebből az derül ki, hogy kb. egész "Szlovákia" magyar. Ránk nézve szégyen, hogy ezek vicsorognak ránk véresen a nap 24 órájában.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 09:37:53

@GERI87:

A Nowaknak semmi köze a Kovácshoz. A Kovács lengyel változata Kowalski. A Nowak pedig magyarul Új, ami a magyaroknál ritka név.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 09:42:44

@Budapesti Szexipari Vállalat:

"Ja, mert magyar nyelvtudással érted a finnt. Ja nem"

Rossz példa.

A szlovák-szlovén kapcsolat nem hasonlítható össze a magyar-finn kapcsolattal.

A magyar-finn kapcsolatot egy átlagember nem veszi észre, a kapcsolat nagyon távoli. A kapcsolat a magyar és a finn között - a szlovák példánál maradva - kb. mint a szlovák és az angol kapcsolata. Ugyanaz a nyelcsalád, de annak két külön ága.

A szlovák és a szlovén viszont ugyanannak a nyelvcsaládnak ugyanaz ágához tartoznak.

Mailer Daemon 2012.11.24. 09:46:52

Tévedések:
Észtország: Ivanov (6789)>Tamm (5241)
Svájc: csak az olaszul beszélő Ticino kantont tartalmazza. Teljes adat nincs.

Mailer Daemon 2012.11.24. 09:47:41

@Mailer Daemon: ja és Fehéroroszországra is csak minszki adat van.

D. úr 2012.11.24. 10:44:36

@Mailer Daemon: pláne, mert Svájcban a németajkúak vannak többségben, így gyanús, hogy a leggyakoribb vezetéknév is német...

GERI87 2012.11.24. 11:14:40

@Budapesti Szexipari Vállalat:

Te meg forrást léci, mert az hogy egy szlovák ezt meg azt mondta neked még nem jelent semmit, elég 'alternatív' módon képesek értelmezni dolgokat...másrészt meg ott is vannak pártusjézusos szívcsakrás hibbantak...és fantáziájuk is van.

GERI87 2012.11.24. 11:17:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Ja már megnéztem, nem tudom miért ezt dobta ki néhány helyen...de a lényegen nem változtat, biztos hogy nem genetikai okai vannak annak hogy a 3 népnél ez a leggyakoribb név...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 11:27:49

@GERI87:

A kovács egy ősi foglalkozás, s sok helyen a vezetéknevek foglalkozások nevéből alakultak ki. Így nem csoda, hogy sok országban a Kovács vagy annak fordítása gyakori családnév.

Az olasz Ferarri vezetéknév is "Kovács".

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 11:29:09

@GERI87:

"nem tudom miért ezt dobta ki néhány helyen"

Gondolom, olyan listát néztél, ahol valami olyan volt, hogy "a lengyel Nowak az olyan gyakori, mint a magyar Kovács".

civil polip 2012.11.24. 15:44:09

@Budapesti Szexipari Vállalat:
Azt állítod, hogy a szlovák és a szlovén egy nép, az érveiddel viszont folyton azt bizonygatod, hogy rokon népek. Igen, a szláv nyelvet beszélő népek többnyire rokonok - kivéve a bolgárokat, akiknél nyelvváltás történt. Ez nem nagy újdonság.

Mégis, mit értesz az alatt, hogy „egy nép”?

Valóban nem anyanyelvem a szlovák, de csaknem anyanyelvi szinten beszélem, az egyetemet meg csehül végeztem. Ezek alapján elég jól meg lehet érteni pl. a lengyelt, leírva meg különösen. A szlovént viszont nem.

Kodomo 2012.11.24. 23:36:45

Mi?
"Nagy" Magyarország?!!
Milyen blog ez?
:)

Woland 2012.11.25. 10:46:17

Néhány kamu adat a posztban:

1. az Angelovszki és az Almeida csak betűrendben elsők a gyakori macedón és portugál nevek között - a Wikipédia, ahonnan másolva lett a legtöbb adat, ezeknél az országoknál csak egy betűrendes listát ad.

2. a Bianchi csak a svájci olaszok körében a leggyakoribb név.

3. a Horváth csak a szlovákiai magyarok között a leggyakoribb név. (azóta valami hülye beszerkesztette a Wikipédia szócikkbe is, hogy Szlovákiában csak magyar nevű emberek laknak...)

D. úr 2012.11.25. 12:23:06

@Woland: láttad azt a szlovák linket, amit mellékeltek? ott nincs szó magyarokról. Kezd érdekelni a téma :)

Žďárský 2012.11.25. 14:01:50

@D. úr: Érdekes a szlovák link, mert a nevek mellett ott szerepel, hogy melyik városban él a legtöbb adott nevű személy. Márpedig két Petržalka és egy Zsolna kivételéve csupa magyarlakta kisvárosok vannak beírva.
Tény, hogy sok a magyar hangzású név odaát (meg persze itt is elég sok a szlovák-szláv eredetű, amit aztán magyarnak hiszünk Szlovákiában is), de ennyire?

D. úr 2012.11.25. 18:55:56

@Свобода: Tényleg, ez igaz. Kicsit számolgattam, teljes lakossághoz viszonyítva 0.57% a Horváth vezetéknevűek aránya, ez mond valamit?

civil polip 2012.11.26. 01:41:05

@Woland: A harmadik leleplezésednek a helyedben még egyszer nekifutnék. Egy kicsit több utánajárással.

civil polip 2012.11.26. 01:50:03

@Свобода: Az adatok csalókák, a lakosság nagy többsége szlovák vezetéknevet visel Szlovákiában. Csak éppen ezek változatosabbak, így egyik sem fordul elő annyira nagy számban, hogy az első tíz közé kerüljön.

Molnár Simon 2012.11.27. 12:26:14

@inebhedj - szerintem: a "trend" szó jelentését ajánlom szíves figyelmedbe. Esetleg egy szótárban, de ha az nincs, akkor pl. itt: idegen-szavak.hu/trend, vagy itt: szinonimaszotar.hu/keres/ir%C3%A1nyzat olvasható róle. A cikk nem "trendi' szót használ.

MintaMókus 2012.11.27. 13:27:54

ez annyira bájos. van egy magyar szó. mondjuk lángos, vagy palacsinta. aztán jön a buta, meglátja a kaját valahol kuffódon és hasonló a neve? és akkor mire gondol? hát persze, hogy arra, hogy ezt mi MAGYAROK találtuk föl! az fel sem merül benne, hogy esetleg mi vettük át, mert ő emlékszik már gyerekkorából is a palacsintára, és az akkor is így nézett ki és így is hívták. szeretem ezt az országot, akkor is szórakoztat, amikor nem is tud róla :D

Woland 2012.11.27. 14:49:19

@civil polip: @D. úr:

bocs, igazatok van, hülye voltam! hihetetlennek találtam, hogy a top10-ben nincs is szláv név, de úgy néz ki teljesen igaz! tanulság a jövőre nézve, hogy csak akkor pofázzak, ha már utána néztem valaminek :)

efhábé 2012.11.27. 14:59:45

@MintaMókus: Hát, a lángos elég egyértelműen magyar, a palacsinta meg már hangzásra sem (római, azaz latin a kaja is meg a név is eredetileg, ráadásul a nevet eredeti formájában is használjuk magyarul, placenta, azaz méhlepény, és nem meglepő módon a palacsinta az egy lepényfajta).

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.11.27. 17:08:17

Jaj...

- A szlovének és a szlovákok természetesen nem egy nép, hiszen a nemzetté válás korában (XVIII.-XIX. sz.) mintegy ezer éve köztük voltak már a magyarok. A dolognak annyi alapja van, hogy régen a szlávok egységes tömböt alkottak, az önelnevezésük egy tőről fakad, végső soron a 'slovo' (=szó) tő van mögötte. Valamint van a Nagy-Morvaország c. nemzeti mítosz, ami valamiféle legitimációja lenne annak, hogy egy nép, ha lehetne az identitástudatban bármiféle folytonosságról beszélni. (Röhejes nemzeti mítoszok terén a magyaroknak sem kell szégyenkezniük...)

- A Novák jelentése (ahogy már sokan leírták): novy (=új) melléknév + -ák képző van mögötte.

- A Horvát, Horváth természetesen nem szlovák név és nem is horvát, hanem magyar. Ezzel a hangalakkal nem is lehet más. Ami persze nem jelenti azt, hogy viselője ne lehetett volna horvát vagy egyéb "tót" (szláv). Ez motiválhatta a névadást magyar környezetben, de lehetett magyarosítás eredménye is.

MintaMókus 2012.11.28. 12:14:55

@efhábé: ne ragadj le a két példánál. számtalan ilyen van, amikről alapban sokan azt gondolják, hogy a magyar az eredeti, pedig nem. és hidd el, a többség nemcsak hogy nem tudja, de nem is gondolja, hogy az eredeti nem a magyar

efhábé 2012.11.28. 12:25:04

@MintaMókus: Aki eredeti magyarnak gondolja a palacsintát, annak annyi magyar nyelvtudása sincs, mint egy közepesen fejlett pincsinek...
Messziről üvölt a szóról, hogy nem magyar eredetű, hogy átvettük.

antaldaniel 2012.11.28. 14:10:40

A helyzet az, hogy ebben a mechanikus felmérésben azok a nevek vezetnek, amelyeknek az írásmódja egyértelmű. Vö. Nagy vs Kovács-Kovách-Kováts. Hollandiában a leggyakoribb családnév a Jansen, amit azonban majdnem fele-fele arányban írnak egy vagy két s-sel, de ugyanazt jelenti. Külön-külön közel annyi van belőlük, mint de Jongból együtt, de azt csak egyféleképpen lehet írni.
süti beállítások módosítása