Ez a bejegyzés arról szól, hogy a nyolcvanas évek végén, és a kilencvenes évek elején voltak olyan játékok, amik sokkal szebben néztek ki egyes PC-től eltérő platformokon, mint PC-n. Sőt, olyan is volt, hogy egy játék tartalmilag is sokkal többet nyújtott nem PC-n, mint PC-n.
PC esetén ebben a bejegyzésben az MS-DOS operációs rendszerre gondolok, akkoriban a Windows még nem volt operációs rendszer, csak egy segédprogram (a Windows 95 már operációs rendszer volt, de a Windows 3.11 még nem). Voltak játékok, amikhez adtak ki szebb változatot Windows 95-98-ra, de ezekkel itt azért nem foglalkozom, mert az az időszak már viszonylag túlhaladja például az Amiga fénykorát.
Ez a bejegyzés jó eséllyel leginkább azokat érdekelheti, akik játszottak ezekkel a játékokkal, de akár a fiatalok számára is érdekes lehet visszatekinteni erre az időszakra.
A bejegyzés SPOILER-eket is tartalmaz, bár nem minden játék esetében.
Azt előre is beismerem, hogy részletesebb összehasonlítást csak azokról a játékokról tudok írni, amikkel játszottam, de a bejegyzés lényege talán így is át fog menni, akár csak a screenshotok összehasonlítása alapján.
Gondolkoztam azon is, hogy egyéb offtopik érdekességeket is írok 1-2 itt felsorolt játékról, de ezt végül sok esetben elvetettem, illetve leredukáltam egy rövid szövegre vagy egy linkre.
Például szerintem tök érdekes, hogy a Street Rod játékhoz volt egy soha el nem készült verzió, amiben szocialista autókkal játszhattunk, ráadásul egy magyar ember fejlesztette, viszont ennek már tényleg semmi köze nincs ehhez a bejegyzéshez.
Mivel előfordul, hogy egy játékról annyi screenshotot illesztettem be ide, hogy nem egy másodperc túlgörgetni rajta, ezért úgy gondoltam, hogy elhelyezek egy-egy linket minden itt felsorolt játékra. Ha erre rákattintasz, akkor a böngésző a bejegyzésnek ahhoz a részéhez ugrik, ahol az adott játékról szó van.
Itt ABC sorrendben vannak felsorolva a játékok, a bejegyzésben viszont előre vettem azokat, amikkel játszottam, és amikről többet tudok írni.
A Street Rod nevű játékot sokan ismerték, ám legtöbben a PC-n, MS-DOS-ban futó verziójával játszottak, és nem az Amigással, hiszen akkoriban (főleg kis hazánkban) kevés embernek volt pénze Amigára.
Nem csak a grafikája tért el Amigán hanem a hangok, zenék is, bár én ennek a játéknak kifejezetten szerettem a PC Speaker-es zenéjét is. Tudomásom szerint az Amigás verzió tartalmilag nem különbözött a PC-stől.
A PC-s verzió mentségére legyen mondva, hogy 1 évvel hamarabb adták ki, mint az Amigás verziót.
Ebben a játékban az volt az akkoriban különleges, hogy sokféle autót lehetett benne venni, azokat lehetett tuningolni (pl. jobb motort, váltót venni bele), lehetett rájuk matricát ragasztani.
A képek forrása: mobygames.com
A Street Rod 1 kezdőképernyője Amigán:
A Street Rod 1 kezdőképernyője PC-n:
Street Rod 1, garázs (Amiga):
Street Rod 1, garázs (PC):
Street Rod 1, vezetés, verseny közben (Amiga):
Street Rod 1, vezetés, verseny közben (PC):
Street Rod 1, a hely, ahol ellenfelet választhattunk (Amiga):
Street Rod 1, a hely, ahol ellenfelet választhattunk (PC):
Street Rod 1, tankolás (Amiga):
Street Rod 1, tankolás (PC):
Először azt gondoltam, hogy a Street Rod 2-ről is teszek fel screenshotokat, de csak arról a részéről, amiben különbözik az 1-től, de aztán meggondoltam magam. Tartalmi különbség ott sincs a PC-s és Amigás között, a grafika pedig szinte ugyanolyan, mint az 1 esetén.
A Sega Mega Drive-ot Sega Genesisnek is szokták nevezni.
A Dune 2-t a stratégiai játékok úttörőjeként szokták emlegetni, bár bevallom őszintén, én az első Command & Conquerrel játszottam hamarabb, és ahhoz képest a Dune 2 túl buta játéknak tűnt, így sosem tudott magával ragadni igazán. Például nagyon zavart, hogy egyszerre csak egy egységet (gyalogost vagy járművet) lehetett irányítani. Na de ez maradjon az én problémám :) Azt nyilván én is belátom, hogy a Dune 2 a Command & Conquer előfutára volt.
A bejegyzés szempontjából a lényeg, hogy Sega Mega Drive-on más grafikája volt, mint PC-n. Hogy jobb-e, arról mondjuk lehet vitatkozni. A Sega Mega Drive-os verzió szintén később látott napvilágot, tehát ha szebbnek is nevezzük a grafikáját, az emiatt talán nem annyira meglepő.
Sega Mega Drive / Sega Genesis:
PC:
Sega Mega Drive / Sega Genesis:
PC:
Sega Mega Drive / Sega Genesis:
PC:
Sega Mega Drive / Sega Genesis:
PC:
A Dune 2 PC-s verziójának egyébként számtalan remake-je van, amiben az irányítás is sokkal könnyebb. Például:
Bár a legelső Prince of Persia esetén jelentős különbség (majdnem 2 év) volt a PC-s és a Super Nintendós verzió megjelenése között, a SNES verzió talán még a játék második részének PC-s verziójánál is szebb, és kidolgozottabb, pedig a második rész később jelent meg, mint az első rész SNES-es verziója.
A két játék (PoP1 PC és PoP1 SNES) között a tartalmi különbség is viszonylag nagy (a teljesség igénye nélkül):
Egyébként a Prince of Persia első részét nagyon sok platformra kiadták, sőt, tabletekre, mobiltelefonokra is, itt látható egy link arról, hogy melyik platformra mikor jelent meg:
Érdekesség, hogy volt egy youtuber, aki sok platformon kipróbálta, és összehasonlította a játékot. Például hogy melyik platformon milyen az irányítás (na erre én biztosan nem vállalkoznék :) ). Ez a videó itt látható:
A játéknak csupán az első részéről is rengeteg nem hivatalos mod készült, de ezekből annyi van, hogy talán egy külön bejegyzést is megérne az összegyűjtésük (még akár a teljesség igénye nélkül is). Egy linket azért itthagyok, ha valaki azt gondolná, hogy az alap játék nehéz volt, voltak olyan modok, amik külön azoknak az embereknek készültek, akik túl profinak érezték magukat a játékban (ezeknél a modoknál nem a szépség volt a fontos). Például itt látható egy ilyen videó.
Na és akkor jöjjenek a PC vs SNES screenshotok.
Ennél a játéknál a screenshotokat youtube végigjátszásokból vágtam ki, amiknek a grafikája valamivel szebb, mint az eredeti játéké. Azért döntöttem így, mert az interneten talált screenshotok alapján nem tudtam volna ilyen részletes összehasonlítást készíteni.
A különbségeket megpróbálom csoportosítani, viszont előfordulhat, ha az egyik csoportosítás már lefed egy témát egy másik csoportosításból, akkor azt a másik csoportosításból ki is hagyom. Például nem sorolom fel külön azt, hogy milyen fajta pályák vannak, mert az látszik a többi csoportosításból. Azért járok el így, mert így is sok screenshot van :)
Ellenfelek
Átlagos ellenfél PC-n:
Átlagos ellenfél SNES-en:
Csontváz PC-n:
Csontváz SNES-en:
Ha jól tudom a PC-s verzióban csak egy csontváz ellenfél van a végigjátszás során. Amint az a képeken látható, hasonló helyen, mint a SNES verzióban.
Ámde a SNES verzióban csontváz ellenfelekkel sokszor találkozhatunk, ezek néha egy szúrástól meghalnak (majd egy kis idő után újraélednek), néha örök életük van, legfeljebb csak lelökni lehet őket szakadékba (mint ahogy a PC-s esetén), néha pedig életpontjuk van. Nem screenshotoltam le mindet, szóval a teljesség igénye nélkül még kettő:
Nagyobb ellenfél PC-n:
Nagyobb ellenfél SNES-en:
Talán ebből a nagyobb ellenfélből is több van SNES-en, de ebben nem vagyok biztos.
Mini boss-ok csak SNES-en vannak, ezekből néhány:
Ez a többkarú ellenfél koponyákat szór, amik ha eltalálnak, -1 életpont.
Az alábbi képen több ellenféllel is meg kell kűzdeni, nem készítettem mindegyikről screenshotot.
A főellenség (Jaffar) PC-n:
A főellenség (Jaffar) SNES-en:
PC-n a főellenség igazából nem túl sokban különbözik egy hagyományos ellenféltől, talán kicsit jobban kardoz, a SNES verzióban viszont gömböket dobál, amik ha eltalálnak -1 életpont. Teleportálgat is, illetve ha jól emlékszem, egyszer visszatöltődik az összes életpontja.
Csapdák
Ha jól tévedek, a PC-s verzióban összesen 2 féle csapda van, bár ha megkérdezték volna tőlem, hogy mennyire emlékszem, biztos mondtam volna 3-at, vagy 4-et, mert a kettő túl kevésnek tűnik. A SNES verzióban 8 féle csapda van, ha jól számoltam és nem hagytam ki valamit.
Az alábbi képen egy futószalag látható, aminek ha a végére érsz, szétvág az becsukódó üveg. Természetesen közben az ellenfél is lökdös az üveg irányába, ha megszúr.
Az alábbi képen lévő csapdához hasonló a második részben volt, bár ott nem farönk volt, hanem egy konzervnyitóhoz hasonló vágóeszköz, ami ugyanígy kipattant a falból és át kellett bújni alatta.
Bevallom őszintén, hogy az alábbi képen kék nyíllal megjelölt csillogó csapdába soha nem mentem bele, nem tudom milyen halált okoz pontosan.
Események
A kard megszerzése PC-n:
A kard megszerzése SNES-en:
Tükör, amibe ha beleugrottál, létrejött rólad egy klón, amit a Prince of Persiáról készült wikipédiák árnyékembernek neveznek (shadow man).
PC-n:
SNES-en:
Volt egy olyan rész, ahol az árnyékod bezár egy kaput, te leesel a mélybe, a következő pálya azzal kezdődik, hogy kapaszkodnod kell, sőt, a kardodat is elveszted. Erről nem csináltam screenshotot.
Az árnyékoddal tudtál harcolni is, de nem szabadott megölni, hanem el kellett tenni a kardot és egyesülni kellett vele.
PC-n:
SNES-en:
Na de miért volt szükség erre? Azért, hogy itt át tudj menni:
PC:
SNES:
A SNES verzióban egyébként itt a hidat Jaffar rombolta le, a PC-s verzióban ha jól emlékszem, ilyen nem történt.
Az alábbi képről sem akartam két screenshotot készíteni. Jaffar először felemeli a kezét, aztán a híd darabokban lehullik.
Amikor egy egér kinyit neked egy ajtót úgy, hogy rámegy egy ajtónyitó gombra.
PC:
SNES:
A SNES verzióban Jaffar zárja be a kaput, a PC-s verzióban ilyesmi nem dereng.
Pályák olyan elemei, amik nem jellemzőek az egész pályára
PC:
Oszlopok:
A jobb oldali ablakból kevés van a PC-s verzióban (talán 3 összesen):
Mennyezet az alsó folyosó felett:
SNES:
Az első pályán, amikor mész megszerezni a kardot, szép kis barlang díszíti az amúgy egyhangú pincét:
Oszlopok:
Rácsos ablakok:
Sárkányfej:
Oszlopok:
Egyéb
A SNES verzióban volt teleportkapu, ami nem egy csapda volt, hanem át tudtál vele teleportálni másik pályarészekre. Az egyik pályán jó sok volt belőlük, és szerintem nem volt könnyű megjegyezni, hogy melyik hova vezet. Talán volt olyan, hogy 2-3 is volt egymás mellett, és mindegyik máshova vitt.
Illetve a SNES verzióban volt még két fajta pálya, ami a fenti screenshotokban nem szerepel, mivel nem volt rajtuk semmi különleges.
Update: időközben az egyik screenshotot kicseréltem, így e két kép közül a fentebbin lévő pálya mégis szerepel a korábbi screenshotok között, de mivel azon a screenshoton nem látszódnak ezek a szép oszlopok, így amellett döntöttem, hogy itt ezt a screenshotot is meghagyom.
A SNES verzióban sok titkos pályarész is van, ahol csak átmész egy falon (amiről nem látod, hogy át lehet menni rajta) és vár téged +1 életpontot adó varázsital. Arra már nem emlékszem, hogy a PC-s verzióban vannak-e ilyenek, de talán úgy rémlik, hogy igen.
Érdekességképp megemlíteném, hogy a Prince of Persia 2 esetén a Super Nintendós verzió nem mondható különösen szebbnek, már ha egyáltalán szebbnek mondható, 3 évvel később jelent meg, mint a PC-s, és még kevesebb pályát is tartalmaz. Bár tippem szerint ennek az oka anyagi lehetett, például a cégvezetők úgy döntöttek, hogy ennyi fér bele.
Érdekesség, hogy a játéknak csak Európában volt ez a neve, hogy Another World, Amerikában Out of this World volt a játék neve.
Ezt a játékot PC-n végigjátszottam gyerekként. Ennél a játéknál szerintem azért nem volt mindig egyértelmű a továbbjutás, nem olyan volt, mint a Prince of Persia vagy a Prehistorik, hogy csak mentél előre, aztán legyőzted az ellenfeleket, hanem voltak benne érdekes "rejtvények". Akkoriban nem volt internet, ha elakadtál a játékban, akkor alig volt a faluban 1-2 ismerősöd, akinek esetleg akadhatott valami ötlete a továbbjutásban.
A játék egyébként arról szólt, hogy egy részecskegyorsítóban végrehajtott kísérlet során a főszereplő átteleportálódott egy alternatív világba, ahol habár a technika modern, a társadalom kicsit talán a Római Birodalomra emlékeztet (rabszolgatartás, gladiátorharcok).
Bár a 3DO platformra készített változat 3 évvel később jelent meg, mint az MS-DOS-os, mivel valamivel talán szebb a grafikája, így gondoltam megérhet egy összehasonlítást.
3DO:
PC:
3DO:
PC:
3DO:
PC:
3DO:
PC:
3DO:
PC:
A játék felújított verziója megvásárolható Steam-en:
A játéknak volt egy második része, ami csak SEGA-ra jelent meg, Heart of the Alien néven. Sosem játszottam vele, bár sokan azt írták róla, hogy nem méltó folytatása az első résznek.
Annak idején nem igazán volt olyan autós játék, amiben csak úgy verseny nélkül lehetett vezetgetni, kivéve például az első Test Drive játékokat.
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Test Drive 2: The Duel
Amiga:
PC:
Az Accolade nevű fejlesztő cég sok autós játékot készített annak idején. Például szintén híres volt a Grand Prix Circuit, amiről külön nem teszek fel screenshotokat, mert noha itt is látható az Amigás és DOS-os verzió között a különbség, de azért nem minden esetben olyan szembetűnő, mint az első két Test Drive játék esetén.
Annak idején egyébként 486 és a Pentium processzoros gépek között nagy volt a szakadék, a 486 gépeken ilyesmi grafikájú játékok futottak, mint a Test Drive. A legelső Need for Speedhez is már Pentium kellett (486-on játszhatatlanul akadozott). Erről az időszakról készült egy magyar paródia, Tanya Racer néven, ami főként az első két Test Drive játék paródiája. A videó itt tekinthető meg.
Ezzel a játékkal sajnos nem játszottam. A screenshotok a mobygames.com-ról származnak, de a legtöbb PC-s screenshot a játék CGA verziójáról készült, aminél volt jobb grafika is PC-n, így erről a játékról csak kevés screenshotot illesztek be. A két platform közti grafikai különbség azért ezeken a képeken is látszik.
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Amiga:
PC:
Végezetül következzen néhány játék ami ebben a bejegyzésben kivételnek számít, vagyis nem nézett ki sokkal jobban nem PC-n, mint PC-n a nyolcvanas évek végén, illetve a kilencvenes évek elején:
Ha tudtok még olyan játékokat, amik szebbek voltak nem PC-n, mint PC-n, kommentben írjátok meg őket.