Logo Pic
eszgbr 2025. január 02.

A legizgalmasabb Monte-Carlo-ralik

A Monte-Carlo-ralival hamarosan kezdetét veszi a 2025-ös rali-világbajnokság, így érdemes visszatekinteni a legnagyobb presztízsű verseny gazdag történelmére, kiemelve azokat az éveket, amelyekben kiemelkedő izgalmakat hozott az évadnyitó.

1973: Andruet vs. Andersson

andruet_alpine_monte73.jpg

A '73-as Monte az Alpine-Renault csapat versenyzőinek háziversenyét hozta, előrevetítve, hogy ők dominálják majd a frissen indult világbajnokság első idényét. A franciák nem kevesebb mint hat gyári autót indítottak, amelyek közül öt végül az első hatban zárt.

A verseny nagy részében Jean-Claude Andruet vezetett, de három szakasszal a vége előtt Ove Andersson átvette az első helyet miután a francia bő két percet vesztegelt defekt miatt a Col du Turinin. Andersson két évvel korábban már nyert Monte-Carlóban, így ismét ő szállíthatta volna a győzelmet az Alpine-nak, de Andruet fantasztikusan zárkózott fel és az utolsó szakasz előtt újra vezetett 14 másodperccel. A záró szakaszon nagyot csatáztak, Andruet megnyerte a szakaszt, újabb 12 másodpercet adva a második Anderssonnak, akinek így ezúttal be kellett érnie a második hellyel. Andruet nyerte a történelem első rali-vb futamát, navigátora "Biche" pedig az első női győztes lett a vb-n.

1. Jean-Claude Andruet (F) / "Biche" (F), Alpine-Renault A110 1800 5h42m04s
2. Ove Andersson (S) / Jean Todt (F), Alpine-Renault A110 1800 +26s
3. Jean-Pierre Nicolas (F) / Michel Vial (F), Alpine-Renault A110 1800 +1m35s


1979: Darniche vs. Waldegard

montecarlo79_stratos_darniche.jpg

A hetvenes évek közepétől kezdve kétségkívül a Lancia Stratos volt az ideális autó a Montéra, Sandro Munari egymás után három évben is nyerni tudott vele, de 1979-ben az Alitalia által szponzorált gyári csapat már nem indult. A favoritnak a Ford és a Fiat gyári csapata számított és úgy tűnt, előbbi a lehető legjobban felkészült a kihívásokra. A két Escort RS1800-ast fantasztikusan behangolták az aszfaltos szakaszokra és a gumiválasztásukba sem nagyon lehetett belekötni, márpedig Monte-Carlóban minden a gumiválasztáson áll vagy bukik.

Hannu Mikkola és Björn Waldegard felváltva vezették a versenyt. A franciák és az olaszok reménye szertefoszlani látszott egy újabb monte-carlói győzelemmel kapcsolatban, de a harmadik nap végén felcsillant némi remény. Bernard Darniche, aki ekkor az egyik legjobb aszfaltspecialistának számított, úgy tűnt, kezdett magára találni. Darniche a francia Lancia importőr, André Chardonnet kék Stratosával indult, de a verseny elején gondjai akadtak a motorral és a szerelői sem nagyon találták a probléma okát. A legnehezebb része viszont még hátra volt a ralinak. Egy bő napnyi pihenő után a csütörtökről péntekre virradó éjjelen még tíz szakaszt kellett teljesíteni, ebből három átvezetett a híres Col du Turini hágón. A Fordnál mellényúltak a gumiválasztással, Darniche viszont tökéletesen döntött és az összes szakaszt megnyerve 6 és fél perces hátrányt ledolgozva, a legutolsó szakaszon mindössze 6 másodperccel megelőzte Waldegardot és megnyerte a Montét, megmentve a franciák és közvetve az olaszok becsületét. A Col du Turinin mai napig Darniche tartja a rekordot tíz szakaszgyőzelemmel.

1. Bernard Darniche (F) / Alain Mahé (F), Lancia Stratos HF 8h13m38s
2. Björn Waldegard (S) / Hans Thorszelius (S), Ford Escort RS1800 +6s
3. Markku Alén (SF) / Ilkka Kivimäki (SF), Fiat 131 Abarth +4m09s


1993: Auriol vs. Delecour

auriol_celica_monte93.jpg

A Fordnál 1953 óta vártak egy újabb monte-carlói győzelemre és 1993-ban minden esélyük megvolt a negyven éve tartó negatív sorozat megtörésére. A vadiúj Escort RS Cosworth-tól egyelőre nem lehetett tudni, mire számíthatnak, de hamarosan kiderült, rengeteg potenciál volt az autóban, a Fordnak pedig meg is voltak a versenyzői ahhoz, hogy ezt kihozzák belőle. A kétszeres világbajnok Miki Biasion és Francois Delecour egyaránt Monte-specialistáknak számítottak. Azonban ez elmondható volt a Toyotához igazoló Didier Auriolról is, aki Lanciával már kétszer nyert itt.

Delecour az első szakaszon egyetlen másodperccel kikapott Aghinitől, a második szakaszon viszont átvette a vezetést és folyamatosan lépett el a lanciástól és Biasiontól. Eközben Auriol már 2 és fél perc hátrányt szedett össze köszönhetően egy törött felninek és egy defektnek. Aghini kiesését követően sima Ford 1-2 ígérkezett, de a harmadik napon Auriol visszakapaszkodott 2 percen belülre és innen indította meg a rohamot. Az utolsó éjszaka kezdetén a Turinin még Delecour nyert, de ezt követően Auriol megállíthatatlan volt. Szakaszonként bő 20 másodpercet faragott hátrányából és reggelre 2 másodperccel átvette a vezetést. Az utolsó nekirugaszkodás döntött a győzelemről. Delecour mindent beleadott, de 13 másodperccel ismét kikapott Aurioltól, aki harmadszor is megnyerte a Monte-Carlo-ralit. Delecour rettentő csalódott volt, de bizonyította, mennyire gyors tud lenni az új Escorttal, még a világbajnoki címre is volt esélye 1993-ban. Egy évvel később már senki nem tudta megállítani és végre megnyerte a Montét is.

1. Didier Auriol (F) / Bernard Occelli (F), Toyota Celica Turbo 4WD 6h13m43s
2. Francois Delecour (F) / Daniel Grataloup (F), Ford Escort RS Cosworth +15s
3. Miki Biasion (I) / Tiziano Siviero (I), Ford Escort RS Cosworth +3m16s

2006: Grönholm vs. Loeb

gronholm_focusrs_monte06.jpg

A kétezres évek elején Sébastien Loeb lett minden aszfaltos rali első számú favoritja, ezt Monte-Carlóban is nyomatékosította zsinórban három győzelemmel (2003-2005). Ám 2006-ban csapata, a Citroën nem indított hivatalos gyári csapatot, az öregedő Xsara WRC futtatását a belga Kronos Racingre bízták a franciák. Közben a legkomolyabb kihívó, az M-Sport Ford teljesen új autóval, a második generációs Focus RS WRC-vel készült és leigazolták a Peugeot kivonulása miatt új csapatot kereső Marcus Grönholmot is.

Loeb űridőt autózva azonnal magához ragadta a kezdeményezést az első szakaszon. A másodikon Grönholm nyert, de csak minimálisan tudott faragni hátrányából, a következő szakaszon pedig ismét jócskán kapott a franciától és már egy perc fölé nőtt hátránya. Ez ismét egy sima Loeb győzelemnek ígérkezett, de az első nap végén a francia egy tőle ritkán látott hibát vétett és árokba csúszott, ahonnan esélye sem volt kikászálódni. A SuperRally szabályok értelmében a következő napon folytathatta a versenyt, de hátránya bő 3 és fél perc volt Grönholmhoz képest.  A második nap elején befűzte az oktatófilmet és esélyt sem adva senkinek, minden szakaszt megnyert, de így is csak a negyedik helyig tudott felkapaszkodni, hátránya pedig 2 és fél perc fölött volt még. Az utolsó napon is folytatta a rohamot, újabb három szakaszt nyert és a másik hármon is faragott a hátrányából, de végül nem tudott percen belül kerülni, Grönholm pályafutása során először (és utoljára) győzött Monte-Carlóban. Loebről kiderült, hogy ő is emberből van és mindenkit izgalomban tartott, hogy vajon sikerül-e olyan feltámadást produkálnia, mint amilyet korábban Darniche-tól vagy Aurioltól lehetett látni, ezúttal azonban hamarabb fogytak el a szakaszok.

1. Marcus Grönholm (SF) / Timo Rautiainen (SF), Ford Focus RS WRC 4h11m43,9s
2. Sébastien Loeb (F) / Daniel Elena (MC), Citroën Xsara WRC +1m01,8s
3. Toni Gardemeister (SF) / Jakke Honkanen (SF), Peugeot 307 WRC +1m23,1s

2019: Ogier vs. Neuville

2019-ig Sébastien Ogier már hatszor megnyerte a Monte-Carlo-ralit, győzött Peugeot-val, Volkswagennel és Forddal, erre az évre pedig visszatért a Citroënhez, hogy az addig nem sokat mutató C3 WRC-vel is próbát tegyen. Eközben Thierry Neuville a versenyprogram kezdete óta hűséges maradt a Hyundaihoz és bár 2018-ban nyert öt szakaszt, már a legelső gyorsaságin árokba csúszott, így nem tudta megszorongatni Ogiert.

2019-ben erre minden lehetősége megadatott. A toyotás Tänak kezdett a legjobban, Neuville-nek csak a negyedik szakaszon sikerült átvennie a vezetést, de Ogier közvetlenül ott volt mögötte. Amikor a hetedik szakaszon a belga elnézte az útvonalat és egy mellékútra hajtott, értékes időt veszített és a címvédő világbajnok 14 másodperccel átvette a vezetést. Neuville rögtön a következő szakaszon visszajött 2 másodpercre, a következő szakaszokon pedig fej-fej mellett haladva, folyamatosan 3-5 másodperc volt a hátránya. Az utolsó előtti gyorsaságin ez 0,4-re csökkent, így a Power Stage-en gyakorlatilag egálról várhatták a rajtot. Az extra pontokat osztó szakaszt Kris Meeke nyerte, Ogier 3,9, Neuville 5,7 másodpercet kapott tőle, ez pedig azt jelentette, hogy a belgának nem sikerült fordítania. Ogier hetedszer is nyert, de nem csak neki, hanem a verseny történetének is ez volt a legszorosabb, legidegőrlőbb küzdelme, a Citroën számára pedig igazán emlékezetesre sikerült a 100. világbajnoki győzelem.

1. Sébastien Ogier (F) / Julien Ingrassia (F), Citroën C3 WRC 3h21m15,9s
2. Thierry Neuville (B) / Nicolas Gilsoul (B), Hyundai i20 Coupe WRC +2,2s
3. Ott Tänak (EST) / Martin Järveoja (EST), Toyota Yaris WRC +2m15,2s

2020: Ogier vs. Neuville 2

A Citroën kiszállását követően Ogier új csapat után kellett, hogy nézzen, Tänak Hyundaihoz igazolása pedig kapóra jött, hogy a helyére mehessen a Toyotához. Mellé érkezett Elfyn Evans a Fordtól.

Az átigazolások persze nem változtattak azon, hogy Ogier és Neuville számított a két favoritnak Monte-Carlóban. A francia kezdett az élen, de Neuville rögtön a második szakaszon átvette a vezetést, egy ihletett gumiválasztásnak köszönhetően 25 másodpercet verve Ogier-re. Sokáig azonban ő sem maradt az élen, Evans zsinórban három szakaszt nyert és bejelentkezett az első helyért. Közben Tänak és Järveoja jóformán karcolások nélkül megúszták a rali-vb történetének egyik legnagyobb balesetét, amikor az útról lecsúszva nagy sebességgel beszaltóztak a fák közé. A második nap délutánja újra Ogier és Neuville részsikereit hozta, a belga pedig végig támadó üzemmódban maradt és a hátralévő két napon mindössze egy szakaszgyőzelmet engedett át másnak. Az összetett azonban nem volt ilyen egyértelmű, szombaton Ogier és Evans vezetett felváltva és amikor vasárnap reggel Neuville végre visszavette a vezetést, még mindhárman esélyesek voltak a győzelemre. Evans és Ogier között a Power Stage előtt másfél másodperc volt a különbség a walesi javára, ami az utolsó pillanatban megfordult, így ismét Ogier és Neuville végzett az első két helyen, de ezúttal a belga lehetett boldogabb.

1. Thierry Neuville (B) / Nicolas Gilsoul (B), Hyundai i20 Coupe WRC 3h10m57,6s
2. Sébastien Ogier (F) / Julien Ingrassia (F), Toyota Yaris WRC +12,6s
3. Elfyn Evans (GB) / Scott Martin (GB), Toyota Yaris WRC +14,3s

2022: Loeb vs. Ogier

Érdekes módon a Monte-Carlo-rali történetének két messze legeredményesebb versenyzője, Sébastien Loeb és Sébastien Ogier között kis híján egyszer sem jött össze egy igazán szoros verseny. 2012-ben megnyert kilencedik világbajnoki címe után Loeb bejelentette, hogy már nem fog több teljes szezont futni, de 2013-ban Monte-Carlóban természetesen még rajthoz állt a Citroënnel. Ogier vezérletével ekkor indult a Volkswagen rendkívül sikeres raliprogramja, de a Polo R WRC első versenyén a fiatalabb francia elég simán kikapott egykori csapattársától. Loeb legközelebb 2015-ben állt rajthoz és még mindig nagyon gyors volt, Ogier-vel ketten külön kategóriát képviseltek, de féltávnál kitörte a bal hátsó futóművet az autója alól és végül csak nyolcadik lett, míg Ogier simán nyert. A következő években inkább a terepralira és a Dakarra koncentrált, de 2019-ben a Citroënnél, majd a következő két évben a Hyundainál is vállalt világbajnoki futamokat. A gyakorlatból tehát nem jött ki, így amikor az M-Sport megkereste, hogy Monte-Carlóban vezesse az egyik új hibrid Ford Pumát, akkor igent mondott. Ogier közben a Toyotával is nyert két vb-t, monte-carlói győzelmeinek számát pedig nyolcra tornázta fel, így már eggyel több elsősége volt, mint Loebnek.

2022-ben tehát egy régen várt meccsel kezdődött a WRC új, hibrid korszaka, és a két francia zseni rögtön bele is csapott a sűrűjébe: Ogier Loeb előtt megnyerte az első két szakaszt, a következő négy viszont a 46 éves veteráné lett, de 15 másodpercnél jobban nem tudott elhúzni. A harmadik nap a Toyotáké lett, Ogier mellett Evans és Rovanperä is nyert szakaszt, a francia vissza is vette a vezetést estére 20 másodperc fölé növelte előnyét. Vasárnap Loeb szakaszgyőzelemmel indított, de a második etapon újra kapott Ogier-től. Az utolsó előtti gyorson aztán jött a dráma: Ogier defekt kapott miközben Loeb újra a leggyorsabb volt és a toyotás elvesztette addig felépített előnyét. A Power Stage-en 9,5 másodpercet kellett volna ledolgoznia a győzelemhez, de Loeb még egyet hozzátett. A kilencszeres világbajnok nyolcadik monte-carlói győzelmével beérte Ogier-t, ráadásul a rali-vb történetének legidősebb futamgyőztese is ő lett.

1. Sébastien Loeb (F) / Isabelle Galmiche (F), Ford Puma Rally1 3h00m32,8s
2. Sébastien Ogier (F) / Benjamin Veillas (F), Toyota GR Yaris Rally1 +10,5s
3. Craig Breen (IRL) / Paul Nagle (IRL), Ford Puma Rally1 +1m39,8s

2024: Ogier vs. Neuville 3

2023-ban Ogier kíméletlenül lenyomott mindenkit Monte-Carlóban, megszerezve kilencedik győzelmét. Bár az újdönsült világbajnok Kalle Rovanperä a végén 20 másodpercen belül került hozzá, végig kézben tartotta az irányítást.

2024 viszont más volt. Neuville és Evans ismét erősen kezdte az évet, a walesi az első két szakasz megnyerésével magához ragadta a vezetést. A második napon Neuville és Ogier is elkezdte gyűjteni a szakaszgyőzelmeket, de összetettben még mindig a brit állt az élen. Szombat reggel Neuville állt élre, de délután Ogier megelőzte, igaz, hamar kiderült, hogy csak egyetlen szakasz erejéig. Evans nem bírta tartani a tempójukat és fél perc hátrányt szedett össze. Az utolsó nap előtt 3,3 másodperccel vezetett a belga. Vasárnap három szakasz várt még a mezőnyre, három lehetősége maradt Ogier-nek, hogy megfordítsa az állást és megszerezze tizedik monte-carlói győzelmét. De Neuville esélyt sem adott neki, mindhárom szakaszt megnyerve tovább növelte előnyét, győzelmével pedig megadta az alaphangot 2024-es idényéhez, ami végül a világbajnoki címével zárult.

1. Thierry Neuville (B) / Martijn Wydaeghe (B), Hyundai i20 N Rally1 3h09m30,9s
2. Sébastien Ogier (F) / Vincent Landais (F), Toyota GR Yaris Rally1 +16,1s
3. Elfyn Evans (GB) / Scott Martin (GB), Toyota GR Yaris Rally1 +45,2s


2025-ben a vb-címvédő Neuville és Ogier is ott lesz Monte-Carlóban, a belga a harmadik, a francia a tizedik elsőségéért hajt majd. De vajon köztük dől el az első hely sorsa vagy mások is beleszólhatnak a győzelemért folyó küzdelembe? Január 23. és 26. között kiderül.

 

Vissza a címlapra
Forma.Túra.Rally.
Legjobban pörgő posztok
6 pixie frizura, amit ki kell próbálnod
Dominika01 • 1 hónap
Az Atalanta elleni mérkőzés
Apuleius • 4 nap
A Torino elleni mérkőzés
Apuleius • 7 nap
Meghalt Hó Márton
srecorder • 3 nap
Kolo Muani és Zirkzee jöhet szóba a támadósor tekintetében
venember83 • 8 nap
Cikkek a címlapról
196. A sebhelyesarcú (Scarface) (1983)
USA (Universal), 170 perc, Technicolor, gengszterfilmRendező: Brian De PalmaProducer: Martin BregmanOperatőr: John A. AlonzoForgatókönyv: Oliver Stone, Armitage Trail regénye és Howard Hawks 1932-es forgatókönyve alapjánZene: Giorgio MoroderSzereplők: Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer, Mary…
Gyönyörű házasság
Ez a Gyönyörű sorscsapás folytatása - legalábbis a filmé. Azt már annak kapcsán írtam, hogy az eredeti regénynek jó pár folytatása és alsorozat is született. Így nem is értem, miért nem ezekből merítettek, miért írtak saját történetet neki? Pláne úgy, hogy teljes fazonalakítás is volt gagyi…
>