csomi1.jpgKimért magvak, gyümölcslé, mosópor és még számtalan termék, amit saját textiltáskában, kosárban vagy tárolódobozban tudunk hazavinni – Európában egyre terjednek a csomagolásmentes boltok, és néhány éven belül forgalmuk meghaladhatja az egymilliárd eurót.

A műanyag a modern élet velejárója. Teljesen nélkülözni vagy kiváltani valószínűleg sosem fogjuk, környezetünknek ugyanakkor egyre nagyobb problémát jelent a növekvő mennyiségű műanyaghulladék. Jelentős részüket nagyon rövid ideig, sokszor egyetlen egyszer használjuk, a hátramaradó szemét ugyanakkor beláthatatlanul hosszú ideg velünk marad a Földön. 

Az EU igyekszik visszaszorítani a műanyaghulladék mennyiségét. Tavaly óta tilos forgalomba hozni az egyszer használatos műanyagokat (a fültisztító pálcikáktól az evőeszközökig), az egyszer használatos zacskók pedig csak biológiailag bontható anyagból készülhetnek. Az Unió célkitűzése, hogy 2029-re a műanyag palackok 90 százalékát hasznosítsák újra a tagországokban – nemrég foglaltunk össze az ehhez szükséges betétdíjas rendszer kialakításának helyzetét.

csomi4.jpgAz áruk, termékek csomagolásához használt műanyag viszont hatalmas terhelést okoz a környezetnek: az egyszer használatos fóliák, zacskók adják a feleslegesen megtermelt szemét nagy részét. A csomagolási hulladék jelentős csökkentését szolgálják a csomagolásmentes boltok, ahol a termékeket súly vagy mennyiség szerint, ömlesztve értékesítik, a vevők pedig saját újrafelhasználható csomagolást – tárolóedényt, vászontáskát – hoznak magukkal. A hasonló üzletek egyre terjednek Európa-szerte, így szerencsére itthon is. A WeLoveBudapest néhány napja közölt friss listát a budapesti csomagolásmentes boltokról a Wekerle-teleptől kezdve Újlipótvároson át a Bikás parkig.

A hasonló üzletek elterjedését és lehetőségeit több más helyi szervezettel együtt az Eunomia, a Zero Waste Europe (ZWE) és a Réseau Vrac vizsgálta tíz európai országban, 268 üzletben készített kérdőíves felmérés segítségével – a részletesebb beszámolót itt tudjátok megnézni. A kutatás megállapítja, hogy nagymértékű növekedés tapasztalható a szektorban: az elmúlt öt-tíz évben ugrásszerűen emelkedett az üzletek és az ott foglalkoztatottak száma. Mindez alapján 2023-ban átlagosan 10 ezer munkahellyel számolnak a csomagolásmentes boltokban Európában.

A kutatásba bevont üzletek átlagos forgalma hozzávetőleg 170 ezer euró – az eredmények országonként eltérnek, de a forgalom növekedése az elmúlt három évben mindenütt jellemző. A felmérés ez alapján a jövőbeni forgalmat is megbecsüli: eszerint 2030-ra az ömlesztett áruk uniós piaca elérheti az 1,2 milliárd eurót. A legnépszerűbbek az élelmiszer- és italtermékek, ezt követik a kozmetikai cikkek, tisztítószerek és az egyéb hulladékmentes termékek.

A csomagolásmentes üzletek becslések szerint évente átlagosan egy tonna csomagolást spórolnak meg, így nekik köszönhetően 2023-ban mintegy 5 500 tonna csomagolási hulladékkal kevesebb termelődik EU-szerte.

További hasznuk, hogy az áruszállításhoz kapcsolódó környezeti terhelést is csökkentik. A kutatásban vizsgált boltok jellemzően a közelebbi beszállítókat részesítik előnyben, a boltok és beszállítóik közötti távolság növekedésével a beszerzett áruk mennyisége csökken.

csomi2.jpgA kutatás egyben áttekinti azt is, milyen növekedési lehetőségek előtt áll a szektor, és ezzel kapcsolatban milyen gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi hatások várhatóak. Emellett néhány problémára is felhívja a figyelmet, ajánlásokat tesz az EU-nak annak érdekében, hogy ki lehessen használni a csomagolásmentes kereskedelemben rejlő potenciált.

Ilyen probléma például, hogy a csomagolások teljes életciklus során felmerülő valós költségei – ideértve például a szemeteléshez kapcsolódó költségeket is – jelenleg nem tükröződnek megfelelően a csomagolás árában, ami rontja az ilyen boltok versenyképességét. Úgy tűnik, szükség lenne harmonizált megközelítésre a csomagolásmentes üzletek kezelésére vonatkozóan: a kutatásban részt vevők szerint a törvények sok esetben elavultak vagy nem alkalmazhatók például az ömlesztett értékesítésre önkiszolgáló rendszerben, ideértve a kapcsolódó élelmiszer-higiéniai szabályozásokat is. Ugyanúgy kihívás az üzletek számára, hogy a többi ágazathoz képest alulfejlettek a csomagolásmentes ellátási láncok, és nem tudják kihasználni a méretgazdaságosság és a logisztikai optimalizálással járó hatékonyság előnyeit is.

Úgy tűnik, hogy a csomagolásmentes vásárlásra egyre nagyobb az igény. Nemcsak fenntarthatóbb, de a piaci viszonyok jobb érvényesítésével olcsóbb megoldás is, mint a szemetet termelő, környezetet terhelő, legtöbbször egyszer használatos csomagolóanyag. Ti vásároltok csomagolásmentesen?

csomi3.jpg

---

Az Európa Pont az Európai Bizottság és Európai Parlament információs és kulturális központja a budapesti Millenáris Parkban. Az európai kultúra házaként tájékoztat, szórakoztat, közösségi térként beszélgetéseknek ad teret, embereket hoz össze európai témákhoz és kultúrákhoz kapcsolódóan.

Olvasd el többi bejegyzésünk, iratkozz fel hírlevelünkre, hallgasd a podcastunkat, kövess minket a Facebookon és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete YouTube csatornáján és gyere el ingyenes programjainkra, vagy, ha nem lehetséges a személyes jelenlét, kövesd őket online!

1 Vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr3917997222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KékFény6 2022.12.12. 21:54:29

Érdekes, hogy jó pár éve az Auchanokban is volt ilyen részleg, magvakat, műzlit, teát, fűszert is lehetett így venni, jóval olcsóbban, mint a csomagolt változatokat. Aztán a COVID alatt megszűntették. És nem hozták vissza azóta sem...
süti beállítások módosítása