szatyor.jpgIdén augusztus 8-ra esett az a nap, amikorra az emberiség a Föld éves erőforrásait felhasználta (ez az ún. „túlfogyasztás napja”). Innentől kezdve az év hátralevő időszakában gyakorlatilag a „jövő hitelét” költjük. Ennek enyhítésére, és a folyamat megfordításához szemléletváltásra, erőforrás-hatékony életmódra való áttérésre lenne szükség – egyéni és közösségi szinten egyaránt. Legyinthetnénk rá, hogy mit számít az egyén felelőssége, de igenis fontos, hogy olyan szemléletet valljunk és terjesszünk, amely a természetet védi és a Föld erőforrásait tartalékolja. Az alábbiakban néhány nemzetközi példát mutatunk be arra, amelyek már ezt a szemléletet tükrözik, és amelyeket bárki követhet – mind fontos lépés a környezetünk óvása és kizsákmányolásának megakadályozása szempontjából.

0 Vissza

olimpia_borito.jpgTegnap a hivatalos záróünnepséggel véget ért a riói olimpia. A 207 ország részvételével zajló játékokon összesen 2102 érmet osztottak ki. Két hét alatt számos élménnyel lettünk gazdagabbak, hatalmas küzdelmeket és emberfeletti teljesítményeket követhettünk a képernyőkön keresztül. Magyarország végül nyolc aranyéremmel, három ezüsttel és négy bronzéremmel, valamint számos pontszerző helyezéssel zárta a játékokat, ismét büszkék lehetünk sportolóink eredményeire. Mostanra folyamatosan jelennek meg a különböző értékelések, elemzések az olimpiáról – természetesen mi sem maradhatunk ki a sorból, európai / EU-s szemszögből vizsgálva a történteket.

2 Vissza

224-estacasbento02.jpgA nyár legtöbbünknek az utazás időszaka, és sokan szállunk szívesen vonatra – akár hosszabb utakra indulunk, vagy közelebbi állomást célzunk meg. Utunk során sok különleges pályaudvart láthatunk, ezért mostani gyűjtésünkben Európa legszebb vasútállomásaiból mutatunk egy válogatást. Ha úgy érzitek, hogy további érdekes állomásépületekkel egészítenétek ki a listát, írjátok meg nekünk!


Atocha állomás, Madrid

Madrid legnagyobb vasútállomása az 1851 óta működő Atocha állomás (Estación de Atocha), ahol éves szinten kb. 80 millió utas fordul meg. Helyi és regionális, valamint intercity és nagysebességű (AVE) vonatok is megállnak itt, a vasútállomás egyben forgalmas metrómegálló is. Az állomást megnyitása óta többször át kellett építeni. Először egy jelentős tűzvész után a XIX. század végén, a forgalom növekedésére reagálva a múlt század végén pedig jelentősen kibővítették. , Jelen formájában 1992 óta működik. Érdekessége, hogy a közepén egy kisebb botanikus kert található, hatalmas pálmafákkal és egyéb trópusi növényekkel és állatokkal (köztük számtalan vízi teknőssel).

12_3.jpg


23_1.jpg


A toledói vasútállomás

Spanyolországban maradva feltétlen említést kell tennünk a toledói vasútállomásról, amely a mór építészet hatását példázza. A helyen már 1858-ban vasútállomás állt, ennek helyére a város vezetése a XX. század elején egy új, „a város építészeti nagyságával összhangban lévő” állomást terveztetett. Jelen épületet Narciso Clavería y de Palacios építész tervei alapján neo-mudéjar (az ún. „arab gótika”) stílusban építették, az épületet 1919-ban adták át az utasoknak. 2005 óta nagysebességű vonatok is megállnak az állomáson, amely 30 percre rövidítette az utat a főváros és Toledo között. Jellegzetes az állomás óratornya, amely a toledói templomok stílusát idézi.

34_1.jpg

45.jpg

 

São Bento pályaudvar, Porto

A Porto központjában található Sao Bento állomása (Estação de São Bento) a jellegzetes portugál mázas mozaikcsempék (azulejo) felhasználásának egy csodálatos példája. A kék-fehér, több ezer mozaik darabból álló képek Portugália történetét mutatják be. A csempéket Jorge Colaço, a korszak legismertebb azulejo festője készítette. Bár már a XIX. század végén megálltak állomásán a vonatok, az épületet hivatalosan 1916-ban adták át, a mozaikképek 1905 és 1916 között kerültek mai helyükre.


56.jpg

67.jpg

 

A strasbourgi vasútállomás

Kelet-Franciaország egyik legnagyobb pályaudvara a Gare de Strasbourg-Ville közel 60 ezer embert szolgál ki naponta. Az eredeti épületet egy berlini építész, Johann Jacobsthal tervei alapján építették és 1883-ban adták át a forgalomnak. Az épületet 2008-ra átépítettek és modernizálták, ekkor került az épület köré egy modern üvegkupola, az állomás ekkortól már nagysebességű TGV-ket is fogad. A látványa kicsit olyan, mintha a Keleti Pályaudvart egy átlátszó Papp László Sportarénába rejtették volna.

 

78.jpg

89.jpg

 

Az antwerpeni központi pályaudvar

Belgium egyik legjelentősebb vasútállomását (Antwerpen-Centraal Station) eredetileg 1905-ben nyitották meg a forgalom előtt, a főépületet egy brugge-i építész, Louis Delacenserie tervezte. Stílusában számtalan korszak hatása fellelhető, a főépület jellege miatt „vasúti katedrálisként” is emlegetik.  Ez a pályaudvar is átesett egy jelentős felújításon, közel 10 évnyi felújítási munka után 2007-ban nyitották meg a modernizált, minden igényt kielégítő felújított emeletes épületet, ahová a vonatok négy szintre (!) érkezhetnek. A felújítás 2011-ben kulturális örökség megőrzése kategóriában Europa Nostra elismerésben részesült, a „történelmi és modern elemek tökéletes összhangja” miatt.


910.jpg

1011.jpg



Liège-Guillemins állomás, Liège


Szintén Belgiumból, de egy ultramodern állomás: Belgium harmadik legnagyobb városa, Liège forgalmas utazási csomópont már évszázadok óta, az első állomást még 1838-ban nyitották meg ezen a helyen, amelyet az 1905-ös világkiállításra kibővítettek és modernizáltak. Újabb átépítés következett 1958-ban, majd ennek az épületnek a helyére került a jelenlegi, Santiago Calatrava spanyol építész által tervezett monumentális acél-üveg építmény 2009-ben.

1112.jpg

1213.jpg 

St Pancras állomás, London

Az 1868-ban megnyitott St Pancras vasútállomás a viktoriánus kor egyik mérnöki mesterműve, amelyet a világ egyik legelegánsabb állomásaként tartjanak számon. A kastélyszerű épületet 2004 és 2007 között némileg át kellett építeni a nemzetközi vasúti forgalom megfelelő színvonalú kiszolgálása érdekében, ekkor nevezték át St Pancras International-re. A vágányokat fedő, kovácsoltvas szerkezetű üvegcsarnok több mint 70 méter széles és 210 méter hosszú, ezzel a világ akkori legnagyobb fesztávú vasszerkezete volt, melyről számos ország pályaudvarát mintázták a későbbiekben. 1876-ban az állomás egyik végébe egy azonos építészeti stílust képviselő hotelt is építettek.

1314.jpg

1415.jpg

Nyugati pályaudvar, Budapest

Az 1846-ban felépített indítóház helyére 1877-ben, hároméves munka után felépült budapesti Nyugati pályaudvar impozáns épülete az osztrák August de Serres, valamint  a francia Gustave Eiffel tervei alapján valósult meg. A kor stílusjegyeit hordozó elegáns acélszerkezetes nyeregtetős üvegcsarnok és a tornyos épület Budapest akkor kialakulóban levő, új központjában helyezkedett el, és nem csak az utasforgalmat látta el, hanem a Nagykörút épületeihez is tökéletesen illeszkedett. A megnyitásakor még Budapesti pályaudvar nevet viselő állomás a Keleti pályaudvar megépülése után, 1891-ben, az építtető vasúttársaságról kapta mai nevét. A legemlékezetesebb baleset 1962-ben történt a Nyugatiban, amikor egy vasúti kocsi az állomás üvegfalát kitörve a Nagykörúton állt meg.


1516.jpg

1617.jpg

1718.jpg 

Keleti pályaudvar, Budapest

Az eredetileg szintén a Nagykörútra, a mai Blaha Lujza térre tervezett Keleti pályaudvar építését ugyan már 1868-ban elhatározták, az építkezés mégis csak 1881-ben, Rochlitz Gyula (épület) és Feketeházy János (csarnok) tervei alapján indulhatott meg. A végül a Kerepesi út tengelyében, az egykor mocsaras területre felhúzott állomás a mai napig cédruscölöpökön alapszik. Az 1884-ben, Magyar Királyi Államvasutak indóháza néven megnyitott állomás Európa egyik legkorszerűbb, elsőként villanyvilágítással rendelkező pályaudvara volt, mai nevét 1892-ben, a fenntartó vasúttársaságról kapta. A Keleti épületét Lotz Károly festményei, illetve Than Mór freskói díszítik, jelenleg az ország legforgalmasabb vasúti csomópontja.

1819.jpg

1920.jpg


A képek forrása: Atocha, Antocha (2); Toledo, Toledo (2), Porto, Porto (2), Strasbourg, Strasbourg (2), Antwerpen, Antwerpen (2), Liege, Liege (2), St Pancras, St Pancras (2), Nyugati, Nyugati (2), Nyugati (3), Nyugati (4), Keleti, Keleti (2), Keleti (3), Keleti (4)

sziget1.jpgIdén is Sziget, és idén is EU Meeting Point – ahol az Európa Pont nyári szünideje alatt is találkozhattok velünk, számos uniós és nemzetközi kérdésekkel foglalkozó szervezet társaságában. A bulik előtti időszakra továbbra is ajánljuk magunkat – ha érdekelnek az uniós témák, aktuális kérdések; vagy ha csak tesztelnétek EU-s tudásotokat kisebb ajándékokért, akkor nálunk a helyetek!

A Szigetre millió dolog miatt érdemes kilátogatni, amelyből az egyik természetesen a zenei felhozatal. Ahogy korábban már írtunk róla, legutóbb épp idén nyert a fesztivál a European Festival Awards-on a legjobb program (Best line up) kategóriájában. Idén is óriási neveket találunk a fellépők között, és nagy örömünkre ismét van külön Európa színpad ismertebb és feltörekvő európai előadókkal. Emellett a civil szigeten megjelenő szervezetek sátrainál akár napokat is el lehetne tölteni, annyi program, játék és beszélgetés vár a kíváncsi fesztiválozókra. Nagyon erős lesz a színházi és cirkuszi vonal, a szigetes mozi korábbi hagyományát új formában élesztik újjá a szervezők, és lesz egy szuper TedX-es helyszín is. Érdemes előre tanulmányozni az újításokat, programokat.

A European Meeting Point helyszínen idén is számos hasznos dolgot megtudhattok kollégáinktól, legyen szó akár európai továbbtanulásról, uniós munkavállalásról vagy uniós jogokról – mindezek kapcsán többféle játékot, kvízt is kipróbálhattok majd nálunk. Minden nap 14 órától egy-egy beszélgetésen is részt vehettek a Corvinus Külügyi és Kulturális Egyesület jóvoltából, amelyeken magyar és külföldi diplomaták osztják meg tapasztalataikat, véleményüket aktuális uniós kérdésekről, uniós politikákról, Európa jövőjéről, valamint beszélnek majd az adott uniós vagy nemzeti intézmény munkájáról is. Ilyen beszélgetésen lesz vendégünk augusztus 12-én Zupkó Gábor, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője, de többek között eljön Iain Lindsay brit nagykövet is. Takács Szabolcs európai uniós ügyekért felelős államtitkár augusztus 11-én lesz a vendégünk.  Emellett kilátogat a helyszínre három európai parlamenti képviselő is: Ujhelyi István augusztus 11-én 16 órától, augusztus 12-én 15 órától Meszerics Tamás, ugyanezen a napon 16 órától Jávor Benedek válaszol kérdésekre.  

A bulik előtt feltétlenül nézzetek be hozzánk! A Tábortűz közelében, 24-es számmal keressétek a European Meeting Pointot, a fesztiválon szerdától minden nap 12 és 20 óra között várunk benneteket! :-)

A European Meeting Point programjait az Európai Bizottság Magyarországi Képviselet az Európai Parlament Tájékoztatási Irodájával közösen, 12 szervezettel (AEGEE Budapest, AFS Magyarország Nemzetközi Csereprogram Alapítvány, Corvinus Külügyi és Kulturális Egyesület, Együtt Európáért Alapítvány, Erasmus+ Programiroda, Erasmus Student Network Hungary, Café Babel Budapest, JEF-Hungary, Ifjúsági Konzultációs Kör – OneEuropeSzólj Bele!, Pillar Alapítvány, Szubjektív Értékek Alapítvány, UEF Hungary) együttműködésében valósítja meg.

sziget2.jpg

sziget3.jpg

sziget4.jpg



Képek forrása: sziget.hu  / Europa Pont Flickr

0 Vissza