224-estacasbento02.jpgA nyár legtöbbünknek az utazás időszaka, és sokan szállunk szívesen vonatra – akár hosszabb utakra indulunk, vagy közelebbi állomást célzunk meg. Utunk során sok különleges pályaudvart láthatunk, ezért mostani gyűjtésünkben Európa legszebb vasútállomásaiból mutatunk egy válogatást. Ha úgy érzitek, hogy további érdekes állomásépületekkel egészítenétek ki a listát, írjátok meg nekünk!


Atocha állomás, Madrid

Madrid legnagyobb vasútállomása az 1851 óta működő Atocha állomás (Estación de Atocha), ahol éves szinten kb. 80 millió utas fordul meg. Helyi és regionális, valamint intercity és nagysebességű (AVE) vonatok is megállnak itt, a vasútállomás egyben forgalmas metrómegálló is. Az állomást megnyitása óta többször át kellett építeni. Először egy jelentős tűzvész után a XIX. század végén, a forgalom növekedésére reagálva a múlt század végén pedig jelentősen kibővítették. , Jelen formájában 1992 óta működik. Érdekessége, hogy a közepén egy kisebb botanikus kert található, hatalmas pálmafákkal és egyéb trópusi növényekkel és állatokkal (köztük számtalan vízi teknőssel).

12_3.jpg


23_1.jpg


A toledói vasútállomás

Spanyolországban maradva feltétlen említést kell tennünk a toledói vasútállomásról, amely a mór építészet hatását példázza. A helyen már 1858-ban vasútállomás állt, ennek helyére a város vezetése a XX. század elején egy új, „a város építészeti nagyságával összhangban lévő” állomást terveztetett. Jelen épületet Narciso Clavería y de Palacios építész tervei alapján neo-mudéjar (az ún. „arab gótika”) stílusban építették, az épületet 1919-ban adták át az utasoknak. 2005 óta nagysebességű vonatok is megállnak az állomáson, amely 30 percre rövidítette az utat a főváros és Toledo között. Jellegzetes az állomás óratornya, amely a toledói templomok stílusát idézi.

34_1.jpg

45.jpg

 

São Bento pályaudvar, Porto

A Porto központjában található Sao Bento állomása (Estação de São Bento) a jellegzetes portugál mázas mozaikcsempék (azulejo) felhasználásának egy csodálatos példája. A kék-fehér, több ezer mozaik darabból álló képek Portugália történetét mutatják be. A csempéket Jorge Colaço, a korszak legismertebb azulejo festője készítette. Bár már a XIX. század végén megálltak állomásán a vonatok, az épületet hivatalosan 1916-ban adták át, a mozaikképek 1905 és 1916 között kerültek mai helyükre.


56.jpg

67.jpg

 

A strasbourgi vasútállomás

Kelet-Franciaország egyik legnagyobb pályaudvara a Gare de Strasbourg-Ville közel 60 ezer embert szolgál ki naponta. Az eredeti épületet egy berlini építész, Johann Jacobsthal tervei alapján építették és 1883-ban adták át a forgalomnak. Az épületet 2008-ra átépítettek és modernizálták, ekkor került az épület köré egy modern üvegkupola, az állomás ekkortól már nagysebességű TGV-ket is fogad. A látványa kicsit olyan, mintha a Keleti Pályaudvart egy átlátszó Papp László Sportarénába rejtették volna.

 

78.jpg

89.jpg

 

Az antwerpeni központi pályaudvar

Belgium egyik legjelentősebb vasútállomását (Antwerpen-Centraal Station) eredetileg 1905-ben nyitották meg a forgalom előtt, a főépületet egy brugge-i építész, Louis Delacenserie tervezte. Stílusában számtalan korszak hatása fellelhető, a főépület jellege miatt „vasúti katedrálisként” is emlegetik.  Ez a pályaudvar is átesett egy jelentős felújításon, közel 10 évnyi felújítási munka után 2007-ban nyitották meg a modernizált, minden igényt kielégítő felújított emeletes épületet, ahová a vonatok négy szintre (!) érkezhetnek. A felújítás 2011-ben kulturális örökség megőrzése kategóriában Europa Nostra elismerésben részesült, a „történelmi és modern elemek tökéletes összhangja” miatt.


910.jpg

1011.jpg



Liège-Guillemins állomás, Liège


Szintén Belgiumból, de egy ultramodern állomás: Belgium harmadik legnagyobb városa, Liège forgalmas utazási csomópont már évszázadok óta, az első állomást még 1838-ban nyitották meg ezen a helyen, amelyet az 1905-ös világkiállításra kibővítettek és modernizáltak. Újabb átépítés következett 1958-ban, majd ennek az épületnek a helyére került a jelenlegi, Santiago Calatrava spanyol építész által tervezett monumentális acél-üveg építmény 2009-ben.

1112.jpg

1213.jpg 

St Pancras állomás, London

Az 1868-ban megnyitott St Pancras vasútállomás a viktoriánus kor egyik mérnöki mesterműve, amelyet a világ egyik legelegánsabb állomásaként tartjanak számon. A kastélyszerű épületet 2004 és 2007 között némileg át kellett építeni a nemzetközi vasúti forgalom megfelelő színvonalú kiszolgálása érdekében, ekkor nevezték át St Pancras International-re. A vágányokat fedő, kovácsoltvas szerkezetű üvegcsarnok több mint 70 méter széles és 210 méter hosszú, ezzel a világ akkori legnagyobb fesztávú vasszerkezete volt, melyről számos ország pályaudvarát mintázták a későbbiekben. 1876-ban az állomás egyik végébe egy azonos építészeti stílust képviselő hotelt is építettek.

1314.jpg

1415.jpg

Nyugati pályaudvar, Budapest

Az 1846-ban felépített indítóház helyére 1877-ben, hároméves munka után felépült budapesti Nyugati pályaudvar impozáns épülete az osztrák August de Serres, valamint  a francia Gustave Eiffel tervei alapján valósult meg. A kor stílusjegyeit hordozó elegáns acélszerkezetes nyeregtetős üvegcsarnok és a tornyos épület Budapest akkor kialakulóban levő, új központjában helyezkedett el, és nem csak az utasforgalmat látta el, hanem a Nagykörút épületeihez is tökéletesen illeszkedett. A megnyitásakor még Budapesti pályaudvar nevet viselő állomás a Keleti pályaudvar megépülése után, 1891-ben, az építtető vasúttársaságról kapta mai nevét. A legemlékezetesebb baleset 1962-ben történt a Nyugatiban, amikor egy vasúti kocsi az állomás üvegfalát kitörve a Nagykörúton állt meg.


1516.jpg

1617.jpg

1718.jpg 

Keleti pályaudvar, Budapest

Az eredetileg szintén a Nagykörútra, a mai Blaha Lujza térre tervezett Keleti pályaudvar építését ugyan már 1868-ban elhatározták, az építkezés mégis csak 1881-ben, Rochlitz Gyula (épület) és Feketeházy János (csarnok) tervei alapján indulhatott meg. A végül a Kerepesi út tengelyében, az egykor mocsaras területre felhúzott állomás a mai napig cédruscölöpökön alapszik. Az 1884-ben, Magyar Királyi Államvasutak indóháza néven megnyitott állomás Európa egyik legkorszerűbb, elsőként villanyvilágítással rendelkező pályaudvara volt, mai nevét 1892-ben, a fenntartó vasúttársaságról kapta. A Keleti épületét Lotz Károly festményei, illetve Than Mór freskói díszítik, jelenleg az ország legforgalmasabb vasúti csomópontja.

1819.jpg

1920.jpg


A képek forrása: Atocha, Antocha (2); Toledo, Toledo (2), Porto, Porto (2), Strasbourg, Strasbourg (2), Antwerpen, Antwerpen (2), Liege, Liege (2), St Pancras, St Pancras (2), Nyugati, Nyugati (2), Nyugati (3), Nyugati (4), Keleti, Keleti (2), Keleti (3), Keleti (4)

A bejegyzés trackback címe:

http://europapont.blog.hu/api/trackback/id/tr6010428340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

molnibalage 2016.08.20. 09:42:14

A keleti és nyugati ebben a listában egy vicc. Putri kinézete van a többihez képest. Ennyire azért nem kellene elfogultnak lenni.

Azt szeretném mondani 2016.08.20. 09:53:06

Mármint a nyugatiról meg a keletiről természetesen...

DrSWAG_InstaProfessorOfYolo 2016.08.20. 10:01:02

a nyugati palya udvari vizesesrol kellett volna betenni egy jo kepet, tudjatok, amikor akkor van, amikor esik az eso.

arncht 2016.08.20. 10:07:23

Mind a keletinek es mind a nyugatinak vannak elkepesztoen szep reszei. A keletinel szeretem a felujitott termeket, a focsarnokot. A nyugatinal pedig a regi penztar resze nagyon szep, illetve a terem, ahol a mcdonalds van. A putri az a deli... Vagy a becsi westbahnhof.

orient 2016.08.20. 10:11:17

@molnibalage: egy vicc hogy allandoan ennyire negativnak kell lenni es mindnt utalni ami magyar es mindenbol politikat csinalni. Elfogluatlanul nezve Nyugati a vilag egyik legszebb palyaudvara. A posz nem arrol szol melyik van a legjobb allapotban. Epiteszetileg egy remekmu, de termeszetesen mi magyarok fikazzuk csak mint mindent. Minden ami kulfoldon van az mindig jobb es szebb. Szanalmas

goodjohnwin 2016.08.20. 10:20:59

Nemzeti büszkeség ide vagy oda, kár berakni egy ilyen válogatásba a két lepusztult pesti pu-t, mert utoljára kb. 80 éve voltak szépnek nevezhetőek. A "valaha szép" állomások listája pedig azt hiszem sokkal hosszabb lenne...

Benbe · http://www.benbe.hu 2016.08.20. 10:28:53

@Azt szeretném mondani: Ezt honnan tetszik szedni? Már zajlik a reptéri vasút építésének előkészítése. Reptéri gyorsvasút nem lesz.

Benbe · http://www.benbe.hu 2016.08.20. 10:35:47

@DrSWAG_InstaProfessorOfYolo: Nyugati mintának megfelelő a vízesés, ilyen van Európa legforgalmasabb vasútállomásán, Utrecht Centraalon is: www.benbe.hu/gallery/napi-vonatfotok-002/pic911_noframe_hun.php

Sunny Days 2016.08.20. 11:14:53

a vasútállomás hiába kapott szép épületet, amit lehet kívülről fotózni és sóhajtozni, hogy de szép
egy vasútállomás használat közben legyen szép, vagyis, hogy jó állapotban van, az elrendezése olyan, hogy az ember könnyen közlekedjen benne, elérje a pénztárakat és síneket, tudjon venni útravalót, tiszta legyen, stb.
egyik hazai vasútállomás se tudja ezt nyújtani
voltam viszont Hollandiában, jó pár pályaudvart láttam, és szemem-szám tátva maradt a csodálkozástól
azok a pályaudvarok élhetőek, gyönyörűek, tiszták
mindenütt van egy zongora, csak úgy, szabad prédának, de senki nem teszi tönkre, az emberek leülnek játszani rajta és mások körbe állják, hallgatják, megtapsolják, majd megy mindenki az útjára
pl. Breda egy kis város, a vasútállomása viszont milliószor szebb, mint mondjuk nálunk a kelenföldi (hasonló méretűként), olyan akusztikája van, mint egy hangverseny teremnek, a zongoraszót a túlsó végéről is tisztán hallani, tényleg fantasztikus élmény
hasonló csillár van mindenütt, modern kivitelben, szívet-lelket-szemet gyönyörködtető
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4971368.1433336199!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-4971368.jpg

nem beszélve arról, hogy a vonatokat nem megmászni kell, a peron olyan kialakítású, hogy egy kisgyerek is könnyen szállnak le-fel

és nincs mocsok, nem folyik a húgy, nem fetrengenek a redvás büdös emberek

hát nekem mindezek jelentik a szép vasútállomást

sey21 2016.08.20. 11:22:49

Milánó?
Párizs?

Azt szeretném mondani 2016.08.20. 12:10:16

@Benbe: Akkor erről lemaradtam, bocsi... De a pályaudvar fejlesztésről és az 5 millióról a véleményem változatlan :)

aaeronika 2016.08.20. 13:03:07

Ugyanazon válogatásba betenni a Keleti pályaótvart a Kings' Cross-szal? Ezen cikk íróját vagy értelmetlenül hajtja a magyarság, esetleg lefizették, netán teljesen elmebeteg - vagy soha nem járt sem a Keletinél, sem a St. Pancras-nál.

orient 2016.08.20. 15:53:11

@romanista: 20 eve nem voltam a balatonon csak ennyit errol. Nem probalok beallitani semmit jobbnak mint ami. Magyar szokas mindent fikazni ami magyar es minden sokkal jobb ami mashol van ez ami szanalmas. A masik oldal is szanalmas ami mindent istenit ami magyar. En csak azt mondom a nyugatit amit nem is magyarok terveztek hanem Eiffel cege valoban egy remekmu. Mas kerdes hogy rohad szet, de itt nem errol volt szo. Bocs de szerintem nem foghato hozza egy holland vasutallomas ami tiszta, rendezett de egy 21. sz uvegpalota kocka. Marokko-ba sem azert megy az ember vagy Damaskusba meg haboru elott mert a foldrol lehet enni olyan szep es rendezett, hanem kulturalis es egyedi erteke van. Nyugati pu. ugyan ez. Szoval rossz latni hogy valami csak fikazva van mert magyar es mindenbol politikat kell csinalni allandoan.Akkor te menj nyaralni Ibizara mert az a szep igaz, mert frankfurti felhokarcolok. Ott tisztasag van.
En maradok az egyedi helyeknel es tudom ertekelni valaminek a szepseget csak azert mert nincs jo allapotban.

Infamous 2016.08.20. 17:46:59

@sunny_days: tízkilóméteres retúr forintban ~2500. Annyiért hadd lehessen már zongorázni is.

Kedélyes Paraszt 2016.08.20. 18:14:07

@Infamous: mert? itthon 10km-re nem is tudsz returt venni. erre varj inkabb gombot.

Kedélyes Paraszt 2016.08.20. 18:16:36

@romanista: persze, a comoi to vagy a genfi nyilvan tisztabb, de a farkad nem tenned bele. vagy a csorba-to. a balaton amugy rendkivul tiszta. persze nem az 50cm-es pancsolo, de a kozepen inni lehet belole. (mar, ha ellokdosted a pelenkakat :)

Infamous 2016.08.20. 18:26:36

@Kedélyes Paraszt: értem már, akkor ezért nincs zongora sem.

M/n8rK*frS 2016.08.20. 19:31:18

@sunny_days:"egyik hazai vasútállomás se tudja ezt nyújtani"

javaslom felkeresni Békéscsabát, Vácot, Székesfehérvárt, Pécset, Szegedet,vagy épp Maglódot,Pilisvörösvárt, hamarosan Kaposvárt, Tapolcát, Keszthelyt, Karcagot, Esztergomot.lassan (lehetne gyorsabban, az tény) azért van változás, de még 10-15 év biztos kell, mire a legfontosabbak megújulnak..ez az egyik fele az éremnek. A másik, hogy a használók nagy részét, akik miatt olyan amilyen, sajnos nem lehet "lecserélni", abban esélytelenek vagyunk a kulturált államokkal szemben.de ez a deficit sajnos minden téren megvan..

OFF
@romanista: már nem működik? vagy kicsi? kár a frusztrációdat idehozni, más a téma...

Kedélyes Paraszt 2016.08.20. 19:42:33

koze hozza nem tudom mennyire van, de a hozzaallast minositi.

molnibalage 2016.08.20. 19:59:18

@orient: Nem fikázás. A képen levő állomások nem romosak, a keleti és nyugati meg az és egyes részein konstant húgyszak és hányás meg szarszag van.

Kapjál már a fejedhez öregem...

Jolka40 2016.08.21. 05:52:13

A pécsi pályaudvar gyönyörűen, korhűen fel lett újítva, ajánlom a profi fotósoknak, hogy mutassák be az Indexen.

stim 2016.08.21. 08:45:49

Kedves blogger! Szépek a képek és gondolom a szöveg is rendben van de... gyakori eset a netes tördelésnél és nem csak ebben a blogban fordul elő, hogy valamiről írnak ami alá képet csatolnak és a következő téma címét meg hozzácsapják a kép aljához. Felhívnám minden blogger figyelmét a KÉPALÁÍRÁS nevű jelenségre. Ha egy kép alá írsz valamit az ember ahhoz tartozónak veszi. Légyszíves vegyétek a fáradtságot és üssetek már be a kép alá még két sortörést, hogy a szöveg kultúrált módon, értelmezhetően el legyen választva tőle. Baromira zavaró és még ha érdekelne a téma és a képek sem olvason el, nem jegyzem meg. Zavart okoz.

Igazán kár ilyen figyelmetlenséggel elbaszni egy egyébként érdekes cikket. Szépek a képek de ha a madridi pályudvar alá oda van írva, hogy toledói akkor az ember fejében ennyi marad meg : MI VAN?! Ez egy katyvasz.

Légyszíves tanuljatok meg tördelni ha már blogot írtok és munkát fektettek bele. Némelyik cikkért igazán kár, a többiért kevésbé. Köszönöm.

stim 2016.08.21. 08:51:25

vagy ha már létezik a KÉPALÁÍRÁS nevű jelenség akkor használjátok ki:)

Mert képföléírás viszont nincs.

Ez valszeg azért alakult ki mert akárhány nyomtatott könyvet ha elővesz az ember akkor a magyarázó ábrára hivatkozás az esetek legnagyobb részében ott van a kép alatt, az ember ott szokja meg. Ritkán van olyan, hogy az előző vagy a következő oldalról hivatkoznak egy olyan képre ami alá máér nem fért KÉPALÁÍRÁS. De a képaláírás nevű jelenség létezik, bátorítanék mindenkit arra, hogy használa mert átláthatóbb és megjegyezhetőbb, jobban olvashatóbb az az írás amibe munkát fektetett. További kellemes napot:)

Laca1558 2016.08.21. 10:28:29

A Nyugatinak és a Keletinek semmi keresnivalója ezen a listán!

Amilyen elhanyagolt putri kinézetük van, inkább valami balkáni szégyenlistán lenne a helyük. Az ilyen szintű elhanyagoltság már a szegényebb Kelet-Európában is ciki. Talán nem véletlenül, hogy a cikkben sincs belső kép róluk...

Íme a másik három visegrádi ország fővárosainak központi állomásai:

Pozsony:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Welcome_sign_at_the_Bratislava_hlavn%C3%A1_stanica_train_station_%2810267533223%29.jpg

Prága:
www.casopisstavebnictvi.cz/UserFiles/Image/02014/0314/praha%20nadrazi/Hlavni%20nadrazi%2005.jpeg

travel.thetrainline-europe.com/wp-content/uploads/2014/06/Prague-Hlavni-Nadrazi-platform-640x480.jpg

Varsó:
farm4.static.flickr.com/3466/3882789485_a92d2a8bd2.jpg

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/Warszawa_Centralna_-_antresola_2016_02.JPG/1920px-Warszawa_Centralna_-_antresola_2016_02.JPG

Európa Pont 2016.08.21. 11:42:12

@stim: Köszi a hozzászólást, utánanézünk, hogy most mennyire működik. Korábban többször próbáltuk, de a blog.hu beépített képaláírásától szétesett az összes többi tördelés - lehet, hogy mostanra már fejlesztettek rajta, utánanézünk.

azekezetnelkulitelseolvasom 2016.08.21. 12:12:33

Balatonfőkajár felső. Ennek a fotóját nézzétek meg a Goggleban! Évek óta nem döntötték el, hogy mi legyen a sorsa! A MÁV lebontaná, de az Önkormányzat szeretné újrahasznosítani. Ez az első balatoni állomás, ha az északi partra utazunk. Országimázs...

romanista 2016.08.26. 16:19:52

@Kedélyes Paraszt: mondjuk pl. a Garda-tó megfelel, ha már pöcslógatás a szinted, de én a tisztaságról írtam vagy neked az a lényeg, hogy húgymeleg legyen és tömeg, az már jó?? OMG

romanista 2016.08.26. 16:21:25

@OFF: fáj az igazság prolikám??

romanista 2016.08.26. 16:24:37

@OFF: fáj az igazság prolikám?

romanista 2016.08.26. 16:28:56

@OFF: fáj az igazság prolikám? Vagy esetleg neked a lepra keleti és nyugati jól néz ki, ha már a témát emlegeted? Ja, és a főtt kukorica-hekk-sültkolbász balatoni menü + oda vissza órákig dugóban zötyöges kombó a nyerő? muahaha

Helga Törökné Szeleczki 2016.09.14. 09:43:42

Ajànlom még Valenciában az Estacion del Norte-t, gyönyörű színes csempékkel van díszítve, hasonló mint Portoban a Sao Bento, csak színesben és gazdagabb díszítéssel.

GOLAZ111 2017.09.03. 23:16:32

@Laca1558: Ez még megvan Pozsonyban? Már mióta le akarják bontani és helyreállítani az eredeti épületet. Csak akkor még szűkebb lenne az egész.

GOLAZ111 2017.09.03. 23:19:05

@Sunny Days: A holland állomásokban azt utálom, hogy csak minimalizált retyók vannak, ha egyáltalán... lehet, hogy Bredában jobb a helyzet, ott még nem voltam. Ja a személyvonat egy részén sincs klotyó, totál reménytelen a helyzet.